torsen skrev:
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.
Men att sätta en gräns vid almanackans i stället för vid den fysiska och psykiska åldern anser jag är fel.
En större riskgrupp är alla som kör påverkade av alkohol och/eller narkotika.
Att lämplighetsprova dem är ett slag i luften, de kör vare sig de har körkort eller ej.
Men den största riskgruppen på våra gator och vägar, i synnerhet i stora villaområden, är småbarnsmammorna som stressade med cigaretten i ena handen och mobiltelefonen i den andra inte hunnit skrapa rutorna som vintermorgnar möter den lågt sående solen är den största faran.
Är ju bevisat att det är den största gruppen som mest överskrider hastighetsbegränsningarna utanför förskolor och lågstadieskolor.
Har för mig att förhållandet är 80/70/60 %.
Alltså att 80 % av dem som "torskar" är just småbarnsförädrar och som överskrider i 70 % av fallen och överskrider gällande hastighetsbegränsning med 60% utanför just förskolor och lågstadieskolor.
Har sett flera som har ½ till 1 km mellan hemmet och "avlämningen" av barnen.
Och det är inte unga damer på väg till arbetet utan de återvänder hem med samma fart.
Nu är ju trådrubriken helt divergerande mot mitt inlägg, så jag ber om överseende.
Dock hävdar jag stoiskt att det är omdömet som borde lämplighetsprovas - ovsett ålder.
Men hur ska det gå till???????