3800
Sök

Köpråd: Pontiac Firebird v6 3,1L (3,3?) 1991.

13 Inlägg
6 oktober 2016
Trådstartare
Tjenare,

är snart 20 bast och ska köpa min första bil efter att ha sparat ihop lite cash.
Jag har kollat runt lite och har fastnat för Pontiac Firebird runt 90talet.

Efter att surfat på blocket en del så hittade jag en riktigt intressant, en Pontiac Firebird v6 -91 som de i butiken sa var en 3,3 liters motor (vilket jag frågade om eftersom att jag kollat upp och har endast hittat att det finns 3,1 liters motorer i denna bilmodellen?) Kan det vara så att han snackar bullshit eller att de faktiskt har borratt upp så att det kan vara 3,3 liters?

Annars verkar allt vara prima på den med snygg inredning (tygsäten), elhissar, abs (obviously), LM-fälgar, rökfri, men han som var säljare var osäker på om ACn funkar. Hur mycket kan det isf kosta att laga och kan man pruta på detta?

Efter lite extra surfande verkar det som att den drar runt 1,5 liter milen, är jag helt dum i huvudet att gå på en sådan bil? Det är ganska mycket, men vill kunna njuta med en snygg bil och ha kul på träffar etc.
Detta blir runt 5000 spänn per månad om jag kör 250 mil i månaden.

Alla tips uppskattas, dåliga och bra erfarenheter av bilen, typiska service och reparationsproblem m.m.

Mvh en vilsen själ

5 111 Inlägg
7 oktober 2016
1,5 liter låter alldeles för mycket för en V6-firebird om man kör som folk. Om de verkligen är så törstiga så hade jag satsat på en V8-bil på en gång.....

13 Inlägg
7 oktober 2016
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
1,5 liter låter alldeles för mycket för en V6-firebird om man kör som folk. Om de verkligen är så törstiga så hade jag satsat på en V8-bil på en gång.....

Gick enligt https://www.fueleconomy.gov/feg/bymake/ … 1991.shtml

"1991 Pontiac Firebird v6, 3.1L, automat" = 19 mpg = 1.49 Liter milen.

Eller snackar de en massa skit? För tänker mig att "gamla" Amerikanare drar en del så tänkte att det lät logiskt. Men vad tror du annars den kan dra?

3 393 Inlägg
7 oktober 2016
1.5 l mil låter extremt mycket för en v6 och sådan bil.

Min van med v8 och väger troligen mer drog 1.51L milen på 35 mil. Det var stads / landsväg och cirka 4 mil av dem var motorväg och 6 mil var med släp. Endast motorväg och landsväg så kan jag säkert få ner till 1.2-1.3.

Ska man köpa någon amerikanare så ska det bara v8.

Annars köp en bmw med rak 6a.

Bakhjulsdriven
340 Inlägg
6 112 Inlägg
7 oktober 2016
Strunta i AC:en, den funkar nästan aldrig på gamla bilar och lönar sig sällan att laga. Den behövs knappt i Sverige i alla fall.

Det är väl en automat antar jag? Gamla amerikanska automatlådor med stenåldersteknik ökar också bensintörsten en del.

1 966 Inlägg
7 oktober 2016
1,5 l/mil lät ganska saftigt. Vi åkte fem personer med full packning (upp till taket) i en Van med 350, snittade 1,6 l/mil (blandad körning) i sammanlagt 50 mil.

Sök