4233
Sök

Äldre förare i trafiken. Borde de göra lämplighetsprov?

1 800 Inlägg
12 september 2016
#21
Det här med lämplighet är en svår nöt, att bara sätta en åldersgräns blir ju inte speciellt effektiv eftersom vi alla är väldigt olika och det finns många yngre som inte heller dom platsar ute på allmän väg.
De äldre förarna får man nog ha lite överseende med trots allt, de kör kanske en gång i veckan för att handla och ingenting däremellan. Kör man inte mer än så och har problem med kropp och syn t ex så kanske man inte är perfekt i alla lägen, men det är och andra sidan inte yngre förare heller med näsan i telefonen under färd och en väldigt egendomlig självisk attityd.
Personligen stöter jag på fler yngre och medelålders än pensionärer som saknar förmågan att framföra fordonet på ett säkert och föredömligt sätt.
Så frågan är ju vem som är farligast i trafiken egentligen!


Forummoderator
18 169 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#22
Hilmer skrev:
Det här med lämplighet är en svår nöt, att bara sätta en åldersgräns blir ju inte speciellt effektiv eftersom vi alla är väldigt olika och det finns många yngre som inte heller dom platsar ute på allmän väg.
De äldre förarna får man nog ha lite överseende med trots allt, de kör kanske en gång i veckan för att handla och ingenting däremellan. Kör man inte mer än så och har problem med kropp och syn t ex så kanske man inte är perfekt i alla lägen, men det är och andra sidan inte yngre förare heller med näsan i telefonen under färd och en väldigt egendomlig självisk attityd.
Personligen stöter jag på fler yngre och medelålders än pensionärer som saknar förmågan att framföra fordonet på ett säkert och föredömligt sätt.
Så frågan är ju vem som är farligast i trafiken egentligen!

Att många yngre borde ta bussen är vi nog många som tycker. Hade senast nu en herre som gjorde en vänstersväng och var nere i diket på min sida där jag skulle upp till korsningen. Visst gör man så i den svängen men om 2 ton svart bil kommer som mötande så kan väl titta upp från mobilen iallafall...

Medelålders förare i lite nyare och dyrare bil kör ofta häpnadsväckande illa. Håller med. Trots att jag själv tillhör den kategorin. 52% av män mellan 30-64 år tycker de kör bättre än genomsnittet. Ser ett problem här...

Jag har inga planer på att bli rallyförare och tar det lungt. Tycker att jag kör helt okey. Men vi gamla stötar i 40-50 år har fortfarande reflexerna i behåll.

Det är väl just den som borde prövas. Om jag gör ett reaktionstest bör jag passera med viss marginal. Om en herre/dam på 75 jordvarv provar samma sak så blir det troligen underkänt (inget belägg för detta men det finns nog)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 436 Inlägg
12 september 2016
#23
Hybridsmurfen skrev:
Hilmer skrev:
Det här med lämplighet är en svår nöt, att bara sätta en åldersgräns blir ju inte speciellt effektiv eftersom vi alla är väldigt olika och det finns många yngre som inte heller dom platsar ute på allmän väg.
De äldre förarna får man nog ha lite överseende med trots allt, de kör kanske en gång i veckan för att handla och ingenting däremellan. Kör man inte mer än så och har problem med kropp och syn t ex så kanske man inte är perfekt i alla lägen, men det är och andra sidan inte yngre förare heller med näsan i telefonen under färd och en väldigt egendomlig självisk attityd.
Personligen stöter jag på fler yngre och medelålders än pensionärer som saknar förmågan att framföra fordonet på ett säkert och föredömligt sätt.
Så frågan är ju vem som är farligast i trafiken egentligen!

Att många yngre borde ta bussen är vi nog många som tycker. Hade senast nu en herre som gjorde en vänstersväng och var nere i diket på min sida där jag skulle upp till korsningen. Visst gör man så i den svängen men om 2 ton svart bil kommer som mötande så kan väl titta upp från mobilen iallafall...

Medelålders förare i lite nyare och dyrare bil kör ofta häpnadsväckande illa. Håller med. Trots att jag själv tillhör den kategorin. 52% av män mellan 30-64 år tycker de kör bättre än genomsnittet. Ser ett problem här...

Jag har inga planer på att bli rallyförare och tar det lungt. Tycker att jag kör helt okey. Men vi gamla stötar i 40-50 år har fortfarande reflexerna i behåll.

Det är väl just den som borde prövas. Om jag gör ett reaktionstest bör jag passera med viss marginal. Om en herre/dam på 75 jordvarv provar samma sak så blir det troligen underkänt (inget belägg för detta men det finns nog)

jag tycker det ska finnas en åldersgräns,, finns ju det när man Tar KÖRKORT,, SOM DU SÄGER SÅ KÖR MÅNGA HEMSKT ILLA,, jag anser mig tillhöra normalkategorin,, MEN anser att jag HANTERAR bilen mkt bättre en genomsnittet,, 2 olika saker smile


7 500 Inlägg
12 september 2016
#24
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.
Men att sätta en gräns vid almanackans i stället för vid den fysiska och psykiska åldern anser jag är fel.

En större riskgrupp är alla som kör påverkade av alkohol och/eller narkotika.
Att lämplighetsprova  dem är ett slag i luften, de kör vare sig de har körkort eller ej.

Men den största riskgruppen på våra gator och vägar, i synnerhet i stora villaområden, är småbarnsmammorna som stressade med cigaretten i ena handen och mobiltelefonen i den andra inte hunnit skrapa rutorna som vintermorgnar möter den lågt sående solen är den största faran.
Är ju bevisat att det är den största gruppen som mest överskrider hastighetsbegränsningarna utanför förskolor och lågstadieskolor.
Har för mig att förhållandet är 80/70/60 %.
Alltså att 80 % av dem som "torskar" är just småbarnsförädrar och som överskrider i 70 % av fallen och överskrider gällande hastighetsbegränsning med 60% utanför just förskolor och lågstadieskolor.
Har sett flera som har ½ till 1 km mellan hemmet och "avlämningen" av barnen.
Och det är inte unga damer på väg till arbetet utan de återvänder hem med samma fart.

Nu är ju trådrubriken helt divergerande mot mitt inlägg, så jag ber om överseende.
Dock hävdar jag stoiskt att det är omdömet som borde lämplighetsprovas - ovsett ålder.
Men hur ska det gå till???????

Evildan
12 september 2016
#25
torsen skrev:
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.
Men att sätta en gräns vid almanackans i stället för vid den fysiska och psykiska åldern anser jag är fel.

En större riskgrupp är alla som kör påverkade av alkohol och/eller narkotika.
Att lämplighetsprova  dem är ett slag i luften, de kör vare sig de har körkort eller ej.

Men den största riskgruppen på våra gator och vägar, i synnerhet i stora villaområden, är småbarnsmammorna som stressade med cigaretten i ena handen och mobiltelefonen i den andra inte hunnit skrapa rutorna som vintermorgnar möter den lågt sående solen är den största faran.
Är ju bevisat att det är den största gruppen som mest överskrider hastighetsbegränsningarna utanför förskolor och lågstadieskolor.
Har för mig att förhållandet är 80/70/60 %.
Alltså att 80 % av dem som "torskar" är just småbarnsförädrar och som överskrider i 70 % av fallen och överskrider gällande hastighetsbegränsning med 60% utanför just förskolor och lågstadieskolor.
Har sett flera som har ½ till 1 km mellan hemmet och "avlämningen" av barnen.
Och det är inte unga damer på väg till arbetet utan de återvänder hem med samma fart.

Nu är ju trådrubriken helt divergerande mot mitt inlägg, så jag ber om överseende.
Dock hävdar jag stoiskt att det är omdömet som borde lämplighetsprovas - ovsett ålder.
Men hur ska det gå till???????

Ditt inlägg är ett tydligt tecken på att du själv börjar bli till åren. 😉

7 500 Inlägg
12 september 2016
#26
Evildan skrev:
Ditt inlägg är ett tydligt tecken på att du själv börjar bli till åren. 😉

Mjaa, jag skulle vilja säga erfaren.big_smile

Forummoderator
18 169 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#27
Inte ofta jag får ett frispel bakom ratten. Men idag var ett utav dessa sällsynta tillfällen. Fråga mig inte varför. Kanske diskussionen om äldre förares lämplighet -som jag startade- ligger i systemet och skvalpar runt? Kom att tänka på att det går fan inte fort när jag ska någonstans. Vilket folk gnäller på. "Om du nu har en bil som faktiskt går att åka fort i så kööööör!"

Var i en ort som heter Stenungsund. Den har en sugande påfart som viker av åt höger och går upp på vägen ovanför. Fick lust att dra på där.

Men i denna kurva står det en bil tvärs över refugen, totalt demolerat hjulshus på höger sida bak. Bakhjulet hade tydligen blivit så generat att det snällt vikt in sig under bilen och i princip försvunnit... Vid bärgaren står en kille i den höga åldern av 20 år cirka. Bilen är -givetvis- en BMW sänkt 3-serie. Cirka 1995? Flerfärgad med något piffigt kjolkit som är grundat bara. Den åker till skroten om inte ägaren är überjävlig i sitt garage en vecka. Bara 3-4 dagar sedan en annan herre i samma ålder lekte jordfräs med pappas BMW 525 bara 100 meter från denna plats... Ser ett mönster här.

Då kan man undra vilka som är farliga egentligen, ja. Men vad göra? Krav på att datorn i bilen spar information i 30 minuter om position och hastighet under prövotiden? (tekniken finns och används redan)

I vilket fall som helst planterades pedalen tryggt i botten sen och bilfan trodde väl det var någon form av härdsmälta bakom ratten. Jajamen! Korrektamundo! Lite kul var det faktiskt. Fort hem gick det med.

Vad tycker ni förresten? Satt på 20" SRT-8 fälgar med nya 245:or fram och 285:or bak. Ser lite trevligare ut. Ligger hyfsat på vägen med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7e122b0d28bdb45b7aec381a1a652f96.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 september 2016
#28
Hybridsmurfen skrev:
Inte ofta jag får ett frispel bakom ratten. Men idag var ett utav dessa sällsynta tillfällen. Fråga mig inte varför. Kanske diskussionen om äldre förares lämplighet -som jag startade- ligger i systemet och skvalpar runt? Kom att tänka på att det går fan inte fort när jag ska någonstans. Vilket folk gnäller på. "Om du nu har en bil som faktiskt går att åka fort i så kööööör!"

Var i en ort som heter Stenungsund. Den har en sugande påfart som viker av åt höger och går upp på vägen ovanför. Fick lust att dra på där.

Men i denna kurva står det en bil tvärs över refugen, totalt demolerat hjulshus på höger sida bak. Bakhjulet hade tydligen blivit så generat att det snällt vikt in sig under bilen och i princip försvunnit... Vid bärgaren står en kille i den höga åldern av 20 år cirka. Bilen är -givetvis- en BMW sänkt 3-serie. Cirka 1995? Flerfärgad med något piffigt kjolkit som är grundat bara. Den åker till skroten om inte ägaren är überjävlig i sitt garage en vecka. Bara 3-4 dagar sedan en annan herre i samma ålder lekte jordfräs med pappas BMW 525 bara 100 meter från denna plats... Ser ett mönster här.

Då kan man undra vilka som är farliga egentligen, ja. Men vad göra? Krav på att datorn i bilen spar information i 30 minuter om position och hastighet under prövotiden? (tekniken finns och används redan)

I vilket fall som helst planterades pedalen tryggt i botten sen och bilfan trodde väl det var någon form av härdsmälta bakom ratten. Jajamen! Korrektamundo! Lite kul var det faktiskt. Fort hem gick det med.

Vad tycker ni förresten? Satt på 20" SRT-8 fälgar med nya 245:or fram och 285:or bak. Ser lite trevligare ut. Ligger hyfsat på vägen med.

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7e122b0d28bdb45b7aec381a1a652f96.jpg

Böööööörna då bulljävel!!

Muttley
12 september 2016
#29
torsen skrev:
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.

De har de ju idag.   Men de är för rädda ofta.

Jag har på riktigt kört en HELT blind man som de inte drog in körkortet för när han enbart hade ledsyn, han halade upp ett relativt förnyat körkort som id till mig.   Snacka om att göra fel som läkare smile   De borde rykt mycket tidigare i hans sjukdomstillstånd.

Forummoderator
18 169 Inlägg
12 september 2016
Trådstartare
#30
tkd_rille skrev:
torsen skrev:
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.

De har de ju idag.   Men de är för rädda ofta.

Jag har på riktigt kört en HELT blind man som de inte drog in körkortet för när han enbart hade ledsyn, han halade upp ett relativt förnyat körkort som id till mig.   Snacka om att göra fel som läkare smile   De borde rykt mycket tidigare i hans sjukdomstillstånd.

Nej, det var ju samma här. Hjälp att komma in i bilen, syrgastub, rullator. Allvarligt talat :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
12 september 2016
#31
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:
torsen skrev:
Tror inte man kommer någonstans med lämplighetsprov.
Att läkare har en skyldighet att anmäla om en person är i så dålig kondition att vederbörande inte bör köra bil p g a diabetes eller demens eller annan funktionsnednedsättning är en självklarhet.

De har de ju idag.   Men de är för rädda ofta.

Jag har på riktigt kört en HELT blind man som de inte drog in körkortet för när han enbart hade ledsyn, han halade upp ett relativt förnyat körkort som id till mig.   Snacka om att göra fel som läkare smile   De borde rykt mycket tidigare i hans sjukdomstillstånd.

Nej, det var ju samma här. Hjälp att komma in i bilen, syrgastub, rullator. Allvarligt talat :-/

De finns många med rollator som kör bil, som knappt kan slänga in den i bilen.   Min en granne kör bil, men att ta sig de 50 metrarna som de är mellan hans port till sin bil kan ta upp till 60 minuter. Han är förvisso bara 70 något men bör inte ens sitta bak en ratt.

Syrgas kan även yngre ha smile Men de bör ju kunna hantera allt snabbt ju.

Kommer ihåg en gång utanför sjukhuset i min närmsta stad när jag stod där och snacka skit med dåvarande kollega. En äldre man körde in i kollegans taxi och var på väg därifrån. Men kom ingenstans för jag ställde mig ivägen. Han hade inte ens märkt att han dragit i en annan bil :p

Skönt att slippa köra taxi mer faktiskt.

Evildan
12 september 2016
#32
tkd_rille skrev:
Hybridsmurfen skrev:
tkd_rille skrev:

De har de ju idag.   Men de är för rädda ofta.

Jag har på riktigt kört en HELT blind man som de inte drog in körkortet för när han enbart hade ledsyn, han halade upp ett relativt förnyat körkort som id till mig.   Snacka om att göra fel som läkare smile   De borde rykt mycket tidigare i hans sjukdomstillstånd.

Nej, det var ju samma här. Hjälp att komma in i bilen, syrgastub, rullator. Allvarligt talat :-/

De finns många med rollator som kör bil, som knappt kan slänga in den i bilen.   Min en granne kör bil, men att ta sig de 50 metrarna som de är mellan hans port till sin bil kan ta upp till 60 minuter. Han är förvisso bara 70 något men bör inte ens sitta bak en ratt.

Syrgas kan även yngre ha smile Men de bör ju kunna hantera allt snabbt ju.

Kommer ihåg en gång utanför sjukhuset i min närmsta stad när jag stod där och snacka skit med dåvarande kollega. En äldre man körde in i kollegans taxi och var på väg därifrån. Men kom ingenstans för jag ställde mig ivägen. Han hade inte ens märkt att han dragit i en annan bil :p

Skönt att slippa köra taxi mer faktiskt.

Gubbe i en Yaris förstås?

Skönt är det sa Bull!

10 164 Inlägg
12 september 2016
#33
Att ha överförtorende på sin förmåga bakom ratten är farligt jag kan ligga på rätt duktigt men på lämpliga platser. Sen kan jag erkänna att jag är inte speciellt imponerad av folk som kör sakta och ligger i väggen för andra, Dessa är dom stora farorna i trafiken. (tycker jag)

Hastighets begränsningarna i detta landet är ju tyvärr lagt efter dom mest inkompetenta förarna och vissa klarar inte ens av att köra enligt det. Vilket bara bevisar att uppkörningen är för enkel i detta landet, och halkbanan för mesig tycker det ska införas att man måste klara av att hantera en bil på halt underlag och man måste bli godkänd på detta.

Inte som dagens halkbana där man ska se hur det går om man kör för fort och inte kan hantera situationen. Man ska kunna hantera situationen (sen gör vi alla misstag så är det ju)

Jag fick köra konbana på tort innan halkbanan ( redan på en sådan övning ser man ju hur personen i fråga kan hantera en bil och det var desuttom jävligt roligt ) Kankse för jag vart lämnad själv och körde så det skrek i däckena och den stackars golfen stängde av sig själv för den trodde vi skulle välta haha lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

6 169 Inlägg
12 september 2016
#34
En 20-åring som kör illa kommer mogna med tiden. En 80-åring kommer bara köra sämre och sämre. Därför är det enklare att ha överseende med ynglingen.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
13 september 2016
#35
Min mormors man blev faktiskt ifråntagen körkortet just pga av ålder, och det som ofta kommer med ålder (dålig syn, reflexer osv.) Han hade varit med om ett antal mindre krockar, missat högerregeln osv.

Polisen skickade om jag nu minns rätt nått slags uppmanade att gå till en läkare för att göra ett test där han fick testa reflexerna och Periferiseendet.
Efter det testet fick han lämna in körkortet!
Senast redigerat av ProXem (13 september 2016)


4 201 Inlägg
13 september 2016
#36
Tror det är ganska verkningslöst att ha körkorttester säg var 5 år efter man fyllt 70. En äldre person kan köra bra och klara testet för att några månader senare få en stroke och bli totalt olämplig bakom ratten.
Läkarna måste bli bättre på att rapportera olämpliga förare är lösningen.

Men hur stort är problemet egentligen? Visst man ser många äldre som kör riktigt dåligt, men det går ofta så långsamt att det brukar resultera i plåtskador och svordommar?

Min senaste erfarenhet är när jag blev påkörd utav en dam på 80 år, hon skulle till kyrkokören. Körde rakt in i min skylift med sin hyundai getz när jag stog upphissad ca 8m.

Lite spännande att kastas runt i korgen 8 meter upp i luften men blev som vanlig endast mindre plåtskador och svordommar:)

För att sätta det i kontrast till kompisars bedrifter från 18-25 års ålder då vissa lyckas totalkvadda 1-2 bilar om året och endast tur har varit skillnad mellan kvaddad bil och alvarliga personskador/dödsfall.


6 169 Inlägg
13 september 2016
#37
Tja, den där skyliften kunde lika gärna ha varit en kvinna med barnvagn.

Jag funderar på om myndigheternas motvilja till körkortstester för åldringar beror på rädsla för drastiskt ökade kostnader för färdtjänst?

4 201 Inlägg
13 september 2016
#38
Svarte_Orm skrev:
Tja, den där skyliften kunde lika gärna ha varit en kvinna med barnvagn.

Jag funderar på om myndigheternas motvilja till körkortstester för åldringar beror på rädsla för drastiskt ökade kostnader för färdtjänst?

Intressant teori, ligger kanske en del sanning bakom detta. Ett parti som skulle driva frågan om körkortstester för äldre skulle troligen också tappa många pensionärsröster dessutom.
Nu är ju inte myndigheter beroende av väljarstöd men politiska påtryckningar spelar ju ganska ofta in.



Sök