3420
Sök

Köpråd: Praktisk, billig bil?

10 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#1
Har motvilligt bestämt mig för att sälja imprezan och köpa något praktiskt... Jag har dock ingen aning om hur jag ska tänka eftersom jag tenderar att köpa bil mer på känsla än med logiskt tänk.

Jag har två större hundar som måste kunna åka bekvämt.
Jag vill själv åka bekvämt även vid längre resor.
Vi har aldrig med speciellt mycket packning, så det behöver inte vara någon stor bil.
Jag vill såklart att bilen ska vara så bensinsnål som möjligt och inte gå sönder varannan sekund.
Bilen måste vara automatväxlad och får kosta max 40k, men går det att komma undan billigare så vore det mycket bra.

Jag har provkört Citroën C5, kombivarianten såklart. Den överraskade mig positivt, var bekvämare än väntat och hundarna hade ju stor yta längst bak. Hela bilen är dock väldigt stor och jag undrar om det verkligen behövs...

Nu har jag aldrig "byggt om" en bil eller gjort något mer avancerat med en bil än att byta lite lampor, men jag skulle gärna lära mig och om det på något hyfsat lätt vis går att anpassa en bil till perfekt hundbil så gör jag gärna det. Funderar annars på om det finns någon småbil där det går att ta ut baksätena och kanske byta förarsätet till något bekvämt?

Tips? big_smile

6 079 Inlägg
10 juli 2016
#2
Jag hade en suzuki swift förut, som var en riktigt bra bil. Bagaget är litet men om man fäller baksätena blir det massor av plats till hundburar. Förarsätet var också helt okej, ingen anledning att byta.

Evildan
10 juli 2016
#3
Praktiskt, bränslesnål, automat, hög krocksäkerhet, skatt 360kr, sjukt pålitlig.
Får ej dra släp.

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Pr … 12&w=2

10 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#4
Svarte_Orm skrev:
Jag hade en suzuki swift förut, som var en riktigt bra bil. Bagaget är litet men om man fäller baksätena blir det massor av plats till hundburar. Förarsätet var också helt okej, ingen anledning att byta.

Jag såg faktiskt en sådan igår som fick mig att fundera på hur lämplig hundbil det kunde vara. Den hade lite annorlunda och rolig färg som gjorde att jag tyckte om den roll
Hur är det om man fäller baksätena i den, blir det helt platt då?

71 Inlägg
10 juli 2016
#5
Köpte mig en Ford mondeo mk3 kombi 2004 med 2.0 Tdci motorn. Praktiskt som inne i helv (5 vuxna personer sitter otroligt bra - jämförelse med en Volvo Trång70 där du knappt får plats med två vuxna och två barn där bak. Har haft en schäfer där bak så två är inga problem heller. Åkkomforten är suverän, jag har åkt från Hbg - Eskilstuna och behöver bara ett pitstop för mig själv och jag får inget ont någonstans. AUX finns också i min. Dricker väl allt ifrån 0.45-0-6 beroende på hur gasglad du känner dig. Min är en 6vxl manuell men finns med automat också, otroligt underskattad bil! smile

When you drive a new car, you are trying to be someone. When you drive an old car, you have figured out who you want to be.

10 Inlägg
10 juli 2016
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Praktiskt, bränslesnål, automat, hög krocksäkerhet, skatt 360kr, sjukt pålitlig.
Får ej dra släp.

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Pr … 12&w=2

Känner mig mycket skeptisk till Prius... Delvis för att det är Toyota, delvis för att det ser ut som om det lätt kan bli väldigt varmt för hundarna där bak med tanke på hur rutorna är. (Lånade min fars Yaris Verso förut och fick galet ont i ryggen av den, så jag har fått för mig att alla Toyota är ungefär som den, ingen aning om huruvida det stämmer eller inte)

Evildan
10 juli 2016
#7
Ebrah skrev:
Evildan skrev:
Praktiskt, bränslesnål, automat, hög krocksäkerhet, skatt 360kr, sjukt pålitlig.
Får ej dra släp.

http://m.blocket.se/stockholm/Toyota_Pr … 12&w=2

Känner mig mycket skeptisk till Prius... Delvis för att det är Toyota, delvis för att det ser ut som om det lätt kan bli väldigt varmt för hundarna där bak med tanke på hur rutorna är. (Lånade min fars Yaris Verso förut och fick galet ont i ryggen av den, så jag har fått för mig att alla Toyota är ungefär som den, ingen aning om huruvida det stämmer eller inte)

Är alla Subaru som Columbus?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juli 2016
#8
Ebrah skrev:
Har motvilligt bestämt mig för att sälja imprezan och köpa något praktiskt... Jag har dock ingen aning om hur jag ska tänka eftersom jag tenderar att köpa bil mer på känsla än med logiskt tänk.

Jag har två större hundar som måste kunna åka bekvämt.
Jag vill själv åka bekvämt även vid längre resor.
Vi har aldrig med speciellt mycket packning, så det behöver inte vara någon stor bil.
Jag vill såklart att bilen ska vara så bensinsnål som möjligt och inte gå sönder varannan sekund.
Bilen måste vara automatväxlad och får kosta max 40k, men går det att komma undan billigare så vore det mycket bra.

Jag har provkört Citroën C5, kombivarianten såklart. Den överraskade mig positivt, var bekvämare än väntat och hundarna hade ju stor yta längst bak. Hela bilen är dock väldigt stor och jag undrar om det verkligen behövs...

Nu har jag aldrig "byggt om" en bil eller gjort något mer avancerat med en bil än att byta lite lampor, men jag skulle gärna lära mig och om det på något hyfsat lätt vis går att anpassa en bil till perfekt hundbil så gör jag gärna det. Funderar annars på om det finns någon småbil där det går att ta ut baksätena och kanske byta förarsätet till något bekvämt?

Tips? big_smile

Synd att ett av kraven är automat, annars ryktas det om en billig Accord 2.4 Executive Tourer med all utrustning i närheten. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 121 Inlägg
11 juli 2016
#9
C5 är praktiskt om man ska lasta mycket, luftfjädringen fungerar mycket bra med last, helst ska den vara utrustad med V6:an, skinn och automat.
Man kan ha synpunkter på designen men går tyst och slukar mil. Vill man ha lite billigare driftkostnader väljer man dieselmotorn istället.

Skulle tro att den krånglar något mer än medelbilen men tittar man på 10 år gamla bilar så spelar skötsel och skick nästan större roll än fabrikat.
Senast redigerat av viccoA (11 juli 2016)


Forummoderator
18 038 Inlägg
12 juli 2016
#11
C5 är trevliga. Kört många i mina dagar. Bra bilar. Kolla om bakrutetorkaren fungerar bara...
Du ska inte köpa V6an även om den lockar i pris och utrustning. Den dras med en del elproblem och gillar att äta tändspolar.

I motsats till andra bilar blir C5an stötig i fjädringen när den börjar bli dålig. Prova så att bilen reser sig fint på tomgång. Normalt att den går upp bak först då fronten är tyngre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 162 Inlägg
12 juli 2016
#12
Jag hade nog lagt mina pengar på 9-5 eller 9-3 i den prisklassen. Framförallt för att ja tycker saab har mycket bättre säten än japaner och fransoser.

Dock är dom ganska törstiga men det kan vara värt dom extra krmil att slippa åka runt i en lådbil tycker jag.

Dock tror jag du skall fundera en extra sväng till och kanske provköra en Prius. Evildan har ganska många rktigt starka argumentför varför man skall köpa prius om man bara vill ta sig billigt och enkelt ifrån A till B.
Finns väl trorligen AC i priusen så hundarna inte får det för varmt.


10 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#13
zemet skrev:
Jag hade nog lagt mina pengar på 9-5 eller 9-3 i den prisklassen. Framförallt för att ja tycker saab har mycket bättre säten än japaner och fransoser.

Dock är dom ganska törstiga men det kan vara värt dom extra krmil att slippa åka runt i en lådbil tycker jag.

Dock tror jag du skall fundera en extra sväng till och kanske provköra en Prius. Evildan har ganska många rktigt starka argumentför varför man skall köpa prius om man bara vill ta sig billigt och enkelt ifrån A till B.
Finns väl trorligen AC i priusen så hundarna inte får det för varmt.

Det verkar som om en Saab drar ungefär lika mycket bensin som min Impreza, och hade det inte varit pga bensinförbrukningen så hade jag nog inte känt mig speciellt lockad att göra mig av med den. (Just idag är jag löjligt förtjust i den igen, det går lite i perioder det där...) Så ja, nästa bil måste dra mindre bensin, det är det absolut främsta kravet.

10 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#14
viccoA skrev:
C5 är praktiskt om man ska lasta mycket, luftfjädringen fungerar mycket bra med last, helst ska den vara utrustad med V6:an, skinn och automat.
Man kan ha synpunkter på designen men går tyst och slukar mil. Vill man ha lite billigare driftkostnader väljer man dieselmotorn istället.

Skulle tro att den krånglar något mer än medelbilen men tittar man på 10 år gamla bilar så spelar skötsel och skick nästan större roll än fabrikat.

Hybridsmurfen skrev:
C5 är trevliga. Kört många i mina dagar. Bra bilar. Kolla om bakrutetorkaren fungerar bara...
Du ska inte köpa V6an även om den lockar i pris och utrustning. Den dras med en del elproblem och gillar att äta tändspolar.

I motsats till andra bilar blir C5an stötig i fjädringen när den börjar bli dålig. Prova så att bilen reser sig fint på tomgång. Normalt att den går upp bak först då fronten är tyngre.

Kollade lite vad det fanns till salu nu när det gällde C5.
Hittade en som enligt annonsen ska ha nybytt kamrem och ska vara allmänt i bra skick. Vet dock inget om säljaren eller om priset är lämpligt. Vad tycker ni? https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=3

Den jag provkörde var lika gammal, hade gått lika många mil men var till salu för ca 24000kr. Det märktes dock... Tror inte att tidigare ägare varit speciellt rädd om den (och dessutom luktade den illa...) Tänkte att om den kostar mer så borde den vara i bättre skick. Såg någon till salu för lite drygt 30k också, men den fanns i Skåne vilket är lite väl långt från mig.

3 121 Inlägg
13 juli 2016
#15
Ebrah skrev:
viccoA skrev:
C5 är praktiskt om man ska lasta mycket, luftfjädringen fungerar mycket bra med last, helst ska den vara utrustad med V6:an, skinn och automat.
Man kan ha synpunkter på designen men går tyst och slukar mil. Vill man ha lite billigare driftkostnader väljer man dieselmotorn istället.

Skulle tro att den krånglar något mer än medelbilen men tittar man på 10 år gamla bilar så spelar skötsel och skick nästan större roll än fabrikat.

Hybridsmurfen skrev:
C5 är trevliga. Kört många i mina dagar. Bra bilar. Kolla om bakrutetorkaren fungerar bara...
Du ska inte köpa V6an även om den lockar i pris och utrustning. Den dras med en del elproblem och gillar att äta tändspolar.

I motsats till andra bilar blir C5an stötig i fjädringen när den börjar bli dålig. Prova så att bilen reser sig fint på tomgång. Normalt att den går upp bak först då fronten är tyngre.

Kollade lite vad det fanns till salu nu när det gällde C5.
Hittade en som enligt annonsen ska ha nybytt kamrem och ska vara allmänt i bra skick. Vet dock inget om säljaren eller om priset är lämpligt. Vad tycker ni? https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=3

Den jag provkörde var lika gammal, hade gått lika många mil men var till salu för ca 24000kr. Det märktes dock... Tror inte att tidigare ägare varit speciellt rädd om den (och dessutom luktade den illa...) Tänkte att om den kostar mer så borde den vara i bättre skick. Såg någon till salu för lite drygt 30k också, men den fanns i Skåne vilket är lite väl långt från mig.

Kompisen köpte en likadan fast med V6 och mer utrustning för 19.000 hos handlare för 6 mån sen. Den var i utmärkt skick med 2 ägare sen ny och inga märken eller skavanker. Marknadsvärdet på den du länkar till borde vara på mellan 20 och 25 tusen hos handlare, billigare hos privatperson.


1 193 Inlägg
13 juli 2016
#16
Att en Saab motor skulle dra mycket bensin håller jag inte alls med om. 0,8 blandat och 0,68 landsväg har jag kört min trimmade 1,8t på. Så lika törstig som en impreza är väl att ta i.


Evildan
13 juli 2016
#17
Cracksoup skrev:
Att en Saab motor skulle dra mycket bensin håller jag inte alls med om. 0,8 blandat och 0,68 landsväg har jag kört min trimmade 1,8t på. Så lika törstig som en impreza är väl att ta i.

Har du automatlåda som TS har som krav?

10 Inlägg
13 juli 2016
Trådstartare
#18
viccoA skrev:
Ebrah skrev:
viccoA skrev:
C5 är praktiskt om man ska lasta mycket, luftfjädringen fungerar mycket bra med last, helst ska den vara utrustad med V6:an, skinn och automat.
Man kan ha synpunkter på designen men går tyst och slukar mil. Vill man ha lite billigare driftkostnader väljer man dieselmotorn istället.

Skulle tro att den krånglar något mer än medelbilen men tittar man på 10 år gamla bilar så spelar skötsel och skick nästan större roll än fabrikat.

Hybridsmurfen skrev:
C5 är trevliga. Kört många i mina dagar. Bra bilar. Kolla om bakrutetorkaren fungerar bara...
Du ska inte köpa V6an även om den lockar i pris och utrustning. Den dras med en del elproblem och gillar att äta tändspolar.

I motsats till andra bilar blir C5an stötig i fjädringen när den börjar bli dålig. Prova så att bilen reser sig fint på tomgång. Normalt att den går upp bak först då fronten är tyngre.

Kollade lite vad det fanns till salu nu när det gällde C5.
Hittade en som enligt annonsen ska ha nybytt kamrem och ska vara allmänt i bra skick. Vet dock inget om säljaren eller om priset är lämpligt. Vad tycker ni? https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=3

Den jag provkörde var lika gammal, hade gått lika många mil men var till salu för ca 24000kr. Det märktes dock... Tror inte att tidigare ägare varit speciellt rädd om den (och dessutom luktade den illa...) Tänkte att om den kostar mer så borde den vara i bättre skick. Såg någon till salu för lite drygt 30k också, men den fanns i Skåne vilket är lite väl långt från mig.

Kompisen köpte en likadan fast med V6 och mer utrustning för 19.000 hos handlare för 6 mån sen. Den var i utmärkt skick med 2 ägare sen ny och inga märken eller skavanker. Marknadsvärdet på den du länkar till borde vara på mellan 20 och 25 tusen hos handlare, billigare hos privatperson.

Var den också automatväxlad och från ungefär samma år? De manuellt växlade är ju billigare och jag har märkt att de C5or som är från -04 eller tidigare är billigare de med.

3 121 Inlägg
14 juli 2016
#19
Ebrah skrev:
viccoA skrev:
Ebrah skrev:
viccoA skrev:
C5 är praktiskt om man ska lasta mycket, luftfjädringen fungerar mycket bra med last, helst ska den vara utrustad med V6:an, skinn och automat.
Man kan ha synpunkter på designen men går tyst och slukar mil. Vill man ha lite billigare driftkostnader väljer man dieselmotorn istället.

Skulle tro att den krånglar något mer än medelbilen men tittar man på 10 år gamla bilar så spelar skötsel och skick nästan större roll än fabrikat.


Kollade lite vad det fanns till salu nu när det gällde C5.
Hittade en som enligt annonsen ska ha nybytt kamrem och ska vara allmänt i bra skick. Vet dock inget om säljaren eller om priset är lämpligt. Vad tycker ni? https://www.blocket.se/stockholm/Citroe … 11&w=3

Den jag provkörde var lika gammal, hade gått lika många mil men var till salu för ca 24000kr. Det märktes dock... Tror inte att tidigare ägare varit speciellt rädd om den (och dessutom luktade den illa...) Tänkte att om den kostar mer så borde den vara i bättre skick. Såg någon till salu för lite drygt 30k också, men den fanns i Skåne vilket är lite väl långt från mig.

Kompisen köpte en likadan fast med V6 och mer utrustning för 19.000 hos handlare för 6 mån sen. Den var i utmärkt skick med 2 ägare sen ny och inga märken eller skavanker. Marknadsvärdet på den du länkar till borde vara på mellan 20 och 25 tusen hos handlare, billigare hos privatperson.

Var den också automatväxlad och från ungefär samma år? De manuellt växlade är ju billigare och jag har märkt att de C5or som är från -04 eller tidigare är billigare de med.

Samma årsmodell och automat.


1 193 Inlägg
14 juli 2016
#20
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
Att en Saab motor skulle dra mycket bensin håller jag inte alls med om. 0,8 blandat och 0,68 landsväg har jag kört min trimmade 1,8t på. Så lika törstig som en impreza är väl att ta i.

Har du automatlåda som TS har som krav?

Bra poäng, vill man ha automat så är väl inte Saab speciellt snåla.



Sök