3946
Sök

Ljusförstärkare, men vilken reläsats?

962 Inlägg
1 januari 2017
#21
it_mutt skrev:
caromania skrev:
hatthylla skrev:

Har nu 14.03V vid vänstra lampan och 14.07V vid batteriet.
Den andre lampan är originalkopplad mätte runt 14.4v vid batteriet (kallare motor)  och 13v vid lampan.
Men konstigt att jag inte ser någon skillnad. Skall ta bilder och även jämföra mot en vägg. Hade gärna gjort en undersökning om jag då också fick en tydlig förbättring...

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

I relation till vad?

Jag tror det motsatta utan att ha vetenskapliga belägg.

H7 är ju som bekant en enkel-lampa som får all matning att gå till ljusbågen och inte till att värma upp andra delar.
Jag tror att den har en till fördel och det är placeringen av glödtråden kan vara mer optimal mot tex en H4 då man kan sätta den där det lyser bäst och inte ta hänsyn till den andra glödtråden.

Det dåliga är väl att just värmen tar lamporna i slutändan.

Hade istället man byggt en förstärkare på en lampa med dubbel glödtråd tror jag man vunnit mer mot vad orginal gör. Här är redan lamporna i sig lätta att driva och det lilla man vinner i att gå förbi brytare och tunna kablar gör vinsten minimal.

Men är en teori utan som några som helst belägg. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2017
#22
M123 skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Ja det är ju överhängande risk att dina lampor brinner ut snabbare tyvärr.
H7 är skit, så enkelt är det... sad

I relation till vad?

Jag tror det motsatta utan att ha vetenskapliga belägg.

H7 är ju som bekant en enkel-lampa som får all matning att gå till ljusbågen och inte till att värma upp andra delar.
Jag tror att den har en till fördel och det är placeringen av glödtråden kan vara mer optimal mot tex en H4 då man kan sätta den där det lyser bäst och inte ta hänsyn till den andra glödtråden.

Det dåliga är väl att just värmen tar lamporna i slutändan.

Hade istället man byggt en förstärkare på en lampa med dubbel glödtråd tror jag man vunnit mer mot vad orginal gör. Här är redan lamporna i sig lätta att driva och det lilla man vinner i att gå förbi brytare och tunna kablar gör vinsten minimal.

Men är en teori utan som några som helst belägg. smile

Saxat ur Vi Bilägares produkttest, förvisso med några år på nacken. (2004)

"Men det är få bilar som ändå har riktigt bra ljus. Vår erfarenhet är faktiskt att få moderna bilar kan jämföra sig med äldre Volvo- och Saabmodeller, som fortfarande har bättre ljus med H4 än vad man lyckas klara med H7-lampor. H1-lamporna var också ett bättre alternativ.

En av anledningarna är att H7-lampor, trots det höga priset, helt enkelt lyser sämre. Vår tidigare mätning av H4 avslöjar att belysningsstyrkan är avsevärt högre hos H4 än hos H7, trots att vi matade den senare med betydligt högre spänning."

Tycker testet är läsvärt:
http://www.vibilagare.se/test/produkt/p … mpor-15429

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
1 januari 2017
#23
caromania skrev:
M123 skrev:
it_mutt skrev:

I relation till vad?

Jag tror det motsatta utan att ha vetenskapliga belägg.

H7 är ju som bekant en enkel-lampa som får all matning att gå till ljusbågen och inte till att värma upp andra delar.
Jag tror att den har en till fördel och det är placeringen av glödtråden kan vara mer optimal mot tex en H4 då man kan sätta den där det lyser bäst och inte ta hänsyn till den andra glödtråden.

Det dåliga är väl att just värmen tar lamporna i slutändan.

Hade istället man byggt en förstärkare på en lampa med dubbel glödtråd tror jag man vunnit mer mot vad orginal gör. Här är redan lamporna i sig lätta att driva och det lilla man vinner i att gå förbi brytare och tunna kablar gör vinsten minimal.

Men är en teori utan som några som helst belägg. smile

Saxat ur Vi Bilägares produkttest, förvisso med några år på nacken. (2004)

"Men det är få bilar som ändå har riktigt bra ljus. Vår erfarenhet är faktiskt att få moderna bilar kan jämföra sig med äldre Volvo- och Saabmodeller, som fortfarande har bättre ljus med H4 än vad man lyckas klara med H7-lampor. H1-lamporna var också ett bättre alternativ.

En av anledningarna är att H7-lampor, trots det höga priset, helt enkelt lyser sämre. Vår tidigare mätning av H4 avslöjar att belysningsstyrkan är avsevärt högre hos H4 än hos H7, trots att vi matade den senare med betydligt högre spänning."

Tycker testet är läsvärt:
http://www.vibilagare.se/test/produkt/p … mpor-15429

Har läst motsatsen till det flertalet gånger (tänker däremot inte sätta mig och rota tag i någon källa). Och personligen anser jag att H1 lyser långt mycket sämre än H7 (rent generellt).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#24
Hur mycket jag än kopplar och vrider och vänder på det blir det inte bättre ljus med 14 volt.
Jag ser en skillnad mellan Philips xtremevision och någon äldre standard philips och osram lampa, inte stor där heller men finns.
Spelade ingen roll om det var 13.2v eller 14.4v på standard lampan, det var ändå inte starkare än xtremevision med 14 eller 13 volt. Blev besviken. sad
Undersökning nerlagt. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 januari 2017
#25
hatthylla skrev:
Hur mycket jag än kopplar och vrider och vänder på det blir det inte bättre ljus med 14 volt.
Jag ser en skillnad mellan Philips xtremevision och någon äldre standard philips och osram lampa, inte stor där heller men finns.
Spelade ingen roll om det var 13.2v eller 14.4v på standard lampan, det var ändå inte starkare än xtremevision med 14 eller 13 volt. Blev besviken. sad
Undersökning nerlagt. smile

Egentligen ganska konstigt. Jag tycker ändå denna tråd är en av de bättre "i modern tid" på forumet då den ger vissa tydliga svar på vad folk i framtiden kan tänkas undra över.

Väl utfört!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

45 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#26
caromania skrev:
hatthylla skrev:
Hur mycket jag än kopplar och vrider och vänder på det blir det inte bättre ljus med 14 volt.
Jag ser en skillnad mellan Philips xtremevision och någon äldre standard philips och osram lampa, inte stor där heller men finns.
Spelade ingen roll om det var 13.2v eller 14.4v på standard lampan, det var ändå inte starkare än xtremevision med 14 eller 13 volt. Blev besviken. sad
Undersökning nerlagt. smile

Egentligen ganska konstigt. Jag tycker ändå denna tråd är en av de bättre "i modern tid" på forumet då den ger vissa tydliga svar på vad folk i framtiden kan tänkas undra över.

Väl utfört!

Kul att höra. big_smile
Hoppas det kommer led H7 lampor snart som håller bra (utan fläkt) och inte bländar. 
Har projektor lins i min Avensis men xenon på 35w bländar ändå? Har sett H4 diodlampa från japanska lpf som har bättre ljusbild än halogen! Men det är just H4...
  Finns det led som duger och inte bländar? Har bläddrat på aliexpress och på bilderna från recensenter ser det överraskande bra ut.
Senast redigerat av hatthylla (3 januari 2017)

117 Inlägg
3 januari 2017
#27
Dom här har jag fått för mej ska funka bra.
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/l … eme-1.html
Senast redigerat av anderz_1 (3 januari 2017)

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Forummoderator
17 996 Inlägg
3 januari 2017
#28
hatthylla skrev:
caromania skrev:
hatthylla skrev:
Hur mycket jag än kopplar och vrider och vänder på det blir det inte bättre ljus med 14 volt.
Jag ser en skillnad mellan Philips xtremevision och någon äldre standard philips och osram lampa, inte stor där heller men finns.
Spelade ingen roll om det var 13.2v eller 14.4v på standard lampan, det var ändå inte starkare än xtremevision med 14 eller 13 volt. Blev besviken. sad
Undersökning nerlagt. smile

Egentligen ganska konstigt. Jag tycker ändå denna tråd är en av de bättre "i modern tid" på forumet då den ger vissa tydliga svar på vad folk i framtiden kan tänkas undra över.

Väl utfört!

Kul att höra. big_smile
Hoppas det kommer led H7 lampor snart som håller bra (utan fläkt) och inte bländar. 
Har projektor lins i min Avensis men xenon på 35w bländar ändå? Har sett H4 diodlampa från japanska lpf som har bättre ljusbild än halogen! Men det är just H4...
  Finns det led som duger och inte bländar? Har bläddrat på aliexpress och på bilderna från recensenter ser det överraskande bra ut.

Ljusbild beror på bil. LED är LED. Dvs inte rundstrålande. Det kommer aldrig att bli bra i en bil avsedd för halogen. Besiktning kan man glömma för att vara lite tvär. Xenon är samma sak. Där lyser i princip hela lampan. Felaktig ljusbild... Sen om någon råkar få en bra sådan med en specifik lampa i en specifik bil så visst.

Var på besiktning idag med helt nya lampor/insatser. Frågade vad som skulle hända om man satte i LED i dimljusen? Svaret var: Glöm det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#29
Hybridsmurfen skrev:
hatthylla skrev:
caromania skrev:

Egentligen ganska konstigt. Jag tycker ändå denna tråd är en av de bättre "i modern tid" på forumet då den ger vissa tydliga svar på vad folk i framtiden kan tänkas undra över.

Väl utfört!

Kul att höra. big_smile
Hoppas det kommer led H7 lampor snart som håller bra (utan fläkt) och inte bländar. 
Har projektor lins i min Avensis men xenon på 35w bländar ändå? Har sett H4 diodlampa från japanska lpf som har bättre ljusbild än halogen! Men det är just H4...
  Finns det led som duger och inte bländar? Har bläddrat på aliexpress och på bilderna från recensenter ser det överraskande bra ut.

Ljusbild beror på bil. LED är LED. Dvs inte rundstrålande. Det kommer aldrig att bli bra i en bil avsedd för halogen. Besiktning kan man glömma för att vara lite tvär. Xenon är samma sak. Där lyser i princip hela lampan. Felaktig ljusbild... Sen om någon råkar få en bra sådan med en specifik lampa i en specifik bil så visst.

Var på besiktning idag med helt nya lampor/insatser. Frågade vad som skulle hända om man satte i LED i dimljusen? Svaret var: Glöm det.

Inte om man drar ut säkringen. wink
Det går att få led rundstrålande? Har det själv i kupén. smile
ipf är märket, med H4,  finns på eBay för 2000 kronor. En som hade testat den på besiktningens mätinstrument, funkade galant.  Men om det funkar på alla bilar är ju tveksamt...

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2017
#30
hatthylla skrev:
Hybridsmurfen skrev:
hatthylla skrev:
Kul att höra. big_smile
Hoppas det kommer led H7 lampor snart som håller bra (utan fläkt) och inte bländar. 
Har projektor lins i min Avensis men xenon på 35w bländar ändå? Har sett H4 diodlampa från japanska lpf som har bättre ljusbild än halogen! Men det är just H4...
  Finns det led som duger och inte bländar? Har bläddrat på aliexpress och på bilderna från recensenter ser det överraskande bra ut.

Ljusbild beror på bil. LED är LED. Dvs inte rundstrålande. Det kommer aldrig att bli bra i en bil avsedd för halogen. Besiktning kan man glömma för att vara lite tvär. Xenon är samma sak. Där lyser i princip hela lampan. Felaktig ljusbild... Sen om någon råkar få en bra sådan med en specifik lampa i en specifik bil så visst.

Var på besiktning idag med helt nya lampor/insatser. Frågade vad som skulle hända om man satte i LED i dimljusen? Svaret var: Glöm det.

Inte om man drar ut säkringen. wink
Det går att få led rundstrålande? Har det själv i kupén. smile
ipf är märket, med H4,  finns på eBay för 2000 kronor. En som hade testat den på besiktningens mätinstrument, funkade galant.  Men om det funkar på alla bilar är ju tveksamt...

Kanontips, speciellt i någon del av huvudbelysningen...eller...mnjaäe?

Om det inte kommit någon uppdaterad version av IPF H4 är där ofantligt mycket ströljus "i sig själv". En starkare lysande ljuskälla i en reflektor ger i sin tur även det mer ströljus, vilket ger samma effekt som att xenonkonvertera just H4.

En ledljuskälla av filamenttyp är ju rundstrålande (oavsett om den används i hemmet eller i bil), men då begränsar man sig (med tanke på utformningen idag) till ett fåtal lamptyper, och än så länge ligger där då även en begränsning i effekten.

Sen har vi givetvis även ljusmängdsfrågan. Även om man skulle skapa en LEDlampa som i sig har samma ljusbild som motsvarande halogen, så har vi, sett ur laglig synpunkt, begränsningar på vad ljuskällan får trycka ut utan att bilen exempelvis har automatisk räckviddsbegränsning.

En del nyare bilar har ju gått ner till 25w xeonon (i relation till tidigare 35w för halvljuset). Anledningen till det är ju då i sin tur just att man kommer under gränsvärdet för kravet på automatisk räckviddsbegränsning, och man kan då från biltillverkarnas sida skippa det (även om vissa tillverkare har det iaf).
Senast redigerat av it_mutt (3 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

45 Inlägg
3 januari 2017
Trådstartare
#31
it_mutt skrev:
hatthylla skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ljusbild beror på bil. LED är LED. Dvs inte rundstrålande. Det kommer aldrig att bli bra i en bil avsedd för halogen. Besiktning kan man glömma för att vara lite tvär. Xenon är samma sak. Där lyser i princip hela lampan. Felaktig ljusbild... Sen om någon råkar få en bra sådan med en specifik lampa i en specifik bil så visst.

Var på besiktning idag med helt nya lampor/insatser. Frågade vad som skulle hända om man satte i LED i dimljusen? Svaret var: Glöm det.

Inte om man drar ut säkringen. wink
Det går att få led rundstrålande? Har det själv i kupén. smile
ipf är märket, med H4,  finns på eBay för 2000 kronor. En som hade testat den på besiktningens mätinstrument, funkade galant.  Men om det funkar på alla bilar är ju tveksamt...

En del nyare bilar har ju gått ner till 25w xeonon (i relation till tidigare 35w för halvljuset). Anledningen till det är ju då i sin tur just att man kommer under gränsvärdet för kravet på automatisk räckviddsbegränsning, och man kan då från biltillverkarnas sida skippa det (även om vissa tillverkare har det iaf).

Räckviddsbegränsning antar jag är samma sak som lagstadgade nivåregleringen?

Avstängd
10 388 Inlägg
3 januari 2017
#32
hatthylla skrev:
it_mutt skrev:
hatthylla skrev:

Inte om man drar ut säkringen. wink
Det går att få led rundstrålande? Har det själv i kupén. smile
ipf är märket, med H4,  finns på eBay för 2000 kronor. En som hade testat den på besiktningens mätinstrument, funkade galant.  Men om det funkar på alla bilar är ju tveksamt...

En del nyare bilar har ju gått ner till 25w xeonon (i relation till tidigare 35w för halvljuset). Anledningen till det är ju då i sin tur just att man kommer under gränsvärdet för kravet på automatisk räckviddsbegränsning, och man kan då från biltillverkarnas sida skippa det (även om vissa tillverkare har det iaf).

Räckviddsbegränsning antar jag är samma sak som lagstadgade nivåregleringen?

Yes. Nyckelordet där är i sin tur (kanske föga förvånande) "automatisk". Även om det även från detta finns vissa undantag från när xenon först började dyka upp på bilarna.

För att belysa det är alltså då inte watt-antalet som är avgörande utan (l)just ljusmängden som avgör om det enligt lag behövs ALS eller inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök