3254
Sök

problem med laddtrycket!

9 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#1
Jag har en saab 9000 aero-95 med lite problem, turbon laddar inte som den ska.. ibland inte alls, och inte som den ska på höga varv.. tänkte kolla om det är någon som vet vad det kan vara för fel, och isf vad man ska göra. har gått igenom själva turbon och den är i fint skick, så jag misstänker att det kan vara någon slags laddtrycks styrning som strular,

skulle vara skyst om någon kunde säga vad det möjligen kan vara för fel..

Sir Chribbe

542 Inlägg
11 juni 2007
#2
har du kollat om mangnetventilen till ladtrysstyrningen funkar?? så den inte har fastnat i öppet läge??

9 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
#3
mazdalover skrev:
har du kollat om mangnetventilen till ladtrysstyrningen funkar?? så den inte har fastnat i öppet läge??

Nej det har jag inte.. men killen jag köpte bilen av berätta att turbon strulat för honom förut, så böt han ut magnetventilen till en ny. men den kanske har fastnat i ett öppet läge..
men det som jag tycker är mest konstigt är att turbon laddar när man varvar på tomgång och skjuter på lite i början på ettan sen när man kastar i 2:an så är den helt död..

Sir Chribbe

5 710 Inlägg
11 juni 2007
#4
Chribbe_89 skrev:
sen när man kastar i 2:an så är den helt död..

Var är "helt död" mätt i tryck? Har du någon laddtrycksmätare?

MVH Jonas
..............

4 586 Inlägg
11 juni 2007
#5
min luftmassemätare är kass å nu..innan så laddade den fint ibland å vissa stunder inte alls kanske samma fel på din?


5 710 Inlägg
11 juni 2007
#6
jorre83 skrev:
min luftmassemätare är kass å nu..innan så laddade den fint ibland å vissa stunder inte alls kanske samma fel på din?

Grejjen är att han inte har någon LMM wink....styrsystemet i Chribbe_89:s bil räknar ut luftmassan via att registrera temperatur och tryck på luften.

MVH Jonas
..............

4 586 Inlägg
11 juni 2007
#7
jonTe skrev:
jorre83 skrev:
min luftmassemätare är kass å nu..innan så laddade den fint ibland å vissa stunder inte alls kanske samma fel på din?

Grejjen är att han inte har någon LMM wink....styrsystemet i Chribbe_89:s bil räknar ut luftmassan via att registrera temperatur och tryck på luften.

okey måste vara skönt att slippa sånt då dom bara går sönder på dom flesta bilar som har dom speciellt turbo modeller big_smile


9 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#8
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
sen när man kastar i 2:an så är den helt död..

Var är "helt död" mätt i tryck? Har du någon laddtrycksmätare?

aa jag har ju orginal turbo mätaren. men jag pressa ur 2:an också sen, slött som fan gick det, sen när jag släpte av så dumpa inte dumpventilen.. fanns inge tryck

Sir Chribbe

5 710 Inlägg
12 juni 2007
#9
Chribbe_89 skrev:
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
sen när man kastar i 2:an så är den helt död..

Var är "helt död" mätt i tryck? Har du någon laddtrycksmätare?

aa jag har ju orginal turbo mätaren. men jag pressa ur 2:an också sen, slött som fan gick det, sen när jag släpte av så dumpa inte dumpventilen.. fanns inge tryck

Ut å kör och studera mätaren noga, när bilen börjar gå "slött" så kikar du på vart mätaren står.
Har du inget tryck alls (mellan vitt>gult) skulle jag bli väldans förvånad ....om den står i mitten på gult är det mindre konstigt.
Första scenariot innebär att din turbo inte funkar alls och det andra kan bero på ett antal saker.
Kolla först och återkom!

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
#10
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
jonTe skrev:

Var är "helt död" mätt i tryck? Har du någon laddtrycksmätare?

aa jag har ju orginal turbo mätaren. men jag pressa ur 2:an också sen, slött som fan gick det, sen när jag släpte av så dumpa inte dumpventilen.. fanns inge tryck

Ut å kör och studera mätaren noga, när bilen börjar gå "slött" så kikar du på vart mätaren står.
Har du inget tryck alls (mellan vitt>gult) skulle jag bli väldans förvånad ....om den står i mitten på gult är det mindre konstigt.
Första scenariot innebär att din turbo inte funkar alls och det andra kan bero på ett antal saker.
Kolla först och återkom!

den står mellan vitt å gult.

Sir Chribbe

5 710 Inlägg
12 juni 2007
#11
Chribbe_89 skrev:
den står mellan vitt å gult.

Då har du inget laddtryck alls= kolla upp din turbo.
Dock kan det vara idè att mäta trycket med en graderad mätare oxo för att verifiera att så verkligen är fallet, original är inget presesionsinstrument direkt.

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
#12
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
den står mellan vitt å gult.

Då har du inget laddtryck alls= kolla upp din turbo.
Dock kan det vara idè att mäta trycket med en graderad mätare oxo för att verifiera att så verkligen är fallet, original är inget presesionsinstrument direkt.

Okej. men när det inte finns något laddtryck så där kan det bero på magnetventilen?. Killen som hade bilen innan sa att han hade bytt ut den för han trodde det var fel på den. Sen har jag hört att på saab så styrs laddtrycket tillsammans med hastighets mätaren, kan felet sitta där någonstans också? fast mätaren funkar.
Tackar för alla svaren, jätte skyst:)

Sir Chribbe

5 710 Inlägg
13 juni 2007
#13
Chribbe_89 skrev:
men när det inte finns något laddtryck så där kan det bero på magnetventilen?.

Nej.
Är den trasig får du så kallat grundladdtryck (GLT) och då hamnar du "mitt på gula" i tryck någonstans.
Chribbe_89 skrev:
Sen har jag hört att på saab så styrs laddtrycket tillsammans med hastighets mätaren, kan felet sitta där någonstans också? fast mätaren funkar.

Njaaee, laddtrycket begräsas i väldig höga farter ~240 = det är inte orsaken till ditt problem


Jag har några svar på lager men först måste jag veta om det verkligen inte laddar någonting eller om det laddar GLT.....

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
men när det inte finns något laddtryck så där kan det bero på magnetventilen?.

Nej.
Är den trasig får du så kallat grundladdtryck (GLT) och då hamnar du "mitt på gula" i tryck någonstans.
Chribbe_89 skrev:
Sen har jag hört att på saab så styrs laddtrycket tillsammans med hastighets mätaren, kan felet sitta där någonstans också? fast mätaren funkar.

Njaaee, laddtrycket begräsas i väldig höga farter ~240 = det är inte orsaken till ditt problem


Jag har några svar på lager men först måste jag veta om det verkligen inte laddar någonting eller om det laddar GLT.....

de måste nog vara så att jag har (GLT) laddtryck för när den laddar lite grann som jag säger så äre bara inom gula området.. aldrig mer eller typ "fullt".

Sir Chribbe

5 710 Inlägg
14 juni 2007
#15
Chribbe_89 skrev:
de måste nog vara så att jag har (GLT) laddtryck för när den laddar lite grann som jag säger så äre bara inom gula området.. aldrig mer eller typ "fullt".

Först säger du att den inte laddar någonting och sedan att den laddar GLT....hur skall du ha det ? wink

MVH Jonas
..............

9 Inlägg
15 juni 2007
Trådstartare
#16
jonTe skrev:
Chribbe_89 skrev:
de måste nog vara så att jag har (GLT) laddtryck för när den laddar lite grann som jag säger så äre bara inom gula området.. aldrig mer eller typ "fullt".

Först säger du att den inte laddar någonting och sedan att den laddar GLT....hur skall du ha det ? wink

haha:D ja du rättare sagt hur ska turbon ha det.. va ute å körde idag, så pressa jag motorn lite grann sen på 3:an vid 4,200 varv så sköt turbon på som fan, då va mätaren på rött fält, sen efter det va den lika trött igen... sen så när motorn är avstängd så står min turbo mätare mitt på gula fältet, men sen när man startar motorn sjunker den ner igen..

Sir Chribbe


Sök