2733
Sök

Började blåryka efter att den lutat??

149 Inlägg
13 september 2016
Trådstartare
Kanske en jättedum fråga, men jag lyfte upp min Golf i ena sidan så den lutade ganska mycket (har gjort de tusen ggr innan med andra bilar) för att byta lambda och jag startade den även nån minut för att kolla efter avgasläck.
När jag sen sänkte ner den igen, startade den å lät den gå på tomgång så började den ryka som f...n.
Och jag har nu kört ca två mil med den å den börjar ryka så fort den blir varm.
Kan detta vara pga att den lutat?
Tänker om de kan ha kommit ut olja i avgassystemet på nåt vis?
Eller är de bara en slump att tex oljeringar eller ventiltätningar gett sej?

Tacksam för svar.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

5 705 Inlägg
14 september 2016
Har varit med om det på en Saab jag hade, lyfte den ordentligt högt på ena sidan för att byta lambdasond och sen blårök den några minuter när jag startade den efteråt.

Så mest troligt är det bara att det runnit olja in i förbränningsrummen och sen ut i avgassystemet, hade du bilen länge upphissad?

149 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
simlar skrev:
Har varit med om det på en Saab jag hade, lyfte den ordentligt högt på ena sidan för att byta lambdasond och sen blårök den några minuter när jag startade den efteråt.

Så mest troligt är det bara att det runnit olja in i förbränningsrummen och sen ut i avgassystemet, hade du bilen länge upphissad?

Ja den stod väl så i ca två timmar, det konsthall är ju bara att det aldrig slutar ryka?
Jag har ju kört ca två mil efter.

5 705 Inlägg
14 september 2016
Sahl_83 skrev:
simlar skrev:

Ja den stod väl så i ca två timmar, det konsthall är ju bara att det aldrig slutar ryka?

Är det nog mycket olja som kommit ut i avgassystemet tar det ett bra tag att bränna bort det.
Håll koll på oljenivån, minskar den så tar motorn olja om den ligger stadigt och ändå blåryker så är det bara att det runnit ut i avgassystemet så pass mycket under de två timmarna den stod upphissad.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
14 september 2016
Sahl_83 skrev:
simlar skrev:

?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

149 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Sahl_83 skrev:
simlar skrev:

?

/Benny

Vad är de du undrar? Förutom att min telefon har skrivit konsthall istället för "det konstiga"

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
14 september 2016
Sahl_83 skrev:
Vettemannen skrev:
Sahl_83 skrev:

?

/Benny

Vad är de du undrar? Förutom att min telefon har skrivit konsthall istället för "det konstiga"

Jag undrade vad "konsthall" gjorde i din text.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Sök