3514
Sök

Köpråd: RWD för 15-20k

Forummoderator
18 117 Inlägg
26 december 2016
#21
Fram eller bak. Sak samma. Trots min ålder kan jag tycka bakhjulsdrift är roligare. Vår 300C putter på bak. 285:orna gör att den inte river loss på torr asfalt. Sebring med framhjulsdrift ritar dock gärna streck i vägen när man nuddar gasen. (Ni skulle sett förra veckan när jag åkte till däcknisse för byte till nya däck, hela samhället låg inbäddat i däcksrök...). Sen pekar all forskning på att fwd är bäst säkerhetsmässigt. Självklart är det så. Det begriper väl alla.

Är man en van/skicklig bilförare väljer man Automatlåda. Som nybörjare är manuell att föredra så du inte lägger pisset i diket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 339 Inlägg
26 december 2016
#22
Evildan skrev:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift den eviga frågan om vad som är snabbast i halt väglag. ^^
Enkelt fixat, åk till en folkracetävling och se en hel tävling där du noterar vilka bilar som vinner heaten och gör sedan statistik var dom driver. ^^

Spoiler alert! Dom framhjulsdrivna är överlägsna. ^^

Säkerhetstänket då? ^^
Lämpligast vis att träffa trädet, huset eller lastbilen som kommer ur den där hala kurvan du förlorade kontrollen i?
Givetvis med fronten först och inte med bredsidan. <>
Solklart för visa men inte för andra.

^^

beror ju såklart endast på att bilen är framhjulsdriven ? här brukar det va en e30 med vrålande sexa som vinner, vinner inte han så är det en snubbe med en galet sunkig 240

kör även själv ibland, men är oftast funktionär


6 123 Inlägg
26 december 2016
#23
Det finns en anledning till att alla riktigt snabba sportbilar är bakhjulsdrivna, om de nu inte är fyrhjulsdrivna...

Evildan
26 december 2016
#24
Svarte_Orm skrev:
Det finns en anledning till att alla riktigt snabba sportbilar är bakhjulsdrivna, om de nu inte är fyrhjulsdrivna...

Dom körs ofta på snö eller grus?

Evildan
26 december 2016
#25
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift den eviga frågan om vad som är snabbast i halt väglag. ^^
Enkelt fixat, åk till en folkracetävling och se en hel tävling där du noterar vilka bilar som vinner heaten och gör sedan statistik var dom driver. ^^

Spoiler alert! Dom framhjulsdrivna är överlägsna. ^^

Säkerhetstänket då? ^^
Lämpligast vis att träffa trädet, huset eller lastbilen som kommer ur den där hala kurvan du förlorade kontrollen i?
Givetvis med fronten först och inte med bredsidan. <>
Solklart för visa men inte för andra.

^^

beror ju såklart endast på att bilen är framhjulsdriven ? här brukar det va en e30 med vrålande sexa som vinner, vinner inte han så är det en snubbe med en galet sunkig 240

kör även själv ibland, men är oftast funktionär

Generellt så vet även du att det jag skrev stämmer. Kika även på dom enklare klasserna i Rally och även där är det framhjulsdriven dominans.

6 123 Inlägg
26 december 2016
#26
Vad har de för hjulvinklar då? Jag gissar att de byggt bort det mesta av understyrningen

5 Inlägg
26 december 2016
Trådstartare
#27
Waaah tråden spårar ut totalt big_smile

Ska ha RWD vilket som, så det är det smile

1 194 Inlägg
26 december 2016
#28
fobbam skrev:
Waaah tråden spårar ut totalt big_smile

Ska ha RWD vilket som, så det är det smile

Brukar bli så tyvärr. Det är ofta samma personer inblandade dessutom.

Köp du en BMW om du hittar en som verkar hyfsat fräsch. Bränsletörst är ofta bättre med en 6cyl BMW motor än en 4cyl Volvo motor. BMWn (E39) har AC, färddator, ofta xenonljus och är mycket roligare att köra än en Volvo 940.
Detta är självklart saker som kan gå sönder, så söker du bakhjulsdrivet och har trång reparationsbudget, kan Volvo vara smartare.


Evildan
26 december 2016
#29
Cracksoup skrev:
fobbam skrev:
Waaah tråden spårar ut totalt big_smile

Ska ha RWD vilket som, så det är det smile

Brukar bli så tyvärr. Det är ofta samma personer inblandade dessutom.

Köp du en BMW om du hittar en som verkar hyfsat fräsch. Bränsletörst är ofta bättre med en 6cyl BMW motor än en 4cyl Volvo motor. BMWn (E39) har AC, färddator, ofta xenonljus och är mycket roligare att köra än en Volvo 940.
Detta är självklart saker som kan gå sönder, så söker du bakhjulsdrivet och har trång reparationsbudget, kan Volvo vara smartare.

Blir gärna så när rena felaktigheter återkommande påstås.

Klart att TS ska ha bakhjulsdrift om han önskar, det motsätter åtminstone inte jag mig.
700/900 är å ena sidan mycket billigare att hålla i drift men det är å andra sidan en tämligen oinspirerande bil med i dagens läge låg krocksäkerhet samt tämligen kass väghållning och TS vill ju åka i höga farter. Som förstabil kan det ändå vara ett vettigare val då försäkringspremierna på gamla Hisingstraktorer inte är lika blodiga som den Bayerska kokainslädens samt just det där med lättmekat, faktiskt så lättmekat att enbart en komplett idiot skulle gå bet på att reparera en 700/900.
För budgeten köps ett halvrisigt exemplar av E39 eller en snorfin 700/900.
Vad hade jag köpt av de tu?
En gubbavolvo som står högt och stolt på sina originalfjädrar med B230f och en AW-låda.

Förslagsvis ngt dylikt
https://m.blocket.se/sodermanland/Volvo … 12&w=1
eller
https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_940 … 12&w=3

1 194 Inlägg
26 december 2016
#30
Evildan skrev:
Cracksoup skrev:
fobbam skrev:
Waaah tråden spårar ut totalt big_smile

Ska ha RWD vilket som, så det är det smile

Brukar bli så tyvärr. Det är ofta samma personer inblandade dessutom.

Köp du en BMW om du hittar en som verkar hyfsat fräsch. Bränsletörst är ofta bättre med en 6cyl BMW motor än en 4cyl Volvo motor. BMWn (E39) har AC, färddator, ofta xenonljus och är mycket roligare att köra än en Volvo 940.
Detta är självklart saker som kan gå sönder, så söker du bakhjulsdrivet och har trång reparationsbudget, kan Volvo vara smartare.

Blir gärna så när rena felaktigheter återkommande påstås.

Klart att TS ska ha bakhjulsdrift om han önskar, det motsätter åtminstone inte jag mig.
700/900 är å ena sidan mycket billigare att hålla i drift men det är å andra sidan en tämligen oinspirerande bil med i dagens läge låg krocksäkerhet samt tämligen kass väghållning och TS vill ju åka i höga farter. Som förstabil kan det ändå vara ett vettigare val då försäkringspremierna på gamla Hisingstraktorer inte är lika blodiga som den Bayerska kokainslädens samt just det där med lättmekat, faktiskt så lättmekat att enbart en komplett idiot skulle gå bet på att reparera en 700/900.
För budgeten köps ett halvrisigt exemplar av E39 eller en snorfin 700/900.
Vad hade jag köpt av de tu?
En gubbavolvo som står högt och stolt på sina originalfjädrar med B230f och en AW-låda.

Förslagsvis ngt dylikt
https://m.blocket.se/sodermanland/Volvo … 12&w=1
eller
https://m.blocket.se/alvsborg/Volvo_940 … 12&w=3

Håller med angående försäkringspremien. Det är en stor nackdel med BMW och i synnerhet E39.

Absolut värt att se över Volvo 940 men med billigare försäkringspremie kommer även en mycket tråkigare bil, medan en BMW 523i kommer med en härlig 6cyl på närmare 190hk. Allt beror på hur mycket TS är villig att betala.

Vill man ha mer bil, får man betala mer.


4 261 Inlägg
26 december 2016
#31
beror på vart man tecknar försäkringen, jag personligen betalar mindre än 400 i månaden för trafikfärsäkring på en gammal 530, det ska vara en 3 liters motor på hela feta och trötta gangster kebab slukande hästar, försäkringen kunde vara värre om ja kollar nån annanstans, visst köp en 940/740 dom håller nog säkert bra man behöver inte ens en tråd för detta^^ alla äger en sån volvo:)  men precis som andra har sagt så kommer bmw med flera och roligare motorer än dom som sitter i gamla volvos, tex kan man hitta 523-528 ganska lätt för småpengar, kanske har gått långt och är slitna men det får man leva med, inte som att den gamle hederlige volvon inte kommer att ha några problem?  skulle också köra runt i en gammal volvo men tyvärr faller smaken i baken för mig, tycker dom ser helt för gamla och fyrkantiga ut, frugan skulle nog checka tempen på mig ifall ja köpte en sån, fast jag behöver checkas varje dag endå så skitsamma. så vart lutar du mest åt? ska du ha en gammal volvo raggar pulka som du kan stoppa extra feta extraljus på? eller ska du  join kebab master race och ha extra vitlökssås? bmw? merca? hört att benz 190 ska vara populärt? sj tycker ja kebab smakar bättre än kalles kaviar så vad tycker du?^^

Evildan
26 december 2016
#32
V8 Bratwurstracer?
Garanterat utan kebabsås då den inte är 4-cylindrig.
En mustig kryssare med avantgarde paketet.
https://m.blocket.se/orebro/Mercedes_E4 … 12&w=3
Har själv ägt S210 med den här trevliga spisen i, kör snällt och den går på dryga litern, kör som ett svin och du kommer få direktreklam från varenda jävla bensinbolag hemskickad!
Senast redigerat av Evildan (26 december 2016)

Forummoderator
18 117 Inlägg
26 december 2016
#33
Jag kör just nu Chrysler 300C och Chrysler Sebring. Dessa kostar ungefär 250:- per månad och styck. Helförsäkring med extra allt. Inga ungdomsbilar så billiga.

Haft en E39 523iA och gillade den trots lite utlägg. Fast det var väl max 3000:- per år utöver service. Normalt för en BMW i den prisklassen. Försäkring var dyr vill jag minnas. Det är väl alla ungdomar i åldern 22 år som tror de kan köra bil :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 194 Inlägg
26 december 2016
#34
Evildan skrev:
V8 Bratwurstracer?
Garanterat utan kebabsås då den inte är 4-cylindrig.
En mustig kryssare med avantgarde paketet.
https://m.blocket.se/orebro/Mercedes_E4 … 12&w=3
Har själv ägt S210 med den här trevliga spisen i, kör snällt och den går på dryga litern, kör som ett svin och du kommer få direktreklam från varenda jävla bensinbolag hemskickad!

Komplett underbar motor. Har kört en Benz ML 430 vid ett par tillfällen och motorn duger gott åt det liket på över 2,5 ton. Det var ett bra tips!

Där har vi dock försäkringspremien igen....
Senast redigerat av Cracksoup (26 december 2016)


Evildan
26 december 2016
#35
Cracksoup skrev:
Evildan skrev:
V8 Bratwurstracer?
Garanterat utan kebabsås då den inte är 4-cylindrig.
En mustig kryssare med avantgarde paketet.
https://m.blocket.se/orebro/Mercedes_E4 … 12&w=3
Har själv ägt S210 med den här trevliga spisen i, kör snällt och den går på dryga litern, kör som ett svin och du kommer få direktreklam från varenda jävla bensinbolag hemskickad!

Komplett underbar motor. Har kört en Benz ML 430 vid ett par tillfällen och motorn duger gott åt det liket på över 2,5 ton. Det var ett bra tips!

Där har vi dock försäkringspremien igen....

Som gubbajävel tänker jag sällan på den biten med försäkringspremierna men den kan säkert kosta någon spänn mer än Hisingstraktorn men förmodligen i grannskapet med en kebabsläden då det är färre snorisar som kör E-klass trots ett tämligen likvärdigt uppträdande på vägen när det svänger, eller så är det jag som är förbannat vass på att ratta Stuttgartspråmar att snoriga Beemerboys inte hänger med när det svänger, heller. :p

5 111 Inlägg
28 december 2016
#36
Hybridsmurfen skrev:
Jag kör just nu Chrysler 300C och Chrysler Sebring. Dessa kostar ungefär 250:- per månad och styck. Helförsäkring med extra allt. Inga ungdomsbilar så billiga.

Men är de helt relevanta här? Sebringen är framhjulsdriven och fick man en vettig 300C för 20 000:- så hade jag köpt varenda en jag hittade.......


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 december 2016
#37
panda666 skrev:
beror på vart man tecknar försäkringen, jag personligen betalar mindre än 400 i månaden för trafikfärsäkring på en gammal 530, det ska vara en 3 liters motor på hela feta och trötta gangster kebab slukande hästar, försäkringen kunde vara värre om ja kollar nån annanstans, visst köp en 940/740 dom håller nog säkert bra man behöver inte ens en tråd för detta^^ alla äger en sån volvo:)  men precis som andra har sagt så kommer bmw med flera och roligare motorer än dom som sitter i gamla volvos, tex kan man hitta 523-528 ganska lätt för småpengar, kanske har gått långt och är slitna men det får man leva med, inte som att den gamle hederlige volvon inte kommer att ha några problem?  skulle också köra runt i en gammal volvo men tyvärr faller smaken i baken för mig, tycker dom ser helt för gamla och fyrkantiga ut, frugan skulle nog checka tempen på mig ifall ja köpte en sån, fast jag behöver checkas varje dag endå så skitsamma. så vart lutar du mest åt? ska du ha en gammal volvo raggar pulka som du kan stoppa extra feta extraljus på? eller ska du  join kebab master race och ha extra vitlökssås? bmw? merca? hört att benz 190 ska vara populärt? sj tycker ja kebab smakar bättre än kalles kaviar så vad tycker du?^^

190 är bra. Skottsäker, smidig och rolig att sladda med. Dock verkar kupén vara konstruerad för folk som är runt 170 cm.

Annars finns det ju lite mer udda skapelser som Ford Sierra och Peugeot 505 som driver bak och är rätt roliga. Fast den sistnämnda verkar nästan vara helt utdöd idag.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
28 december 2016
#38
IceEyes skrev:
panda666 skrev:
beror på vart man tecknar försäkringen, jag personligen betalar mindre än 400 i månaden för trafikfärsäkring på en gammal 530, det ska vara en 3 liters motor på hela feta och trötta gangster kebab slukande hästar, försäkringen kunde vara värre om ja kollar nån annanstans, visst köp en 940/740 dom håller nog säkert bra man behöver inte ens en tråd för detta^^ alla äger en sån volvo:)  men precis som andra har sagt så kommer bmw med flera och roligare motorer än dom som sitter i gamla volvos, tex kan man hitta 523-528 ganska lätt för småpengar, kanske har gått långt och är slitna men det får man leva med, inte som att den gamle hederlige volvon inte kommer att ha några problem?  skulle också köra runt i en gammal volvo men tyvärr faller smaken i baken för mig, tycker dom ser helt för gamla och fyrkantiga ut, frugan skulle nog checka tempen på mig ifall ja köpte en sån, fast jag behöver checkas varje dag endå så skitsamma. så vart lutar du mest åt? ska du ha en gammal volvo raggar pulka som du kan stoppa extra feta extraljus på? eller ska du  join kebab master race och ha extra vitlökssås? bmw? merca? hört att benz 190 ska vara populärt? sj tycker ja kebab smakar bättre än kalles kaviar så vad tycker du?^^

190 är bra. Skottsäker, smidig och rolig att sladda med. Dock verkar kupén vara konstruerad för folk som är runt 170 cm.

Annars finns det ju lite mer udda skapelser som Ford Sierra och Peugeot 505 som driver bak och är rätt roliga. Fast den sistnämnda verkar nästan vara helt utdöd idag.

Det går att skruva bort detaljer i stolschassit på 190 för att få bättre skjutmån i stolen.
Det var ett problem med det på den svenska introduktionen att stolarna gick att skjuta så långt bak att baksätet blev obrukbart om passageraren som skulle sitta där hade ben överhuvudtaget.


Sök