3574
Sök

Smallblock cheva kamkedja

89 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#1
Tjena. Har googlat men blir mest mer förvirrad av engelska fackliga ord och förkortningar. Vill veta så jag inte sätter det 180 grader fel, eftersom veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1.

Om jag sätter dreven så att märkningar pekar mot varandra så är nu 1ans cylinder i ÖD på avgastakten. Men snurrar jag däremot på veven ett varv och sätter dreven med märkningar mot varandra så är 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten

Jag har haft isär motorn helt så har inget att utgå ifrån hur det va från början.

Vilket läge är rätt? Ska man ha 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten eller avgastakten när märkningar pekar mot varandra, dvs när kamens märkning är på kl 6 och vevens på kl 12

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
31 juli 2016
#2
kakanbro skrev:
Tjena. Har googlat men blir mest mer förvirrad av engelska fackliga ord och förkortningar. Vill veta så jag inte sätter det 180 grader fel, eftersom veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1.

Om jag sätter dreven så att märkningar pekar mot varandra så är nu 1ans cylinder i ÖD på avgastakten. Men snurrar jag däremot på veven ett varv och sätter dreven med märkningar mot varandra så är 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten

Jag har haft isär motorn helt så har inget att utgå ifrån hur det va från början.

Vilket läge är rätt? Ska man ha 1ans cylinder i ÖD på komprissionstakten eller avgastakten när märkningar pekar mot varandra, dvs när kamens märkning är på kl 6 och vevens på kl 12

99% tror jag att märkningarna stå mot varandra i ÖD vid kompressionstakten. Nästan säker alltså!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

819 Inlägg
31 juli 2016
#3
Lättaste du kan göra är att stoppa ner en skruvmejsel i tändstiftshålet i cylinder 1.
När denna kolv är i topp är du rätt.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
31 juli 2016
#4
andreasgustavsson skrev:
Lättaste du kan göra är att stoppa ner en skruvmejsel i tändstiftshålet i cylinder 1.
När denna kolv är i topp är du rätt.

Men denna kolv kan ju vara i utblåsfasen oxå och då blir det fel.

https://www.youtube.com/watch?v=hfvyxPr2K4Q

När insugsventilen öppnat och sugit in den blå gasen och kolven går i topp då skall märkningarna matcha varann.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (31 juli 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

89 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#5
okej, tack. Då var det som jag misstänkte då, men googlade och fick det inte bekräftat riktigt, vore ju synd att göra fel på nått sånt smile

12 Inlägg
31 juli 2016
#6
Brukar vara emot varandra. Med det spelar ju ingen roll. Bara att du sätter dom lodrätt. Kl 6 el 12.
Som du själv säger: veven snurrar 2 varv när kammen snurrat 1
Det är sen när du ska i med fördelaren det kan bli ett halvt varv fel på den.
Men det märker du ju om den inte startar...


89 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#7
Läste runt lite på forum mer och verkar som båda kl 12 brukar folk sätta när 1:ans cyl är i ÖD på komptakten. Så det gjorde jag. Men som sagt spelar kanske ingen roll. startar den inte är det väll bara vrida fördelaren halvt varv så blir det ju rätt ändå smile


Sök