matteeee skrev:
Zoe får man väl bara hyra batteriet på? Då tillkommer en hel del. Typ antal mil per år motsvaras ungefär i kronor per månad i hyra... DYRT!
Ja det tillkommer och jag har indikation på att du är fast livet ut med hyran om du köper bilen. Hyran Renault specar tror jag var 1200kr och då för 1000mil per år + moms. Men det kan kvitta på exakta summan för vid 3000mil så blir det liksom mer än vad diesel kostar!!!
Väldigt få kör därför Zoe och det är därför man "ger bort" en nästan ny elbil för 100papp!!
Men kan man hitta en Leaf för vettinga pengar så är 7.5mil en sweet spot där den kommer klara sig riktigt länge innan batteriet inte orkar mer. 25000mil bör inte vara ett problem.
Men det bygger på att man inte kör 130blås på motorvägen, att man kan ladda 100%-igt hemma och på jobbet, att man inte åker iväg längre sträcka hemma på kvällen osv.
Men tänk dig på 3år, 10000mil, du spar in 0,5*15*10000mil = 75000kr bara i soppa, 10000kr i 3st oljeservicar, 4500kr i skatt..... Vi närmar oss 100000kr i besparing på 10000mil, eller om vi vänder på det 10kr/mil. Så en Leaf för 179k är inte heller helt fel om man kan lägga ut de pengarna och att elbilslivet passar i övrigt.