2451
Sök

Passat 3b största skämt bilen någonsin?

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2016
#21
fish skrev:
Jag brukar oftast (inte jämt) tycka att dina inlägg är dryga och tänker att du är en besserwisser. Men i det här inlägget slår du huvudet på spiken! Jag som Vag förespråkare då främst Audi får höra detta skit dagligen, jag sticker inte under stol med att hela VAG koncernen har kvalitétsproblem, speciellt på bilar från säg 06 och framåt. Men kan någon tala om för mig vilket märke som är problemfritt, När E46 BMW kom, ja det va utrostade dörrar, luckor, bakvagnar som fysiskt lossnade från bilarna (många, näst intill alla) glappa framvagnar, läckande vattenpumpar å fan vet allt.Fords bilar var rostiga redan när dom kom till handlarna, Mercedes, rostar dom mitt på dörrarna helt utanvidare nu med? Växelväljare till automaterna som pajar i bästa fall, annars lådan i sig..Toyotas gaspedaler och bromsar? Volvos haldex som rasar stup i ett, å elfelen. Saabs vevhusventilation, givare, vebaxellager, turboaggregat? Listan kan göras lång på dom flesta märkena. Men händer nåt sånt på någon annan bil än en VAG, då är det normalt. Men vi som åker VAG har världens kanske sämsta bilar enl många.

Jag är säkerligen ofantligt dryg i många fall wink

Men det är just sådant som det jag besvarade som stör mig. Jag köper helt och hållet att man, av vilken anledning det än må vara, tycker illa om VAG-bilar, så länge man har något att 'stå på'.

Jag tycker givetvis inte att det är bra att vissa motorer har problem med oljekoks, men jag tycker det blir lite fel när man framhäver det som att det skulle vara något unikt för VAG och därför är alla VAG-bilar värdelösa.
Framvagnen är väl en av de mest omdiskuterade sakerna när det gäller VAG-kärror. Nej, den håller inte i "all evighet", men, när det målas upp, gång på gång, som att man måste byta ut varenda komponent varje år, så blir det också lite tröttsamt.

Jag kan, personligen, (även sett till alla de i min omgivning som kör bilar från VAG), inte se bilarna som 'det sämsta skit som någonsin tillverkats'. För 'alla oss' fungerar bilarna, och gör det bra. För egen del är det dyraste och mest "ovanliga" som gett upp TCU:n till min gamla svarta. Nu kunde jag väl visserligen plocka just den delen från en reservdelsbil där kamremmen hade hoppat och motorn var skrot (för trådens skull; nej, det var inte relaterat till vattenpumpen). I övrigt har jag inte bytt något (vare sig åt mig själv, familj eller vänner och bekanta) som inte varit rena slitagedelar. Även om min fars A6:as kombiinstrument nu börjat balla ur.

Samtidigt förstår jag om en ägare till en VAG-kärra tycker att det är en 'jävla skitbil' när bilen inte rullat 10.000 mil och det är dags att byta dsg:n för andra gången (en del verkar ha lådor som håller en förmiddag, andra lådor som utan problem rullar 30k mil). Men det i sin tur är givetvis inget som bör göra en "manuell version av samma bil" till en skitbil, eller hela koncernen om det nu 'bara' är lådan som man är besviken på...kan jag tycka. Även om jag förstår att det lätt blir så.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
14 november 2016
#22
it_mutt skrev:
fish skrev:
Jag brukar oftast (inte jämt) tycka att dina inlägg är dryga och tänker att du är en besserwisser. Men i det här inlägget slår du huvudet på spiken! Jag som Vag förespråkare då främst Audi får höra detta skit dagligen, jag sticker inte under stol med att hela VAG koncernen har kvalitétsproblem, speciellt på bilar från säg 06 och framåt. Men kan någon tala om för mig vilket märke som är problemfritt, När E46 BMW kom, ja det va utrostade dörrar, luckor, bakvagnar som fysiskt lossnade från bilarna (många, näst intill alla) glappa framvagnar, läckande vattenpumpar å fan vet allt.Fords bilar var rostiga redan när dom kom till handlarna, Mercedes, rostar dom mitt på dörrarna helt utanvidare nu med? Växelväljare till automaterna som pajar i bästa fall, annars lådan i sig..Toyotas gaspedaler och bromsar? Volvos haldex som rasar stup i ett, å elfelen. Saabs vevhusventilation, givare, vebaxellager, turboaggregat? Listan kan göras lång på dom flesta märkena. Men händer nåt sånt på någon annan bil än en VAG, då är det normalt. Men vi som åker VAG har världens kanske sämsta bilar enl många.

Jag är säkerligen ofantligt dryg i många fall wink

Men det är just sådant som det jag besvarade som stör mig. Jag köper helt och hållet att man, av vilken anledning det än må vara, tycker illa om VAG-bilar, så länge man har något att 'stå på'.

Jag tycker givetvis inte att det är bra att vissa motorer har problem med oljekoks, men jag tycker det blir lite fel när man framhäver det som att det skulle vara något unikt för VAG och därför är alla VAG-bilar värdelösa.
Framvagnen är väl en av de mest omdiskuterade sakerna när det gäller VAG-kärror. Nej, den håller inte i "all evighet", men, när det målas upp, gång på gång, som att man måste byta ut varenda komponent varje år, så blir det också lite tröttsamt.

Jag kan, personligen, (även sett till alla de i min omgivning som kör bilar från VAG), inte se bilarna som 'det sämsta skit som någonsin tillverkats'. För 'alla oss' fungerar bilarna, och gör det bra. För egen del är det dyraste och mest "ovanliga" som gett upp TCU:n till min gamla svarta. Nu kunde jag väl visserligen plocka just den delen från en reservdelsbil där kamremmen hade hoppat och motorn var skrot (för trådens skull; nej, det var inte relaterat till vattenpumpen). I övrigt har jag inte bytt något (vare sig åt mig själv, familj eller vänner och bekanta) som inte varit rena slitagedelar. Även om min fars A6:as kombiinstrument nu börjat balla ur.

Samtidigt förstår jag om en ägare till en VAG-kärra tycker att det är en 'jävla skitbil' när bilen inte rullat 10.000 mil och det är dags att byta dsg:n för andra gången (en del verkar ha lådor som håller en förmiddag, andra lådor som utan problem rullar 30k mil). Men det i sin tur är givetvis inget som bör göra en "manuell version av samma bil" till en skitbil, eller hela koncernen om det nu 'bara' är lådan som man är besviken på...kan jag tycka. Även om jag förstår att det lätt blir så.

Jag gillar inte vag men kör ändå en Passat Ecofuel V2-edition med DSG DQ200!
Varför?
Biljävlarna kostar inte en spänn i inköp och den är rymligare och krocksäkrare än den V70n jag tidigare ägde.

Att det i princip är samma chassi, om än förlängt som Octavia II, gör att bilen faktiskt är ganska dräglig att köra men inte att dugg underhållande vilket förmodligen inte heller var syftet vid ritbordet.
Vad ville jag då ha sagt med mitt inlägg?
-Jag vet inte, jag kör ju VAG. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
14 november 2016
#23
Evildan skrev:
Jag gillar inte vag men kör ändå en Passat Ecofuel V2-edition med DSG DQ200!
Varför?
Biljävlarna kostar inte en spänn i inköp och den är rymligare och krocksäkrare än den V70n jag tidigare ägde.

Att det i princip är samma chassi, om än förlängt som Octavia II, gör att bilen faktiskt är ganska dräglig att köra men inte att dugg underhållande vilket förmodligen inte heller var syftet vid ritbordet.
Vad ville jag då ha sagt med mitt inlägg?
-Jag vet inte, jag kör ju VAG. smile

Fast att få tag i bilen näst intill gratis är väl iofs ett rätt bra argument för att förflytta sig i just en sådan? Menar, då går det ju att skänka den som ankare till någon färjelinje när den ger upp wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
14 november 2016
#24
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Jag gillar inte vag men kör ändå en Passat Ecofuel V2-edition med DSG DQ200!
Varför?
Biljävlarna kostar inte en spänn i inköp och den är rymligare och krocksäkrare än den V70n jag tidigare ägde.

Att det i princip är samma chassi, om än förlängt som Octavia II, gör att bilen faktiskt är ganska dräglig att köra men inte att dugg underhållande vilket förmodligen inte heller var syftet vid ritbordet.
Vad ville jag då ha sagt med mitt inlägg?
-Jag vet inte, jag kör ju VAG. smile

Fast att få tag i bilen näst intill gratis är väl iofs ett rätt bra argument för att förflytta sig i just en sådan? Menar, då går det ju att skänka den som ankare till någon färjelinje när den ger upp wink

Säkerhet, utrymmen samt priset var avgörande.
När fanskapet brinner är det en god idé att sänka den i Bottenviken.

Forummoderator
18 009 Inlägg
14 november 2016
#25
Jajaja. Jag vet vad Evildan gav för sin lilla gasolburk. Billig var den. Jag vet också att bilhandlare inte byter in VW-bilar längre. I synnerhet inte de mad den så populära automatlådan... De rasar i pris. Mycket prisvärda men jag orkar inte köpa någon. Den får gärna fungera med, det är väl där skon klämmer, oavsett pris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

962 Inlägg
14 november 2016
#26
Evildan skrev:
it_mutt skrev:
fish skrev:
Jag brukar oftast (inte jämt) tycka att dina inlägg är dryga och tänker att du är en besserwisser. Men i det här inlägget slår du huvudet på spiken! Jag som Vag förespråkare då främst Audi får höra detta skit dagligen, jag sticker inte under stol med att hela VAG koncernen har kvalitétsproblem, speciellt på bilar från säg 06 och framåt. Men kan någon tala om för mig vilket märke som är problemfritt, När E46 BMW kom, ja det va utrostade dörrar, luckor, bakvagnar som fysiskt lossnade från bilarna (många, näst intill alla) glappa framvagnar, läckande vattenpumpar å fan vet allt.Fords bilar var rostiga redan när dom kom till handlarna, Mercedes, rostar dom mitt på dörrarna helt utanvidare nu med? Växelväljare till automaterna som pajar i bästa fall, annars lådan i sig..Toyotas gaspedaler och bromsar? Volvos haldex som rasar stup i ett, å elfelen. Saabs vevhusventilation, givare, vebaxellager, turboaggregat? Listan kan göras lång på dom flesta märkena. Men händer nåt sånt på någon annan bil än en VAG, då är det normalt. Men vi som åker VAG har världens kanske sämsta bilar enl många.

Jag är säkerligen ofantligt dryg i många fall wink

Men det är just sådant som det jag besvarade som stör mig. Jag köper helt och hållet att man, av vilken anledning det än må vara, tycker illa om VAG-bilar, så länge man har något att 'stå på'.

Jag tycker givetvis inte att det är bra att vissa motorer har problem med oljekoks, men jag tycker det blir lite fel när man framhäver det som att det skulle vara något unikt för VAG och därför är alla VAG-bilar värdelösa.
Framvagnen är väl en av de mest omdiskuterade sakerna när det gäller VAG-kärror. Nej, den håller inte i "all evighet", men, när det målas upp, gång på gång, som att man måste byta ut varenda komponent varje år, så blir det också lite tröttsamt.

Jag kan, personligen, (även sett till alla de i min omgivning som kör bilar från VAG), inte se bilarna som 'det sämsta skit som någonsin tillverkats'. För 'alla oss' fungerar bilarna, och gör det bra. För egen del är det dyraste och mest "ovanliga" som gett upp TCU:n till min gamla svarta. Nu kunde jag väl visserligen plocka just den delen från en reservdelsbil där kamremmen hade hoppat och motorn var skrot (för trådens skull; nej, det var inte relaterat till vattenpumpen). I övrigt har jag inte bytt något (vare sig åt mig själv, familj eller vänner och bekanta) som inte varit rena slitagedelar. Även om min fars A6:as kombiinstrument nu börjat balla ur.

Samtidigt förstår jag om en ägare till en VAG-kärra tycker att det är en 'jävla skitbil' när bilen inte rullat 10.000 mil och det är dags att byta dsg:n för andra gången (en del verkar ha lådor som håller en förmiddag, andra lådor som utan problem rullar 30k mil). Men det i sin tur är givetvis inget som bör göra en "manuell version av samma bil" till en skitbil, eller hela koncernen om det nu 'bara' är lådan som man är besviken på...kan jag tycka. Även om jag förstår att det lätt blir så.

Jag gillar inte vag men kör ändå en Passat Ecofuel V2-edition med DSG DQ200!
Varför?
Biljävlarna kostar inte en spänn i inköp och den är rymligare och krocksäkrare än den V70n jag tidigare ägde.

Att det i princip är samma chassi, om än förlängt som Octavia II, gör att bilen faktiskt är ganska dräglig att köra men inte att dugg underhållande vilket förmodligen inte heller var syftet vid ritbordet.
Vad ville jag då ha sagt med mitt inlägg?
-Jag vet inte, jag kör ju VAG. smile

Vissa har en dålig dag, andra en dålig vag. smile

Jag är nog en av dom som gått på en nit verkligen.
Köpte en bil som gått i Göteborg och det måste har blivit något hemskt med galvaniskastörningar i galven, finns inte en panel, inte en kvadrat som inte har blåsor. Det är överallt, även i dörrar för där har man ju också varit och skruvat.
Har nog snart lagat allt på den där bilen tror jag.
Motorn och låda är det enda som är orört än så länge. smile

Anledningen att bilen är kvar i mina ägor. Jag önskar inte ens min sämsta fiende den där bilen, så jag ska ta död på den med nöje.
Sen aldrig en Vag igen, aldrig.

Visserligen en 3bg men är samma skräp.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.


Sök