3815
Sök

Volvo 740 som gått varm vägrar starta?

502 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
Har en 740 som har droppat ifrån kylaren, men jag var ut och körde en bit med den och hade helt glömt att fylla kylaren och när jag väl kom hem och slog av bilen så går den bara på startmotorn efter det.. det var snustomt i kylaren. Den la alltså inte bara av utan just när man skulle förädla få fart på den igen så går den bara runt. smile
Senast redigerat av Sonnback (6 augusti 2016)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
6 augusti 2016
Sonnback skrev:
Har en 740 som har droppat ifrån kylaren, men jag var ut och körde en bit med den och hade helt glömt att fylla kylaren och när jag väl kom hem och slog av bilen så går den bara på startmotorn efter det.. det var Aniston i kylaren. Den la alltså inte bara av utan just när man skulle förädla få fart på den igen så går den bara runt. smile

Du borde ju sett på tempmätaren att den gick varm om den nu fungerar så klart. Vad menar du med "förädla"?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
6 augusti 2016
Är det tomt på vätska i kylsystemet visar inte mätaren temperaturen så den behöver just något att mäta.

Har du kikat på tändstiften? Dom ger i regel en indikation på vad som är fel.

Hur luktar det ur expansionskärlet? Kan tänka mig att Jennifer Aniston luktar gott, men luktar det avgaser tog hon med sig topplockspackningen när hon gick. wink

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
6 augusti 2016
Evildan skrev:
Är det tomt på vätska i kylsystemet visar inte mätaren temperaturen så den behöver just något att mäta.

Hur luktar det ur expansionskärlet? Kan tänka mig att Jennifer Aniston luktar gott, men luktar det avgaser tog hon med sig topplockspackningen när hon gick. wink

Jag hade så på en bil att vattenpumpen läckte ut allt vatten och tempen steg o steg ända tills den visade 130 grader och det började lysa rött och det gick fort. Kylsystemet var bara fyllt med ånga. Det gick nog i 8-10 liter vatten och jag kunde ta mig hem. Så visst kan tempmätaren visa tempen utan vatten, iaf. på den bilen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

502 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
Hahaha, snustomt skulle det stå där xD jag hade ingen koll alls på tempgivaren, har bara luktat innan jag fyllde med kylatvätska igen och då luktade det inget speciellt alls &#128522; det finns ingen värmesäkring av något slag som hoppar i och måste nollas? En jag pratat med nämnde att bränsle systemet har någon typ av ångskydd som kan hoppa in om det blir för varmt?? smile

Evildan
6 augusti 2016
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:

Jag hade så på en bil att vattenpumpen läckte ut allt vatten och tempen steg o steg ända tills den visade 130 grader och det började lysa rött och det gick fort. Kylsystemet var bara fyllt med ånga. Det gick nog i 8-10 liter vatten och jag kunde ta mig hem. Så visst kan tempmätaren visa tempen utan vatten, iaf. på den bilen.

/Benny

Har även jag haft sådan givare men den i B230 fungerar inte utan vatten, det har jag praktisk erfarenhet av sedan en kollega körde runt i en 940 med läckande termostathus.

90 Inlägg
6 augusti 2016
hur ser stift och olja ut??? ger en liten ide om vad som hänt.

Sök