En turbo som ger lite högre laddtryck ?
Laddtrycket sköts av laddtrycksklockan.
Original turbon 13c blåser mest varmluft över 1,0bar, 0,9bar brukar funka bra att köra med.
15G turbon från T5R, passar rakt på 940, men den måste vridas rätt och ett fäste till tryckklockan behöver fixas. Den funkar iaf för 1,2bar, läst en del som laddat mer oxå.
Större turbos, tex 16t,18t & 19t osv måste flänsen på downpipen bytas, så lite mer jobb med en sån.
Läste på din sida att din motor var original 131hk.... du har 135häst från fabrik
Laddar 0,35bar standard.
Med en tryckklocka från en FT laddar du 0,55 och får 165häst, vill du ladda mer, så måste du chippa bränselboxen så motorn får bensin.
En bra start för dig är att köpa ett chip från tex vikingchip.com och ställa upp laddtrycket till 0,9bar, då får du ca 200häst och mkt roligare bil.
Sen kan du byta kamaxel till tex A, så orkar motorn varva lite mer..
sen när du tröttnat och vill ha mer effekt, då byter du turbo.
Med större turbo behövs även mer bensin = större spridare & LMM = mer kostnader, men mer skoj
Finns massor om trimning av 940 om du söker i forumet..