hatthylla skrev:
Hybridsmurfen skrev:
hatthylla skrev:
Kul att höra.
Hoppas det kommer led H7 lampor snart som håller bra (utan fläkt) och inte bländar.
Har projektor lins i min Avensis men xenon på 35w bländar ändå? Har sett H4 diodlampa från japanska lpf som har bättre ljusbild än halogen! Men det är just H4...
Finns det led som duger och inte bländar? Har bläddrat på aliexpress och på bilderna från recensenter ser det överraskande bra ut.
Ljusbild beror på bil. LED är LED. Dvs inte rundstrålande. Det kommer aldrig att bli bra i en bil avsedd för halogen. Besiktning kan man glömma för att vara lite tvär. Xenon är samma sak. Där lyser i princip hela lampan. Felaktig ljusbild... Sen om någon råkar få en bra sådan med en specifik lampa i en specifik bil så visst.
Var på besiktning idag med helt nya lampor/insatser. Frågade vad som skulle hända om man satte i LED i dimljusen? Svaret var: Glöm det.
Inte om man drar ut säkringen.
Det går att få led rundstrålande? Har det själv i kupén.
ipf är märket, med H4, finns på eBay för 2000 kronor. En som hade testat den på besiktningens mätinstrument, funkade galant. Men om det funkar på alla bilar är ju tveksamt...
Kanontips, speciellt i någon del av huvudbelysningen...eller...mnjaäe?
Om det inte kommit någon uppdaterad version av IPF H4 är där ofantligt mycket ströljus "i sig själv". En starkare lysande ljuskälla i en reflektor ger i sin tur även det mer ströljus, vilket ger samma effekt som att xenonkonvertera just H4.
En ledljuskälla av filamenttyp är ju rundstrålande (oavsett om den används i hemmet eller i bil), men då begränsar man sig (med tanke på utformningen idag) till ett fåtal lamptyper, och än så länge ligger där då även en begränsning i effekten.
Sen har vi givetvis även ljusmängdsfrågan. Även om man skulle skapa en LEDlampa som i sig har samma ljusbild som motsvarande halogen, så har vi, sett ur laglig synpunkt, begränsningar på vad ljuskällan får trycka ut utan att bilen exempelvis har automatisk räckviddsbegränsning.
En del nyare bilar har ju gått ner till 25w xeonon (i relation till tidigare 35w för halvljuset). Anledningen till det är ju då i sin tur just att man kommer under gränsvärdet för kravet på automatisk räckviddsbegränsning, och man kan då från biltillverkarnas sida skippa det (även om vissa tillverkare har det iaf).