3543
Sök

Ford Mondeo Ghia 2,5L V6 2002 (BWY) automat, Generatorfel??

16 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#1
Bilen i fråga är en Ford Mondeo Ghia V6 2.5L med automatlåda.
För någon dag sedan började laddlampan tändas och släckas lite blandat.
För att kort därefter lysa med ett fast rött sken.
Jag mätte upp laddningen med multimeter på batteriet.
Den laddade 11volt, vid belastning laddade den.11,4V.
Så det saknas typ 3volt.
Den ger även felkod
P1246 - Generatorbelastning för låg

Så gissar att det bara är att byta generatorn?
Eller går det att byta bara regulatorn? Hittar olika på sidor ifrån tex UK,
Men det står inte vilka dom passar på där.
Passar generatorn ifrån någon annan motor?
Tex 3,0L V6?

Någon som har tips på tillvägagångssätt för att underlätta vid demontering och montering? smile

16 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#2
Kan tillägga att jag provat lossa kontakten ifrån generatorn, för att få den att ladda 13V hela tiden.
Det gjorde ingen skillnad, den ligger på 11,42V som mest vid belastning.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 juli 2016
#3
Det finns faktisk ganska bra beskrivningar på tuben om om man söker lite.
Altornator repair ger lite tips.
Sen beror det på hur händig man är..
Själv så byter jag kol i både startmotor och generator.
Bara te å koppla bort minusen på batteriet och sen är det fritt fram..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#4
Finns ingen kol att byta på denna hmm

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 juli 2016
#5
Nähä, hur tror du spänningen initieras då ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#6
Är då ingen som lyckats hitta någon kol att byta.
Fanns på dom äldre, men inte på denna.
Sitter en regulator på den (ej kol), som finns på sidor ifrån utlandet, men jag hittat det inte på svenska sidor, så vet inte om det passar hmm

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 juli 2016
#7
Skroten borde ha begagnade generatorer tycker jag..
Alternativet blir BETYDLIGT dyrare..
Ta isär generatorn och kolla invändigt först, så vi ser om du inte hittar lite kol där..
Senast redigerat av tommen1 (12 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
12 juli 2016
Trådstartare
#8
Fanns bara en på bildelsbasen, och den skroten har semesterstängt. Gick ej att få prisuppgift på den ens hmm
Ska ta och plocka bort generatorn och dela på den, stor motor är kul.
Förutom när något behövs göras sad

6 632 Inlägg
13 juli 2016
#9
Bytt generator på både tidiga och senare V6an, nej de har inga separata kol utan det är komplett generator som gäller, om du inte vill plocka isär den och springa halva internet för att köpa nya kol.

Lossa K-staget och styrstaget så lossar du generatorn underifrån och tar ut den igenom skärmhuset.

Edit: Sen även om du byter kol i den så måste smart-charge systemet funka, annars kan generatorn överladda
Senast redigerat av Malheus (13 juli 2016)

De/Dem

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 juli 2016
#10
Alltså, man gör såhär OM man inte vill slänga tusenlappar på en ny dvs..
Man delar såklart på generatorn och tar ut ett kol och så går man till en affär som har kol.
Råkar man få några som är för stora och inte passar så KAN man fixa till det med en vinkelslip.
JAG har gjort DET så jag vet att det fungerar. Men släng pengar om ni har förmycket av den varan..mad
Senast redigerat av tommen1 (13 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

16 Inlägg
14 juli 2016
Trådstartare
#11
Nu fattar jag ingenting. Nu lyser inte laddlampan längre. Den lyser när jag precis vrider på tändningen, men slocknar, och tänds inte längre. Det enda jag har gjort är lossa kontakten på generatorn och satt tillbaks. När jag mäter med multimeter på batteriet visar den fortfarande runt 11,2-11,4 volt. Även vid belastning. Men laddlampan tänds ej. Hur funkar det där med smartcharge osv? Skulle flytta bilen till mekstället, men då tändes aldrig laddlampan?

Det enda jag kan minnas, är att bilen varit inne för rutbyte, då rutan sprack så det regnade in vid taket ungefär. När laddlampan började lysa så hade det regnat, och det var helt plötsligt blött vid fötterna vid a-stolpen helt plötsligt?
Kan någon förklara varför inte laddlampan tänds, och den ändå bara visar runt 11,4 volt på batteriet???
Känner mig väldigt förvirrad just nu

16 Inlägg
14 juli 2016
Trådstartare
#12
Laddlampan tändes nu under körning.  Nu börjar även abs och antisladd att lysa med sad

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 juli 2016
#13
Ja, när spänningen börjar bli låg på batteriet så börjar lamporna lysa som i en julgran efterhand..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 632 Inlägg
14 juli 2016
#14
Spawn79 skrev:
Nu fattar jag ingenting. Nu lyser inte laddlampan längre. Den lyser när jag precis vrider på tändningen, men slocknar, och tänds inte längre. Det enda jag har gjort är lossa kontakten på generatorn och satt tillbaks. När jag mäter med multimeter på batteriet visar den fortfarande runt 11,2-11,4 volt. Även vid belastning. Men laddlampan tänds ej. Hur funkar det där med smartcharge osv? Skulle flytta bilen till mekstället, men då tändes aldrig laddlampan?

Det enda jag kan minnas, är att bilen varit inne för rutbyte, då rutan sprack så det regnade in vid taket ungefär. När laddlampan började lysa så hade det regnat, och det var helt plötsligt blött vid fötterna vid a-stolpen helt plötsligt?
Kan någon förklara varför inte laddlampan tänds, och den ändå bara visar runt 11,4 volt på batteriet???
Känner mig väldigt förvirrad just nu

Laddlampan tänds när Smart-charge inte fungar, om batterispänningen är under 10 Volt eller över 17 Volt
Smart charge betyder att generatorn får signal ifrån PCM (Motorstyrdonet) som förändras beroende på vad för batterispänning motorstyrdonet känner till.
Om du kallstartar bilen efter den stått ute och kanske har precis med spänning i sig för att starta bilen kommer den ladda upp till 15 Volt bara för att snabbladda.

De/Dem


Sök