Bilden visar två kabelskor till kontrollamporna för krockkudde respektive abs. Jag undrar om man kan hitta två stycken av dessa med funktionen att mata ström till en lampa då tändningen slås på men som stänger den då startnyckeln startat motorn. Bilen är en gammal VW Passat 1994.
Fråga gärna mer om det är något jag behöver förtydliga.
Bilden visar två kabelskor till kontrollamporna för krockkudde respektive abs. Jag undrar om man kan hitta två stycken av dessa med funktionen att mata ström till en lampa då tändningen slås på men som stänger den då startnyckeln startat motorn. Bilen är en gammal VW Passat 1994.
"Problemet" är ju att när du sen startat bilen så går ju nyckeln/tändningslåset tillbaka till just "acc"-läge, och då kommer lampan lysa igen. Ett alternativ om man nu ska fullösa abs- och airbag-lampan (vilket jag antar är vad du ska göra för att få den genom besiktningen, och vilket jag i sin tur inte rekommenderar att göra för ev. framtida köpares säkerhet) är ett tidsstyrt relä.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bilden visar två kabelskor till kontrollamporna för krockkudde respektive abs. Jag undrar om man kan hitta två stycken av dessa med funktionen att mata ström till en lampa då tändningen slås på men som stänger den då startnyckeln startat motorn. Bilen är en gammal VW Passat 1994.
"Problemet" är ju att när du sen startat bilen så går ju nyckeln/tändningslåset tillbaka till just "acc"-läge, och då kommer lampan lysa igen. Ett alternativ om man nu ska fullösa abs- och airbag-lampan (vilket jag antar är vad du ska göra för att få den genom besiktningen, och vilket jag i sin tur inte rekommenderar att göra för ev. framtida köpares säkerhet) är ett tidsstyrt relä.
Det handlar om ABS-lampan. Började lysa förra året och vi trodde vi fixat det i en avkännare men den började igen. Är som sagt en gammal bil och till mitt försvar ska sägas att bromsarna fungerar alldeles utmärkt (och allt som har med säkerhet att göra för den delen). Bilen har bara gått och gått och jag tar det nu ett år i taget. Då jag tjänat ut den så kommer den att skrotas.
Är nu inte så insatt i elektronik så jag undrar om du kan anvisa en länk till den typ av relä du föreslår samt vilka av tåtarna ovan som ska anslutas till det?
Bilden visar två kabelskor till kontrollamporna för krockkudde respektive abs. Jag undrar om man kan hitta två stycken av dessa med funktionen att mata ström till en lampa då tändningen slås på men som stänger den då startnyckeln startat motorn. Bilen är en gammal VW Passat 1994.
"Problemet" är ju att när du sen startat bilen så går ju nyckeln/tändningslåset tillbaka till just "acc"-läge, och då kommer lampan lysa igen. Ett alternativ om man nu ska fullösa abs- och airbag-lampan (vilket jag antar är vad du ska göra för att få den genom besiktningen, och vilket jag i sin tur inte rekommenderar att göra för ev. framtida köpares säkerhet) är ett tidsstyrt relä.
Det handlar om ABS-lampan. Började lysa förra året och vi trodde vi fixat det i en avkännare men den började igen. Är som sagt en gammal bil och till mitt försvar ska sägas att bromsarna fungerar alldeles utmärkt (och allt som har med säkerhet att göra för den delen). Bilen har bara gått och gått och jag tar det nu ett år i taget. Då jag tjänat ut den så kommer den att skrotas.
Är nu inte så insatt i elektronik så jag undrar om du kan anvisa en länk till den typ av relä du föreslår samt vilka av tåtarna ovan som ska anslutas till det?
Antar att ABS:en inte fungerar som den "ska" iofs. Jag ville dock mest flika in varför jag generellt sett är motvillig till dylika lösningar (alltså inte för den som kör bilen nu, utan ev. nästkommande förare).
Har ingen länk till något passande relä, men, jag kan tänka mig att valfri "elektronikkomponentfirma" kan ordna, eller har, (Kjell & Co har iaf haft) ett intervallrelä/timerrelä.
Kablarna; ja, det ska ju vara någon kabel som har + när tändningen är tillslagen. Möjligen "Röd/Gul", men det får du mäta dig fram till
Här är en bild på en byggsats, mest för att visa på inkopplingar;
I enlighet med exempelvis detta borde då det vara; GND = Jord (brun). +12V (vilken kabel som nu må ha spänning när tändningen är tillslagen) Och sen "Com"=Jord till lampan, sen vilken av NO eller NC (borde vara NO) som ska användas till lampans "+" (nåja) låter jag vara osagt.
Just detta är i sin tur då ställbart för hur länge kretsen ska vara sluten.
Senast redigerat av it_mutt (13 december 2016)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!