3841
Sök

Fel hjulbultar Renault Megane´?

17 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
Hej

Jag hade min bil, en Renault Megane´2010, inlämnad i våras för en större reperation där bla ett däck var skadat. Jag köpte då nya sommardäck runtom som de la på i samband med reparationen. Jag minns att jag inte hade samma uppsättning hjulbultar när jag hämtade ut bilen utan bara den upsättningen som sommarhjulen nu var monterade med, hjulbultar med en extra rörlig ring på, men tänkte att de måste ju ha koll. När jag idag la på vinterhjulen, nya däck på gamla plåtfälgarna, så hade jag bara den uppsättningen hjulbultar som sommarhjulen var monterade med. Nu tycker jag att bilen känns konstig, lite "glidig", och jag undrar om det kan vara fel bultar som jag nu använt? Vinterdäcken är på vanlig plåtfälg, sommardäcken på alufälg. Eller så är det att jag är ovan med helt nya vinterhjul och att de känns så? (Vinterdäcken är Continental Ice Contact 2). Fast min sambo som aldrig brukar reagera upplevde också att bilen kändes jättekonstig. På reservhjulet som också sitter på plåtfälg sitter det en lapp med att man inte ska använda hjulbultar med den extra ringen på utan de bultar utan. V.g. se bild.

Jag skulle förstås ringa Rejmes men det är allhelgonahelg och de har stängt till på måndag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200532/200532-5a2899f62402fdc0af8ad7fa7546d993.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200532/200532-52089a13e865ea329c6f5b73456ec40b.jpg
Senast redigerat av meto (5 november 2016)

7 435 Inlägg
5 november 2016
så länge hjulen ej är lösa är det ett annat problem,, har haft lös kona å fast,, men aldrig känt någon skillnad eller dem rallat loss

914 Inlägg
5 november 2016
Ser ut som Renå originalbultar ,inga konstigheter.
Håller med föregående talare så länge hjulen ej är lösa så beror det ej på bultarna.
Tor mer på att det är skillnaden mellan sommarhjul och vinterdäck iom att vinterdäcken har mjukare gummiblandning.

17 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
granadadr skrev:
så länge hjulen ej är lösa är det ett annat problem,, har haft lös kona å fast,, men aldrig känt någon skillnad eller dem rallat loss

Aronson skrev:
Ser ut som Renå originalbultar ,inga konstigheter.
Håller med föregående talare så länge hjulen ej är lösa så beror det ej på bultarna.
Tor mer på att det är skillnaden mellan sommarhjul och vinterdäck iom att vinterdäcken har mjukare gummiblandning.

Tack! Tänkte om det var olika längd på bultarna, vilket jag tyckte att det var, så att de bottnade. Men jag reagerade inte på att de inte skulle ha dragit. Men sen blev jag osäker eftersom det är lite skillnad att känna för hand mot när bilens tyngd kommer på, och bilden på reservhjulets fälg visade på att man inte skulle använda de med lös ring till plåtfälg och då blev jag osäker. Men då är det säkert så att gummit är mjukt och högt som gör att det gungar lite. (Har aldrig haft helt nya vinterdäck förut).

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 november 2016
Lite konstigt och kanske värt att kolla mer noggrant men lös kona brukar vara för aluminiumfälgar för att undvika mekanisk nötning av konan i fälgen. En fast kona "glider/nöter" mer på fälgen, så en bättre illustration borde ha varit en överkorsad fast kona på alu-fälgen. På plåtfälgen bör det vara skitsamma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
5 november 2016
Man brukar ju ha olika uppsättningar till plåt och alu.    Men om hjulen inte slår när du släpper gasen så sitter de ju.  Efterdra för och känna om någon är lös.

De är alldeles säkert att ni har helt nya vinterdäck, de är oftast lite svajjiga även om de är samma dimension.

17 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Man brukar ju ha olika uppsättningar till plåt och alu.    Men om hjulen inte slår när du släpper gasen så sitter de ju.  Efterdra för och känna om någon är lös.

De är alldeles säkert att ni har helt nya vinterdäck, de är oftast lite svajjiga även om de är samma dimension.

Tack alla! Ja, det är säkert däcken som känns så märkliga på torr asfalt. Nu väntar vi på snön ;smile

Sök