2483
Sök

Behöver lite hjälp med SFRO frågor.

847 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
Tjena! Som rubriken lyder.

Jag ska regga min bil med framhjulsdrift & turbo.

Ringde idag till SFRO och ställde lite frågor vad man behöver modifiera och sånt. Han sa då att jag skulle kolla på www.sfro.com men jag blir inte klokare utav det.

Jag har bytt ut bromssystemet till ett större och mycket vassare. Men var lite fler punkter man behövde modifiera om innan bygget kunde godkännas. Så min fråga till er är då vilka punkter är det då han menar? Jag frågade detta men lyckades inte få ett riktigt svar vilka punkter det gällde. Bilen är en Honda crx -89 som ska reggas som Ombyggt fordon!

Är det dessa kraven han menar?

Ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda
ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen:
1. Fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad:
1. Styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts
Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut
mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende
på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.

Finns lite länkar man kan ladda ner på denna sida: http://sfro.com/bil/intyg-lathundar
Men jag lyckas ej ladda ner dom korrekt. När jag öppnar dom ser det ut i stil med detta varför? :         ¥Á ‡À      ø¿                 bjbjPP                       ˆc  : : ø                             ÿÿ         ÿÿ         ÿÿ                 ·     V      V  &      &      &      &      &             ÿÿÿÿ    :      :      :  8   r     ~  ¬   :      {  ø   *      *      *      *      *      *      *      *      ò     ô      ô      ô      ô      ô      ô  ,   s  ²  %  ’                         &      *                      *      *      *      *             ¶      &      &      *              *      5     ¶      ¶      ¶      *  F   &      *      &      *      ò              ¶                                                      *      ò              ¶              ¶                                                                              ¶              ÿÿÿÿ    0»s²Ä*Р       ÿÿÿÿ    p  F   ¶              Þ     K  0   {      ¶      ·      ¶      ·      ¶      ¶                                                                                      &      ¶  (                                                                           *      *      *                                                    ¶                                      *      *      *      {                                              ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ            ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ·      *      *      *      *      *      *                                                              *      *      *      V  –   ì  :

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

330 Inlägg
15 november 2016
Crxkoffe skrev:
Finns lite länkar man kan ladda ner på denna sida: http://sfro.com/bil/intyg-lathundar
Men jag lyckas ej ladda ner dom korrekt. När jag öppnar dom ser det ut i stil med detta varför? :         ¥Á ‡À      ø¿                 bjbjPP                       ˆc  : : ø                             ÿÿ         ÿÿ         ÿÿ                 ·     V      V  &      &      &      &      &             ÿÿÿÿ    :      :      :  8   r     ~  ¬   :      {  ø   *      *      *      *      *      *      *      *      ò     ô      ô      ô      ô      ô      ô  ,   s  ²  %  ’                         &      *                      *      *      *      *             ¶      &      &      *              *      5     ¶      ¶      ¶      *  F   &      *      &      *      ò              ¶                                                      *      ò              ¶              ¶                                                                              ¶              ÿÿÿÿ    0»s²Ä*Р       ÿÿÿÿ    p  F   ¶              Þ     K  0   {      ¶      ·      ¶      ·      ¶      ¶                                                                                      &      ¶  (                                                                           *      *      *                                                    ¶                                      *      *      *      {                                              ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ            ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ÿÿÿÿ    ·      *      *      *      *      *      *                                                              *      *      *      V  –   ì  :

Det ser rätt ut. Du behöver öppna dokumentet med en läsare som kan tolka headern på rätt sätt. Det här med heroglyferna är information om fonter och dokumentformatering.
Spontant, utan att ha testat, borde Google Docs fungera, och Microsoft bjuder även på Word Viewer. Testa, och se vad du lyckas med.
B!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
15 november 2016
För mig funkar det hur bra som helst. Antingen öppnar sig dokumenten i Word eller Excell.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Yxa
100 Inlägg
16 november 2016
Utöver bromssystemet så lär du byta ut drivlinan till lite värre. Även hjulupphängning. Chassit lär kunna matcha den nya effekten.
Ska du Turbokonvertera org motor eller ta en med turbo org och hinka ner?

Passat kombi TDI 4motion -12
Skoda Octavia RS TDI -08
Volvo 360 GL -88
Passat 1.8t krutcupen bil -97

330 Inlägg
16 november 2016
Vettemannen skrev:
För mig funkar det hur bra som helst. Antingen öppnar sig dokumenten i Word eller Excell.

Båda tillhör dock office-paketet, som jag förutsätter att man saknar, om man har problem med att öppna de här filerna. Office är inte gratis, men alternativen jag föreslog ovan torde fungera.
B!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
17 november 2016
Mr_B skrev:
Vettemannen skrev:

Båda tillhör dock office-paketet, som jag förutsätter att man saknar, om man har problem med att öppna de här filerna. Office är inte gratis, men alternativen jag föreslog ovan torde fungera.
B!

Så kan det vara. Själv har jag Officepaketet från 2003 och det funkar i de flesta fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 327 Inlägg
17 november 2016
På mitt bygge bytte jag ut motor, växellåda och nästan hela bromssystemet, och det var inga konstigheter att regga, dem vill dock att man fyller i ett dokument som förklarar vad som satt på bilen original, vad som sitter där nu, och motivering till varför. Det är jättesvårt att hitta på deras hemsida, men ska kolla om jag hittar det. Om du ska montera turbo på en motor som inte har turbo original måste du ha E85, och kom ihåg att det inte får vara en stor turbo. Sen är där ju en effektbegränsning i förhållande till vikten. Är där något specifikt du undrar så bara fråga smile

Sök