2163
Sök

Köpråd: Söker dieselbil och kombi för max 100k

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
2 juli 2016
#21
GTE-drivlinan är på g till Superb sa en Skoda-nasare till mig, men osäkert när.

Men som sagt, det mesta som är billigt är för dyrt smile

/Mattias

6 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#22
Tack för alla tips och råd!! smile Har varit på en kortare semester så har inte hunnit svara innan. Men jag har börjat snöa in allt mer på en Passat TDI 140 hk. Som denna,  https://www.blocket.se/goteborg/Volkswa … 16&w=3
Vad vet ni om denna? vad ska man tänka på? vad brukar krånga osv?...
Tacksam för så många svar som möjligt, är inte alls någon expert på dessa själv och har mycket begränsa erfarenhet från dem.

Tack på förhand

4 261 Inlägg
6 juli 2016
#23
cerium skrev:
Tack för alla tips och råd!! smile Har varit på en kortare semester så har inte hunnit svara innan. Men jag har börjat snöa in allt mer på en Passat TDI 140 hk. Som denna,  https://www.blocket.se/goteborg/Volkswa … 16&w=3
Vad vet ni om denna? vad ska man tänka på? vad brukar krånga osv?...
Tacksam för så många svar som möjligt, är inte alls någon expert på dessa själv och har mycket begränsa erfarenhet från dem.

Tack på förhand

Hej!

Ska du ha automat kan jag direkt säga att du ska akta dig från det, automat lådorna börjar låta illa redan från 2000 mil har jag sett. Fick en som hade gått runt 25xx mil som lät som fan från lådan. Vet inte exakt vad det är som går fel på dom så pass tidigt, men det låter som flera delar ramlat isär och hoppar runt i lådan, låter hemskt. DSG låda alltså som du kanske har hört som sitter även på passat-golf-skoda osv.  Sen brukar bränsle pumpen låta illa också, olika miltal, har sett att dom kan börja låta tidigt där också,kommer ett tjut liknande ljud som man kan även höra det i kupen, stäng av kupe fläkten och stereon så kan du höra det även bättre då. Dom rostar mycket! var noga med att kolla efter rost, brukar alltid hitta rostbublor på dom bilarna, allt ifrån bakluckan till skärmar och nedre delar av dörrarna, kommer det stenskott på tak och huv och du inte fixar det på en gång så börjar det rosta som fan.

Efter dom problemen så tycker jag att det är riktigt trevliga bilar, 6 växlade manuella är väldigt trevliga speciellt med R line paket. Finns välutrustade med pdc runtom , backkamera, fjärstyrt bränsle värmare etc. Riktigt fina kan dom vara, akta dig från gas bilarna bara för att dom är helt katastrof. Skulle jag vara du skulle jag satsa på manuella lådan iaf.

Bara fråga på om du undrar nått mer!

varsågod;)

6 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#24
panda666 skrev:
cerium skrev:
Tack för alla tips och råd!! smile Har varit på en kortare semester så har inte hunnit svara innan. Men jag har börjat snöa in allt mer på en Passat TDI 140 hk. Som denna,  https://www.blocket.se/goteborg/Volkswa … 16&w=3
Vad vet ni om denna? vad ska man tänka på? vad brukar krånga osv?...
Tacksam för så många svar som möjligt, är inte alls någon expert på dessa själv och har mycket begränsa erfarenhet från dem.

Tack på förhand

Hej!

Ska du ha automat kan jag direkt säga att du ska akta dig från det, automat lådorna börjar låta illa redan från 2000 mil har jag sett. Fick en som hade gått runt 25xx mil som lät som fan från lådan. Vet inte exakt vad det är som går fel på dom så pass tidigt, men det låter som flera delar ramlat isär och hoppar runt i lådan, låter hemskt. DSG låda alltså som du kanske har hört som sitter även på passat-golf-skoda osv.  Sen brukar bränsle pumpen låta illa också, olika miltal, har sett att dom kan börja låta tidigt där också,kommer ett tjut liknande ljud som man kan även höra det i kupen, stäng av kupe fläkten och stereon så kan du höra det även bättre då. Dom rostar mycket! var noga med att kolla efter rost, brukar alltid hitta rostbublor på dom bilarna, allt ifrån bakluckan till skärmar och nedre delar av dörrarna, kommer det stenskott på tak och huv och du inte fixar det på en gång så börjar det rosta som fan.

Efter dom problemen så tycker jag att det är riktigt trevliga bilar, 6 växlade manuella är väldigt trevliga speciellt med R line paket. Finns välutrustade med pdc runtom , backkamera, fjärstyrt bränsle värmare etc. Riktigt fina kan dom vara, akta dig från gas bilarna bara för att dom är helt katastrof. Skulle jag vara du skulle jag satsa på manuella lådan iaf.

Bara fråga på om du undrar nått mer!

varsågod;)

Oj mycket matnyttig info! TACK!! big_smile,  De problem du nämner är de någon speciell årsmodell eller är det generellt för alla Passat?  Har hört lite om DSG lådorna, och tydligen har taxibilar som kört med gas haft problem med dem, tydligen så gillar de inte stadstrafik mycket start stopp, men om bilen har gått som en pendlar bil så kanske det är fortfarande OK? Min sambo är lite förtjust i just automat så kikat lite åt det hållet.  Men man kanske får överge den tanken?

161 Inlägg
6 juli 2016
#25
cerium skrev:
Oj mycket matnyttig info! TACK!! big_smile,  De problem du nämner är de någon speciell årsmodell eller är det generellt för alla Passat?  Har hört lite om DSG lådorna, och tydligen har taxibilar som kört med gas haft problem med dem, tydligen så gillar de inte stadstrafik mycket start stopp, men om bilen har gått som en pendlar bil så kanske det är fortfarande OK? Min sambo är lite förtjust i just automat så kikat lite åt det hållet.  Men man kanske får överge den tanken?

Finns ganska matnyttig information en enkel googling iväg smile

Tex: http://teknikensvarld.se/volkswagens-ds … la-119321/
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298549

Skulle själv hålla mig långt borta från DSG-7 (gäller alla VW ägda märken så som Skoda osv), den 6 stegade våtkopplingslådan ska dock fungera bättre, även om den också har haft problem.

Letar också efter en kombi i samma prisklass som du, fast bensinare då jag inte kör tillräckligt mycket för att det ska vara värt. Ska dock prova hur det är att ha två barn i Priusen + en fullstor barnvagn osv innan jag kollar mer aktivt.
Senast redigerat av Juggen1988 (6 juli 2016)


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 juli 2016
#26
Diesel är alltid värt! Break even går vid bara npgra hundra mil! En mycket piggare bil i stadskörning, slippa tanka så ofta osv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 261 Inlägg
6 juli 2016
#27
cerium skrev:
panda666 skrev:
cerium skrev:
Tack för alla tips och råd!! smile Har varit på en kortare semester så har inte hunnit svara innan. Men jag har börjat snöa in allt mer på en Passat TDI 140 hk. Som denna,  https://www.blocket.se/goteborg/Volkswa … 16&w=3
Vad vet ni om denna? vad ska man tänka på? vad brukar krånga osv?...
Tacksam för så många svar som möjligt, är inte alls någon expert på dessa själv och har mycket begränsa erfarenhet från dem.

Tack på förhand

Hej!

Ska du ha automat kan jag direkt säga att du ska akta dig från det, automat lådorna börjar låta illa redan från 2000 mil har jag sett. Fick en som hade gått runt 25xx mil som lät som fan från lådan. Vet inte exakt vad det är som går fel på dom så pass tidigt, men det låter som flera delar ramlat isär och hoppar runt i lådan, låter hemskt. DSG låda alltså som du kanske har hört som sitter även på passat-golf-skoda osv.  Sen brukar bränsle pumpen låta illa också, olika miltal, har sett att dom kan börja låta tidigt där också,kommer ett tjut liknande ljud som man kan även höra det i kupen, stäng av kupe fläkten och stereon så kan du höra det även bättre då. Dom rostar mycket! var noga med att kolla efter rost, brukar alltid hitta rostbublor på dom bilarna, allt ifrån bakluckan till skärmar och nedre delar av dörrarna, kommer det stenskott på tak och huv och du inte fixar det på en gång så börjar det rosta som fan.

Efter dom problemen så tycker jag att det är riktigt trevliga bilar, 6 växlade manuella är väldigt trevliga speciellt med R line paket. Finns välutrustade med pdc runtom , backkamera, fjärstyrt bränsle värmare etc. Riktigt fina kan dom vara, akta dig från gas bilarna bara för att dom är helt katastrof. Skulle jag vara du skulle jag satsa på manuella lådan iaf.

Bara fråga på om du undrar nått mer!

varsågod;)

Oj mycket matnyttig info! TACK!! big_smile,  De problem du nämner är de någon speciell årsmodell eller är det generellt för alla Passat?  Har hört lite om DSG lådorna, och tydligen har taxibilar som kört med gas haft problem med dem, tydligen så gillar de inte stadstrafik mycket start stopp, men om bilen har gått som en pendlar bil så kanske det är fortfarande OK? Min sambo är lite förtjust i just automat så kikat lite åt det hållet.  Men man kanske får överge den tanken?

Hej! varsågod!

Dsg lådan tror jag har alltid varit dålig på dom i alla årsmodeller, tom fram till 13-14 om jag inte har fel, vet inte om dom har fixat problemet efter 2014, vågar inte säga nått, nån som vet mer kan kanske säga till. Rosten vet jag iaf finns tom på dom senaste om dom inte har tagit hand om bilen alls, dvs inte tvättat alls. Gas skulle jag helt avråda er ifrån, Tror det sitter kedja på dom om jag inte är ute o cyklar som strular, även massa annat skit på dom motorerna, strul med gas tankarna. Alltid nått motorfel, motorlampa som lyser. Som någon skrev här så kanske den andra dsg lådan funkar bättre, kanske inte strular så ofta men jag skulle vara försiktig endå, kolla endast efter perfekt servade exemplar och lyssna väldigt noga efter missljud från växellådan. Kan vara lurig, ibland så låter den bara när motorn är helt kall, ibland börjar den låta efter man har varmkört den och ibland spelar det ingen roll, låter bara illa så fort du startar motorn. Vi brukar parkera lite i uppförsbacke och lägga i park läge, gasa lite och hör efter oljud.
några större problem ska inte finnas med manuella iaf, lyssna bara efter bränsle pumpen, kan bli jävligt dyr att byta den med, om du inte känner en billigare verkstad som vet vad dom gör.  Så ska du ha automat så lyssna noga efter lådan, annars kör dieseln manuella, drar ingenting och borde vara billig att äga, finns tom 170 hästars? dom går också bra.

Bästa hälsningar

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 juli 2016
#28
panda666 skrev:
cerium skrev:
panda666 skrev:

Hej!

Ska du ha automat kan jag direkt säga att du ska akta dig från det, automat lådorna börjar låta illa redan från 2000 mil har jag sett. Fick en som hade gått runt 25xx mil som lät som fan från lådan. Vet inte exakt vad det är som går fel på dom så pass tidigt, men det låter som flera delar ramlat isär och hoppar runt i lådan, låter hemskt. DSG låda alltså som du kanske har hört som sitter även på passat-golf-skoda osv.  Sen brukar bränsle pumpen låta illa också, olika miltal, har sett att dom kan börja låta tidigt där också,kommer ett tjut liknande ljud som man kan även höra det i kupen, stäng av kupe fläkten och stereon så kan du höra det även bättre då. Dom rostar mycket! var noga med att kolla efter rost, brukar alltid hitta rostbublor på dom bilarna, allt ifrån bakluckan till skärmar och nedre delar av dörrarna, kommer det stenskott på tak och huv och du inte fixar det på en gång så börjar det rosta som fan.

Efter dom problemen så tycker jag att det är riktigt trevliga bilar, 6 växlade manuella är väldigt trevliga speciellt med R line paket. Finns välutrustade med pdc runtom , backkamera, fjärstyrt bränsle värmare etc. Riktigt fina kan dom vara, akta dig från gas bilarna bara för att dom är helt katastrof. Skulle jag vara du skulle jag satsa på manuella lådan iaf.

Bara fråga på om du undrar nått mer!

varsågod;)

Oj mycket matnyttig info! TACK!! big_smile,  De problem du nämner är de någon speciell årsmodell eller är det generellt för alla Passat?  Har hört lite om DSG lådorna, och tydligen har taxibilar som kört med gas haft problem med dem, tydligen så gillar de inte stadstrafik mycket start stopp, men om bilen har gått som en pendlar bil så kanske det är fortfarande OK? Min sambo är lite förtjust i just automat så kikat lite åt det hållet.  Men man kanske får överge den tanken?

Hej! varsågod!

Dsg lådan tror jag har alltid varit dålig på dom i alla årsmodeller, tom fram till 13-14 om jag inte har fel, vet inte om dom har fixat problemet efter 2014, vågar inte säga nått, nån som vet mer kan kanske säga till. Rosten vet jag iaf finns tom på dom senaste om dom inte har tagit hand om bilen alls, dvs inte tvättat alls. Gas skulle jag helt avråda er ifrån, Tror det sitter kedja på dom om jag inte är ute o cyklar som strular, även massa annat skit på dom motorerna, strul med gas tankarna. Alltid nått motorfel, motorlampa som lyser. Som någon skrev här så kanske den andra dsg lådan funkar bättre, kanske inte strular så ofta men jag skulle vara försiktig endå, kolla endast efter perfekt servade exemplar och lyssna väldigt noga efter missljud från växellådan. Kan vara lurig, ibland så låter den bara när motorn är helt kall, ibland börjar den låta efter man har varmkört den och ibland spelar det ingen roll, låter bara illa så fort du startar motorn. Vi brukar parkera lite i uppförsbacke och lägga i park läge, gasa lite och hör efter oljud.
några större problem ska inte finnas med manuella iaf, lyssna bara efter bränsle pumpen, kan bli jävligt dyr att byta den med, om du inte känner en billigare verkstad som vet vad dom gör.  Så ska du ha automat så lyssna noga efter lådan, annars kör dieseln manuella, drar ingenting och borde vara billig att äga, finns tom 170 hästars? dom går också bra.

Bästa hälsningar

Ja gasversionerna verkar ju inte vara helt problemfria: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23127038.ab

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
7 juli 2016
#29
IceEyes skrev:
panda666 skrev:
cerium skrev:

Oj mycket matnyttig info! TACK!! big_smile,  De problem du nämner är de någon speciell årsmodell eller är det generellt för alla Passat?  Har hört lite om DSG lådorna, och tydligen har taxibilar som kört med gas haft problem med dem, tydligen så gillar de inte stadstrafik mycket start stopp, men om bilen har gått som en pendlar bil så kanske det är fortfarande OK? Min sambo är lite förtjust i just automat så kikat lite åt det hållet.  Men man kanske får överge den tanken?

Hej! varsågod!

Dsg lådan tror jag har alltid varit dålig på dom i alla årsmodeller, tom fram till 13-14 om jag inte har fel, vet inte om dom har fixat problemet efter 2014, vågar inte säga nått, nån som vet mer kan kanske säga till. Rosten vet jag iaf finns tom på dom senaste om dom inte har tagit hand om bilen alls, dvs inte tvättat alls. Gas skulle jag helt avråda er ifrån, Tror det sitter kedja på dom om jag inte är ute o cyklar som strular, även massa annat skit på dom motorerna, strul med gas tankarna. Alltid nått motorfel, motorlampa som lyser. Som någon skrev här så kanske den andra dsg lådan funkar bättre, kanske inte strular så ofta men jag skulle vara försiktig endå, kolla endast efter perfekt servade exemplar och lyssna väldigt noga efter missljud från växellådan. Kan vara lurig, ibland så låter den bara när motorn är helt kall, ibland börjar den låta efter man har varmkört den och ibland spelar det ingen roll, låter bara illa så fort du startar motorn. Vi brukar parkera lite i uppförsbacke och lägga i park läge, gasa lite och hör efter oljud.
några större problem ska inte finnas med manuella iaf, lyssna bara efter bränsle pumpen, kan bli jävligt dyr att byta den med, om du inte känner en billigare verkstad som vet vad dom gör.  Så ska du ha automat så lyssna noga efter lådan, annars kör dieseln manuella, drar ingenting och borde vara billig att äga, finns tom 170 hästars? dom går också bra.

Bästa hälsningar

Ja gasversionerna verkar ju inte vara helt problemfria: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23127038.ab

Du tycker nog att TS ska kika på en Prius istället?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 juli 2016
#30
Evildan skrev:
IceEyes skrev:
panda666 skrev:
Hej! varsågod!

Dsg lådan tror jag har alltid varit dålig på dom i alla årsmodeller, tom fram till 13-14 om jag inte har fel, vet inte om dom har fixat problemet efter 2014, vågar inte säga nått, nån som vet mer kan kanske säga till. Rosten vet jag iaf finns tom på dom senaste om dom inte har tagit hand om bilen alls, dvs inte tvättat alls. Gas skulle jag helt avråda er ifrån, Tror det sitter kedja på dom om jag inte är ute o cyklar som strular, även massa annat skit på dom motorerna, strul med gas tankarna. Alltid nått motorfel, motorlampa som lyser. Som någon skrev här så kanske den andra dsg lådan funkar bättre, kanske inte strular så ofta men jag skulle vara försiktig endå, kolla endast efter perfekt servade exemplar och lyssna väldigt noga efter missljud från växellådan. Kan vara lurig, ibland så låter den bara när motorn är helt kall, ibland börjar den låta efter man har varmkört den och ibland spelar det ingen roll, låter bara illa så fort du startar motorn. Vi brukar parkera lite i uppförsbacke och lägga i park läge, gasa lite och hör efter oljud.
några större problem ska inte finnas med manuella iaf, lyssna bara efter bränsle pumpen, kan bli jävligt dyr att byta den med, om du inte känner en billigare verkstad som vet vad dom gör.  Så ska du ha automat så lyssna noga efter lådan, annars kör dieseln manuella, drar ingenting och borde vara billig att äga, finns tom 170 hästars? dom går också bra.

Bästa hälsningar

Ja gasversionerna verkar ju inte vara helt problemfria: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23127038.ab

Du tycker nog att TS ska kika på en Prius istället?

Även om trådskaparen var ute efter en ny mobiltelefon, vill ha förslag på fyllekäk eller tips på resmål i Sydamerika så skulle jag föreslå Prius wink

Nej men skämt å sido så är väl Prius egentligen inget dåligt alternativ.
Senast redigerat av IceEyes (7 juli 2016)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

161 Inlägg
7 juli 2016
#31
IceEyes skrev:
Även om trådskaparen var ute efter en ny mobiltelefon, vill ha förslag på fyllekäk eller tips på resmål i Sydamerika så skulle jag föreslå Prius wink

Nej men skämt å sido så är väl Prius egentligen inget dåligt alternativ.

Beror på hur mycket OP ska lasta i bilen, man får plats mycket i en Prius men det finns andra bilar med större bagage. Tyvärr får man inte ha dragkrok på Priusar.


Evildan
7 juli 2016
#32
IceEyes skrev:
Evildan skrev:
IceEyes skrev:

Ja gasversionerna verkar ju inte vara helt problemfria: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23127038.ab

Du tycker nog att TS ska kika på en Prius istället?

Även om trådskaparen var ute efter en ny mobiltelefon, förslag på fyllekäk eller vill ha tips på resmål i Sydamerika så skulle jag föreslå Prius wink

Nej men skämt å sido så är väl Prius ett hyggligt alternativ då den överensstämmer väl med kraven/önskemålen, frånsett att den inte har dragkrok?

Eller diesel eller kombi, men annars så är det ett ekonomiskt alternativ som i regel bara knallar på.
Det finns å andra sidan en mängd kombibilar, V60 exempelvis, som har ett mindre bagageutrymme.

Fyllekäk, nu blev jag sugen på en kyckling/kebabrulle. F A N !

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 juli 2016
#33
Man kan bolla med olika bilar hit och dit som går snålt, men en diesel kan vara hyfsat rapp samtidigt som den är snål.  Min V70 D5 på 250hk drar under halvlitern om man kör lagligt. Då kombinerar man ekonomi och omkörningsprestanda.  Nu råkar moderna dieselbilar så som Octavia av årets modell dra ännu mindre och ha lägre skall, men då slipper man omkörningsprestandan också.

0.5/mil i en prius utan turbo och med 98hk eller 0.5/mil med 250hk i en diesel?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 261 Inlägg
7 juli 2016
#34
torpis skrev:
Man kan bolla med olika bilar hit och dit som går snålt, men en diesel kan vara hyfsat rapp samtidigt som den är snål.  Min V70 D5 på 250hk drar under halvlitern om man kör lagligt. Då kombinerar man ekonomi och omkörningsprestanda.  Nu råkar moderna dieselbilar så som Octavia av årets modell dra ännu mindre och ha lägre skall, men då slipper man omkörningsprestandan också.

0.5/mil i en prius utan turbo och med 98hk eller 0.5/mil med 250hk i en diesel?

mm glöm inte att volvon kommer att rasa och kosta 100.000 att laga;)
medans priusen kommer bara att gå och gå och gå för över 1000000 mil.

volvon kommer gå sönder 10 gånger i månaden;)


Sök