3339
Sök

Vågar man köpa V8-pickup med 30k mil?

11 Inlägg
7 augusti 2015
Trådstartare
#1
Jag är på jakt efter en äldre cheva-pickis med långflak.
Problemet är bara att de flesta bruksbilarna har gått 27000 mil och upp. Snittet verkar vara kring 30.

Är det rimligt att ens fundera på en brukspickis med det milantalet?

Man vill ju inte slänga ut motor och hela drivlinan på renovering det första man gör.

Jag fattar att jänkejärnen är slitstarka som tusan men det är extremt sällsynt att hitta en pickis som gått 40000 mil. Kanske en hint?

76 Inlägg
7 augusti 2015
#2
Beror nog mycket på hur den har gått. Om leffes bygg AB kört tunga betongprylar i bilen i stockholmstrafik går ju växellådan såklart hårt åt, medan om man tittar på bilar på landet som gått mest landsväg med en snöskoter eller lite plankor på flaket så har den ju garanterat inte slitits lika hårt. Har i övrigt ingen koll men chevas 350-motor är ju vanlig och lätt att serva/hitta delar. Samma gäller väl med de vanligaste automatlådorna smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 augusti 2015
#3
Distordera skrev:
Jag är på jakt efter en äldre cheva-pickis med långflak.
Problemet är bara att de flesta bruksbilarna har gått 27000 mil och upp. Snittet verkar vara kring 30.

Är det rimligt att ens fundera på en brukspickis med det milantalet?

Man vill ju inte slänga ut motor och hela drivlinan på renovering det första man gör.

Jag fattar att jänkejärnen är slitstarka som tusan men det är extremt sällsynt att hitta en pickis som gått 40000 mil. Kanske en hint?

Det beror lite på vilken årsmodell det är. Har pickisen 700-låda så är den ganska skottsäker gentemot 350-lådan. På en personbil brukar det ofta vara 350-låda men som på min Van sitter det en 700-låda och det är en -88. Även på Corvetten sitter det en 700-låda och det är en -86. Båda har 350-motorer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 augusti 2015
#4
Vettemannen skrev:
Distordera skrev:
Jag är på jakt efter en äldre cheva-pickis med långflak.
Problemet är bara att de flesta bruksbilarna har gått 27000 mil och upp. Snittet verkar vara kring 30.

Är det rimligt att ens fundera på en brukspickis med det milantalet?

Man vill ju inte slänga ut motor och hela drivlinan på renovering det första man gör.

Jag fattar att jänkejärnen är slitstarka som tusan men det är extremt sällsynt att hitta en pickis som gått 40000 mil. Kanske en hint?

Det beror lite på vilken årsmodell det är. Har pickisen 700-låda så är den ganska skottsäker gentemot 350-lådan. På en personbil brukar det ofta vara 350-låda men som på min Van sitter det en 700-låda och det är en -88. Även på Corvetten sitter det en 700-låda och det är en -86. Båda har 350-motorer.

/Benny

700-lådan är klart att föredra. Overdrive kan ibland spöka vilket yttrar sig i att den inte "lägger i sista växeln". Brukar vara en solenoid som spökar. Rätta mig om jag har fel folks!

Försök hitta en med bytt/renoverad låda så spelar det ingen roll om bilen rullat +40000 mil. Maskinen ger inte upp så lätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 augusti 2015
#5
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Distordera skrev:
Jag är på jakt efter en äldre cheva-pickis med långflak.
Problemet är bara att de flesta bruksbilarna har gått 27000 mil och upp. Snittet verkar vara kring 30.

Är det rimligt att ens fundera på en brukspickis med det milantalet?

Man vill ju inte slänga ut motor och hela drivlinan på renovering det första man gör.

Jag fattar att jänkejärnen är slitstarka som tusan men det är extremt sällsynt att hitta en pickis som gått 40000 mil. Kanske en hint?

Det beror lite på vilken årsmodell det är. Har pickisen 700-låda så är den ganska skottsäker gentemot 350-lådan. På en personbil brukar det ofta vara 350-låda men som på min Van sitter det en 700-låda och det är en -88. Även på Corvetten sitter det en 700-låda och det är en -86. Båda har 350-motorer.

/Benny

700-lådan är klart att föredra. Overdrive kan ibland spöka vilket yttrar sig i att den inte "lägger i sista växeln". Brukar vara en solenoid som spökar. Rätta mig om jag har fel folks!

Försök hitta en med bytt/renoverad låda så spelar det ingen roll om bilen rullat +40000 mil. Maskinen ger inte upp så lätt.

Sedan så får man hoppas att om de använt bilen som dragare att de har lagt ur OD och bara kört med D. Så ska man göra på många automatlådor som har OD.

Förlåt men måste fylla på med att OD betyder Overdrive, kanske inte självklart för alla.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (7 augusti 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 augusti 2015
#6
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:

Det beror lite på vilken årsmodell det är. Har pickisen 700-låda så är den ganska skottsäker gentemot 350-lådan. På en personbil brukar det ofta vara 350-låda men som på min Van sitter det en 700-låda och det är en -88. Även på Corvetten sitter det en 700-låda och det är en -86. Båda har 350-motorer.

/Benny

700-lådan är klart att föredra. Overdrive kan ibland spöka vilket yttrar sig i att den inte "lägger i sista växeln". Brukar vara en solenoid som spökar. Rätta mig om jag har fel folks!

Försök hitta en med bytt/renoverad låda så spelar det ingen roll om bilen rullat +40000 mil. Maskinen ger inte upp så lätt.

Sedan så får man hoppas att om de använt bilen som dragare att de har lagt ur OD och bara kört med D. Så ska man göra på många automatlådor som har OD.

Förlåt men måste fylla på med att OD betyder Overdrive, kanske inte självklart för alla.

/Benny

Tänkte på det med Benny!
I stadstrafik/tungkörning ska man köra på "D". Övrigt så kör man på "D" fast symbolen har en extra rektangel runt sig. Ska väl vara ett O? Benny?  Länge sen jag hade Vanen nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 111 Inlägg
7 augusti 2015
#7
Precis det felet många som menar att "automatlådor inte håller" gör. De hade ju aldrig segdragit på femman med släp med en manuell låda och slirat på kopplingen för att få den att orka....


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 augusti 2015
#8
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

700-lådan är klart att föredra. Overdrive kan ibland spöka vilket yttrar sig i att den inte "lägger i sista växeln". Brukar vara en solenoid som spökar. Rätta mig om jag har fel folks!

Försök hitta en med bytt/renoverad låda så spelar det ingen roll om bilen rullat +40000 mil. Maskinen ger inte upp så lätt.

Sedan så får man hoppas att om de använt bilen som dragare att de har lagt ur OD och bara kört med D. Så ska man göra på många automatlådor som har OD.

Förlåt men måste fylla på med att OD betyder Overdrive, kanske inte självklart för alla.

/Benny

Tänkte på det med Benny!
I stadstrafik/tungkörning ska man köra på "D". Övrigt så kör man på "D" fast symbolen har en extra rektangel runt sig. Ska väl vara ett O? Benny?  Länge sen jag hade Vanen nu...

Så ska det vara fast en del kallar det "DubbelD" men som sagt ett D i ett O.

Precis som Volvo544special65 skriver: Precis det felet många som menar att "automatlådor inte håller" gör. I Volvo 760:s instruktionsbok står det klart och tydligt att när man drar släp skall man lägga ut OD!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

11 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#9
Det brukar vara TH700 på de pickisar jag sett hittills så det är kanske ok.

Känns ändå sådär eftersom man som sagt sällan ser bilar med 40000 mil till salu.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 augusti 2015
#10
vår cheva pickis har snurrat mätaren, och den går som en klocka ännu


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 augusti 2015
#11
CHEEVA skrev:
vår cheva pickis har snurrat mätaren, och den går som en klocka ännu

Är det miles eller km?

100000 miles är ju bara 16090 mil. Så har jag på både Vanen och Vetten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
8 augusti 2015
#12
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:
vår cheva pickis har snurrat mätaren, och den går som en klocka ännu

Är det miles eller km?

100000 miles är ju bara 16090 mil. Så har jag på både Vanen och Vetten.

/Benny

den är svensksåld så det är mil smile


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
8 augusti 2015
#13
CHEEVA skrev:
Vettemannen skrev:
CHEEVA skrev:
vår cheva pickis har snurrat mätaren, och den går som en klocka ännu

Är det miles eller km?

100000 miles är ju bara 16090 mil. Så har jag på både Vanen och Vetten.

/Benny

den är svensksåld så det är mil smile

smile

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

11 Inlägg
16 september 2016
Trådstartare
#14
Det blev en annan bil till slut. En Jeep J20. Den har gått lätt, bara bogserat Viggen-plan inom flygvapnet (18 ton). smile


Sök