4009
Sök

Snabb fråga, vart köpa HO generator?

108 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej, som rubriken lyder, vart får man tag i HO generatorer? Finns det i sverige eller måste man kolla på utländskt?

Har ett system som ligger på ca 3KW och min nuvarande generator är bara på 90 amp så den kan knappt ge mig hälften av vad jag behöver. Behöver en på kring 300 amp om jag tänkt rätt. Om jag köper utomlands, ska jag kolla efter något speciellt märke så jag får kvalitet och vad är rimligt pris för en generator kring 300 amp?

Har gjort big 4 i bilen och har ett extra batteri bak. Får lättare blink nu än innan big 4 för nu har stegen fått större sugrör att suga upp kräm ifrån tongue

Tack för svar!
Senast redigerat av firrefisken (16 januari 2017)

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

116 Inlägg
12 januari 2017
#2
Kan du förklara lite närmare vad du menar med HO generator? Vad är big 4, blink? Sugrör?

Då jag inte förstår bättre så gissar jag nästan att du är ute efter en vätgas generator?

Trying to bend some physics?

108 Inlägg
13 januari 2017
Trådstartare
#3
High output generator. Big 4 är när man uppgraderar de 4 viktigaste punkterna i bilens elsystem. Blink, strålkastarna blinkar vid basdropp. Sugrör var bara en liknelse för att slutstegen suger mer kraft lättare nu pga big 4.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

108 Inlägg
16 januari 2017
Trådstartare
#4
bump

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 januari 2017
#5
Jag hittade den här intressanta länken:

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/g … ttre-an-50

Även om du skulle hitta en 300A generator (vilket jag undrar om din motor skulle gilla) är det inte säkert att du kan kräma på 300A laddning till batterierna.
Givetvis står det även att om man har många parallellkopplade batterier kan de svälja en högre laddström.

Slutligen, en så stor generator kräver en bred multirib-rem, har du det på bilen idag, eller kommer du behöva bygga om ännu mer på motorn?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

3 121 Inlägg
16 januari 2017
#6
http://www.delstar-hd.com/results.asp?c … mp;srs=300

De här sägs vara av bra kvalité, är säkert en del trixande med fästen osv.
Själv säljer jag Mastervolt men de lämnar nog inte mer än 150A.


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
17 januari 2017
#7
rawsezx skrev:
Kan du förklara lite närmare vad du menar med HO generator? Vad är big 4, blink? Sugrör?

Då jag inte förstår bättre så gissar jag nästan att du är ute efter en vätgas generator?

Trying to bend some physics?

Big 4 snabbt förklarat, tjockare kablar för generator +, motor jord & batteri jord samt generator jord

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

108 Inlägg
17 januari 2017
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Jag hittade den här intressanta länken:

http://www.dagensbatliv.se/el-i-baten/g … ttre-an-50

Även om du skulle hitta en 300A generator (vilket jag undrar om din motor skulle gilla) är det inte säkert att du kan kräma på 300A laddning till batterierna.
Givetvis står det även att om man har många parallellkopplade batterier kan de svälja en högre laddström.

Slutligen, en så stor generator kräver en bred multirib-rem, har du det på bilen idag, eller kommer du behöva bygga om ännu mer på motorn?

Varför skulle inte min motor gilla det menar du? Vet att kraftigare generatorer tar lite mer hästar från motorn men lär inte göra någon stor skillnad? Ska ju inte ha bilen att tävla i racing liksom, det är en ljudbil haha. Är inte laddning till batterierna jag är ute efter, är försörjning under färd, generatorn tar ju över när bilen väl startat och det säger ju sig självt att en 90 amp generator inte orkar driva ett 3KW system liksom tongue

viccoA skrev:
http://www.delstar-hd.com/results.asp?comp=DelStar&srs=300

De här sägs vara av bra kvalité, är säkert en del trixande med fästen osv.
Själv säljer jag Mastervolt men de lämnar nog inte mer än 150A.

Dom såg redigt svåra ut att montera i en bil dock.

Streethawk skrev:
rawsezx skrev:
Kan du förklara lite närmare vad du menar med HO generator? Vad är big 4, blink? Sugrör?

Då jag inte förstår bättre så gissar jag nästan att du är ute efter en vätgas generator?

Trying to bend some physics?

Big 4 snabbt förklarat, tjockare kablar för generator +, motor jord & batteri jord samt generator jord

Mycket riktigt!

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 januari 2017
#9
firrefisken skrev:
Varför skulle inte min motor gilla det menar du? Vet att kraftigare generatorer tar lite mer hästar från motorn men lär inte göra någon stor skillnad? Ska ju inte ha bilen att tävla i racing liksom, det är en ljudbil haha. Är inte laddning till batterierna jag är ute efter, är försörjning under färd, generatorn tar ju över när bilen väl startat och det säger ju sig självt att en 90 amp generator inte orkar driva ett 3KW system liksom tongue
Mycket riktigt!

Nu vet jag inte vad du har för motor, det är ju en viss skillnad på om du har en 90hk motor eller en 290hk motor.

Bara en AC kräver ju (mellan tumme och pekfinger) 10% av motoreffekten.

Dessutom, har du vanliga V-remmar och extra-generatorn har multirib-rem får du bygga om generatordrivningen eller bilens remhjul.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

108 Inlägg
19 januari 2017
Trådstartare
#10
TurbOla skrev:
firrefisken skrev:
Varför skulle inte min motor gilla det menar du? Vet att kraftigare generatorer tar lite mer hästar från motorn men lär inte göra någon stor skillnad? Ska ju inte ha bilen att tävla i racing liksom, det är en ljudbil haha. Är inte laddning till batterierna jag är ute efter, är försörjning under färd, generatorn tar ju över när bilen väl startat och det säger ju sig självt att en 90 amp generator inte orkar driva ett 3KW system liksom tongue
Mycket riktigt!

Nu vet jag inte vad du har för motor, det är ju en viss skillnad på om du har en 90hk motor eller en 290hk motor.

Bara en AC kräver ju (mellan tumme och pekfinger) 10% av motoreffekten.

Dessutom, har du vanliga V-remmar och extra-generatorn har multirib-rem får du bygga om generatordrivningen eller bilens remhjul.

105 hk. Inte av motoreffekten, 10% av generatons kraft brukar det vara. Har ingen aning om vad för remmar jag har

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2017
#11
firrefisken skrev:
105 hk. Inte av motoreffekten, 10% av generatons kraft brukar det vara. Har ingen aning om vad för remmar jag har

Mjaa, nu är det så att AC:n är remdriven, inte generatordriven... wink
D.v.s den drivs ju av motorn.

Edit: Det finns förvisso eldrivna AC-kompressorer, men de är inte så vanliga än.
Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

330 Inlägg
19 januari 2017
#12
Får man fråga varför man inte helt enkelt stoppar ner två generatorer i hålet?
B!

108 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#13
TurbOla skrev:
firrefisken skrev:
105 hk. Inte av motoreffekten, 10% av generatons kraft brukar det vara. Har ingen aning om vad för remmar jag har

Mjaa, nu är det så att AC:n är remdriven, inte generatordriven... wink
D.v.s den drivs ju av motorn.

Edit: Det finns förvisso eldrivna AC-kompressorer, men de är inte så vanliga än.

Ja, juste ja, my bad!
Mr_B skrev:
Får man fråga varför man inte helt enkelt stoppar ner två generatorer i hålet?
B!

Det är en väldigt kompakt motor så är väldigt knepigt med att köra två generatorer istället för en.

MVH Niklas.
Seat Leon Stella 16V 1,6L 02.


Sök