3116
Sök

Toyota Yaris -99. Koppling slirar när kall.

Forummoderator
18 008 Inlägg
27 augusti 2016
Trådstartare
#1
Japp. Toyan krånglade. Kopplingspedalen tog längst upp de sista 3mm. När den var varm så slirade den gott... Till den grad att det blev svårt att köra bilen. Men jag justerade kopplingen under ratten. Numera tar den "i mitten" och försöka provocera fram kopplingsslir går inte. 4:an på lådan och Sjuka varv i maskin resulterar i hjulspinn (68hk...) och den greppar direkt. Så det är nog inget fel på den. Jag trodde faktiskt det då jag köpte den med "taskig koppling" Priset var därefter.

Sen drog den 700mA (0,7A) avstängd. Batteriet klarar inte denna belastning så länge. Så den behövde laddas var 3:e dag. Det visade sig att förardörrens brytare för innerbelysning in slog av. Så bilen trodde hela tiden att jag var på väg att köra. Massa roliga reläer slog till... Och var påslagna. Hela tiden. Nu drar den >10 mA. Fullt normalt för att hålla dator, klocka och stereo vid liv.

Så har ni en Toya med koppling som tar högt så kolla läget... Frågan är varför den inte tog när den blev varm? Oljor när det gäller servo, bromsar osv finns det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
27 augusti 2016
#2
Med värmeutvecklingen minskar friktionen, så var det med det. 😀

Forummoderator
18 008 Inlägg
27 augusti 2016
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
Med värmeutvecklingen minskar friktionen, så var det med det. 😀

Tydligen. Kört och pinat skiten i 20 minuter nu. Fulla varv och brutala växlingar (18-årig kille med nytaget körkort, ni fattar). Nix, nej, i helvete heller. Den vägrar att slira. Värmen i bilen blev dock sjukt bra...

Fast para ihop ELM327 med mobilen fungerade sådär. Nytt försök imorgon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 augusti 2016
#4
Men du? Ligger inte tråden fel?
Koppling = trans miss ion.
Elfel = Oftopic för det begriper ingen sig på ändå. 😆

201 Inlägg
29 augusti 2016
#5
ELM327 är för android...så kör du ifön så förstår jag varför
Jag har kört min med 4 olika androidlurar, funkar klockrent big_smile


Evildan
29 augusti 2016
#6
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Med värmeutvecklingen minskar friktionen, så var det med det. 😀

Tydligen. Kört och pinat skiten i 20 minuter nu. Fulla varv och brutala växlingar (18-årig kille med nytaget körkort, ni fattar). Nix, nej, i helvete heller. Den vägrar att slira. Värmen i bilen blev dock sjukt bra...

Fast para ihop ELM327 med mobilen fungerade sådär. Nytt försök imorgon.

V60 plugin 2015 paras med mobilen?

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 augusti 2016
Trådstartare
#7
macattac skrev:
ELM327 är för android...så kör du ifön så förstår jag varför
Jag har kört min med 4 olika androidlurar, funkar klockrent big_smile

Vet inte varför men nu fungerar allt. Nej, ingen iphone. 00-talet har passerat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
30 augusti 2016
#8
http://biluppgifter.se/fordon/elm327
Var visst en annan Volvo fast ganska likt.


Sök