3356
Sök

Registreringsbesiktning för ändring till "husbil"

14 Inlägg
29 april 2015
Trådstartare
Jag ska bygga om min VW LT35 skåpbil till en liten campingbuss att ha i sommar.
Den är besiktigad som lätt lastbil i november.
Jag kommer göra ändringar som gör att jag behöver göra en regbesiktning; måla om den, ta bort några sittplatser, göra lastutrymmet till sovyta osv.

Det jag då oroar mig över är att vid regbesiktningen det är något fel som jag ej hinner åtgärda innan sommarsemestern. Själva bygget kommer jag lösa och göra rätt men det jag då tänker är om en regbesiktning även inkluderar en vanlig besiktning eller kommer min gällande kontrollbesiktning även "gälla" efter regbesiktningen är gjord?

Tidigare ägare har också chiptrimmat bilen. Detta är en avdelningen jag har noll koll på (min första diesel) och för min del skulle jag gärna återföra den till originalutförande. Hur gör jag detta? Sitter någon typ VGA-kabel med vad jag antar är "chippet", kan man rycka det eller behöver man originalchip motsv att ersätta det med?

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 april 2015
Efter regbesiktningen behöver du nog göra en kontrollbesiktning men den kan ju göras samtidigt. Behöver du oroa dig för chipet? Varför? Bara om avgasvärdena är felaktiga, annars är det ju bara att köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 883 Inlägg
2 juli 2016
Smurfen1 skrev:
Är ny på forumet. Har en bensintankad, framhjulsdriven "Renault Trafic" 1987 årsm skåpbil, där 5:ans växel slutat att  fungera (har aldrig gjort det i min ägo). Bilen är delvis omgjord till husbil med taklucka och enkla tältsängar.

Häromdan frågade jag en firma i Stockholm om eventuell växellådsrenovering.
De gav mig en reservation på att det eventuellt inte går att få tag i delar till denna, men om det mot all förmodan går så skulle det kosta hela 13.000kr.

Ett mer ekonomiskt alternativ för mig vore kanske att köpa beggad fungerande motor/växellåda av annat märke.

Är det någon som vet vad en kombinerad typbesiktning kostar, exakt vilka regler som gäller i dag och var detta kan tänkas vara skrivet på "webben"? Har känslan av att många gissar när de skriver inlägg och inte riktigt är pålästa.

Hur lyckas du placera ditt inlägg i den här tråden?
Som ny medlem borde du ägnat några minuter åt att läsa reglerna 😏

Fotograf på tierpidag.se

Muttley
2 juli 2016
Smurfen1 skrev:
Är ny på forumet. Har en bensintankad, framhjulsdriven "Renault Trafic" 1987 årsm skåpbil, där 5:ans växel slutat att  fungera (har aldrig gjort det i min ägo). Bilen är delvis omgjord till husbil med taklucka och enkla tältsängar.

Häromdan frågade jag en firma i Stockholm om eventuell växellådsrenovering.
De gav mig en reservation på att det eventuellt inte går att få tag i delar till denna, men om det mot all förmodan går så skulle det kosta hela 13.000kr.

Ett mer ekonomiskt alternativ för mig vore kanske att köpa beggad fungerande motor/växellåda av annat märke.

Är det någon som vet vad en kombinerad typbesiktning kostar, exakt vilka regler som gäller i dag och var detta kan tänkas vara skrivet på "webben"? Har känslan av att många gissar när de skriver inlägg och inte riktigt är pålästa.

Du kommer få rätt svar om du gör en egen tråd med rätt rubrik. Läs reglerna wink

Sök