3772
Sök

har topplockspackningen gått? rycker vitt

638 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#1
bilen rycker mycket vit rök när den är kall. har kollat i kylarbehållaren och ingn olja finns där och oljestickan och locket ser fint ut. finns det fler tester om det är topppackningen som gått?

eller kan det ha något med vevhusventilationen at göra? i slangen som går från luftfiltert till vevhuset satt där en liten strypning typ. jag bytade ut den slangen och nu har jag inte den strypningen där. kan det ha med det att göra? den har aldrig ryckit vitt innan.

tack på förhand

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

26 Inlägg
14 juni 2007
#2
Du kan ju göra ett komptest och se ifall du har samma komp på alla cylindrar ellet om trycket sjunker.
Ryker den vitt och packningen e paj borde det försvinna vatten från kylsystemet


638 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#3
vatten nivån har inte sjunkit heller det är också skumt. var kan man komptesta? om det inte är samma komp på alla cylindrar vad är det då som är fel? mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

165 Inlägg
14 juni 2007
#4
Det kan inte vara en ventil som är kass då? Min subaru rök också vitt när den va kall.. men den ena cylindern hade skurit. Jag trodde först det var turbon som började ge sig. Går bilen konstigt annars? tappar ladd?
Om topplockspackningen hade varit kass så hade oljan inte sett frisk ut, och den hade tagit vatten. Vilket den inte gör. Tar den mycket olja?
Gör ett komp-test någonstans

mvh


638 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#5
bilen går precis som den gjort innan. laddar normalt. men imorse rök den så inihelvete smile men var kan man göra komptest? är det dyrt? mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

1 827 Inlägg
14 juni 2007
#6
Vit rök är alltid vatten, så oroa dig inte för turbo eller liknande.

Fråga: Har den stått ute i fuktig miljö? Har du många dämpare och katalystator på avgassystemet? Det kan vara så att det har samlats vatten i avgassystemet och när avgaset blir varmt så förångas vattnet. Går bilen som den ska så har jag svårt att tro att det är något annat.

Angående komptest är det bara att köpa en mätare på biltema, sen testa var cylinder för sig.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

10 Inlägg
14 juni 2007
#7
min topppackning gick och då vit rök den......
Det hade inte gått så långt så att jag hade olja i glykolen.
Men det e bara att titta ifall det e olja mellan plocket och toppen...
Annar kan det vara turbon som har gått....
men då skulle du nog ha tappat ladd...
du har nog någon timme i garaget framför dig.....
Senast redigerat av HaSSwE (14 juni 2007)

638 Inlägg
14 juni 2007
Trådstartare
#8
Eisenhut skrev:
Vit rök är alltid vatten, så oroa dig inte för turbo eller liknande.

Fråga: Har den stått ute i fuktig miljö? Har du många dämpare och katalystator på avgassystemet? Det kan vara så att det har samlats vatten i avgassystemet och när avgaset blir varmt så förångas vattnet. Går bilen som den ska så har jag svårt att tro att det är något annat.

Angående komptest är det bara att köpa en mätare på biltema, sen testa var cylinder för sig.

Bilen står utomhus men de har ju varit varmt dessa dagarna.

Ingen katalysator och bara japsdämpare.

tror också att det bara är kondensvatten men hur mycket brukar det ryka när det är kondens?

mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Galning
21 Inlägg
15 juni 2007
#9
låter som vatten i oljan, kolla så den inte tjuvnyper vatten.. kan bli dyrt

1 417 Inlägg
15 juni 2007
#10
Jag har hört att det ska bubbla i vattenexpansionskärlet om man skjutit topp-packingen. Då kompet går dit istället.
Om det stämmer kan du ju kolla det med.


178 Inlägg
15 juni 2007
#11
när min toppackning blev dålig på saaben så började den dra kylvätska. röken uppenbarade sig mest på tomgång efter körning och då som en riktigt tjock rökridå som liksom "hängde kvar" i luften en stund. den drog ca en liter kylvätska per 3 mil.

874 Inlägg
15 juni 2007
#12
min ryker med vitt när det är kallt, eller ja ryker är väl fel ord, det bokstavligen bolmar om den. Man skäms nästan lite. Men jag tror det är min toppackning som gått, eller ja jag är rätt säker, enda kruxet är att den inte drar nåt vatten. men det blir nog bra.

Börja med att byta packningen å se vad som händer...även om det inte är den så kanske den går snart ändå. Vem vet? kostar ju inte så många kronor...

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

638 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
#13
brillmongo skrev:
min ryker med vitt när det är kallt, eller ja ryker är väl fel ord, det bokstavligen bolmar om den. Man skäms nästan lite. Men jag tror det är min toppackning som gått, eller ja jag är rätt säker, enda kruxet är att den inte drar nåt vatten. men det blir nog bra.

Börja med att byta packningen å se vad som händer...även om det inte är den så kanske den går snart ändå. Vem vet? kostar ju inte så många kronor...

kostar inte å många kronor? nej men jag har inte tid att riva ner topen och byta packning bara för att den kanske är kass +att  den är bytt för ett halvår sen. rycker den konstant när packningen har gått på era? eller bara när den är kall resp varm?

mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

2 122 Inlägg
15 juni 2007
#14
bubblar de i expansionskärlet? om de bubblar så har nog toppen eller packningen gått annars kan du nog vara rätt lugn så länge du inte får olja i  gylkolen eller glykol i oljan

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen


Sök