3545
Sök

Bredda alufälgar, svetsa spacers osv. Vad funkar och inte?

60 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
#1
Tjenixen!

Har införskaffat ett par fälgar till min bil som jag tycker passar stuket jag är ute efter. Problemet är att jag tycker fälgarna har alldeles för högt et mått, dvs. dom hamnar för långt in i hjulhusen. Har alltid varit en aning skeptisk mot spacers som man bara lägger mellan fälgen och navet, och spacers som skruvas fast i navet kostar skjortan och är svåra att hitta till min bil. Så min fråga lyder: Borde man inte rimligtvis kunna svetsa fast spacers i fälgen istället för att bara lägga den mellan navet och fälgen och på så vis få den breddning utåt som man vill ha? Är detta något som nån har provat eller är det totalt livsfarligt/omöjligt att få balans på skiten efteråt? Det finns ju de som breddar både plåt och alufälgar så det är ju också ett alternativ, men hade varit kul att få lite info ang. om det funkar att svetsa spacern direkt på fälgen.

Mvh

1 661 Inlägg
6 september 2016
#2
Kollat med t ex Manton vad dom ska ha för att svarva spacers efter dina behov?

Inräknat svetsning, balansering och lackering så landar du nog på samma peng som att köpa färdiga spacers med navstyrning.

Hur mycket behöver du bredda dom utåt?

296 Inlägg
6 september 2016
#3
Det var nånting nytt, men visst borde det kunna gå att genomföra.
Tigsvetsning håller väl minst lika bra som spacers, många spacers är ju skräp dessutom.


Teknisk
328 Inlägg
6 september 2016
#4
Visst går aluminium att svetsa i, men att få till tillräckligt inbränningsdjup i så tjockt gods kan bli ett problem. Dels krävs en rejäl svets med mycket kräm och då blir det även mycket värmeutveckling i fälgen. Är tveksam till att man kan få till det så att det blir tillräckligt hållfast och värmeutvecklingen kan även skada materialet i fälgen så att det blir sprött och inte tål stötar som det ursprungligen gjort.

Mitt råd är att satsa på bolt-on spacers med rätt centrering. Korrekt utförda skruvförband är bättre än ett tveksamt svetsförband.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

296 Inlägg
6 september 2016
#5
Maxen skrev:
Visst går aluminium att svetsa i, men att få till tillräckligt inbränningsdjup i så tjockt gods kan bli ett problem. Dels krävs en rejäl svets med mycket kräm och då blir det även mycket värmeutveckling i fälgen. Är tveksam till att man kan få till det så att det blir tillräckligt hållfast och värmeutvecklingen kan även skada materialet i fälgen så att det blir sprött och inte tål stötar som det ursprungligen gjort.

Mitt råd är att satsa på bolt-on spacers med rätt centrering. Korrekt utförda skruvförband är bättre än ett tveksamt svetsförband.

Svetsa i aluminium kräver ju en viss kunskap, jag har sett samma fälg spricka 9 gånger,
varje gång blev det en ny spricka bredvid den förra, igensvetsade.
Tar för givet att han lämnar in det till proffs isåfall.

Hur som helst, fälgen sitter ju inte fastmonterad med spacers,
de sitter ju med hjulbultar, min teori var då att en påsvetsad spacer blir samma sak som spacers med bara hål,
och längre hjulbultar, bara det att hans spacers är permanent monterade.

Detta skulle i min teori enbart funka upp till en viss bredd innan det börjar bli för långa bultar och så vidare,
riskabelt med andra ord.


60 Inlägg
6 september 2016
Trådstartare
#7
Tackar för svaren. Låter som att en vanlig breddning av fälgarna kanske är vettigare, någon här som breddat 14" alufälgar och har ett hum om vad det kan tänkas kosta?

519 Inlägg
6 september 2016
#8
breddar du fälgarna så växer dom bara innåt.

7 454 Inlägg
6 september 2016
#9
CC72 skrev:
Kollat med t ex Manton vad dom ska ha för att svarva spacers efter dina behov?

Inräknat svetsning, balansering och lackering så landar du nog på samma peng som att köpa färdiga spacers med navstyrning.

Hur mycket behöver du bredda dom utåt?

Manton har tyvärr upphört.
Har köpt hjulspacers därifrån till flera bilar.

Skullman Enterprice i Åkers styckebruk kan bredda fälgar på utsidan såväl som på insidan.
Men tar bromsoken i fälgarna har du ingen nytta av att bredda fälgarna.
Hjulspacers är nog enda sättet att minska inpressningsdjupet/ET.
Finns flera säljare i England som har bra priser.
Köpa från USA lönar sig inte p g a frakten.
25 mm hjulspacers bör du få för runt 750:- inkl VAT och frakt för 4 st.
Bortåt 4 gånger så mycket från USA.
Finns en firma i Stallarholmen som säljer hjulspacers från 375:-/st.
Dom har många modeller/storlekar.

Min erfarenhet.sad


Sök