2532
Sök

Köpa cross 250 4-takt prisklass 25-30k

54 Inlägg
30 januari 2017
#21
Hej smile

Tänkte skriva några rader då jag är en nybörjare som har skaffat crossmaskin smile

Jag frågade runt lite i mina trakter ibland mx åkare om vad jag skulle söka efter 2takt eller 4takt, och inte helt oväntat så fick man lite blandade svar, men några frågor fick man istort sett samma svar på..

1:  2takt eller 4takt? på en 2takt och speciellt på en 125'a så måste man ligga i mer för att få fart&flyt i åkningen, tar du en 250 2T (kawwa/honda/ktm) (yamaha yz?) så sitter en avgasport som hjälper till att få bottendrag, i gengäld så bär det iväg nästan som en 450 4t när den börjar o jobba på, mao gott om effekt upp i registret, sen så är lite personligt på vad man gillar,finns folk som kör sämre på en 4T än på en 2T..de bästa vore om du hade fått chansen med att få prova både 2T/4T..det är ju ändå du som ska köra hojjen i slutändan wink

2: Angående årsmodeller så generellt sätt billigare med en 2taktare om man ska ha en hoj ifrån tex 2004.. skulle man få ett toppras med byte av ventiler styrningar o ventilsäten flyger 1000lapparna iväg med en väldig fart på en 4T.. för hur man än vrider o vänder på det hela..en cykel som är över 10år gammal har par hundra timmar på sitt samvete, de får man ta i akt då detta är en materialsport av hög rang, skulle ja köpa en 4T hoj med så många år på nacken så hade ja krävt en fullständig dokumentation&kvitton..jag har god vän som skruvar med crosshojjar. o man har sett en del "gör de själv" renovering på äldre hojjar som har kommit hem till han.. 

3:  med tanke på att du har upp till 30k o lägga på en hoj så kan du få 2012-14 cykel både 250/450 4T o 125-250 2T.så då kan du hoppa många årsmodeller... det var en som skrev innan i tråden om kxf 250 o att de brände ventiler, de stämmer, de var mappade ifrån fabrik så leant (tunnt på soppa) så att ventilerna brändes för dom som pressade dom ordentligt..de felet blev åtgärdat till 2015års modell fick ja reda på..  min granne körde rmz 250 2012 i några år.. växellådan verkar vara en svag punkt då de blev ras i 12'an o den hade inte många körtimmar, han är inte någon våldsam hojåkare heller, söker man lite på forum så är det fler som har strul med växellådan.. dom har blivit betydligt bättre på de nyare 250 rmz smile

Tänkte avsluta mitt inlägg med köpråd,,  2Takt.. en 250..äldre hoj runt 2005-07 honda eller kawwa, dom börjar o bli dyra för många motionärer jagar dom.. nyare 2t eller ktm/yamaha

4Takt.."nyare" Honda 250-crf, inte den med mest flås i ifrån fabrik, men en trimpipa moddad luftbox o en om-mappning så får man mycket "bang for the buck"...pålitlig hoj om allt är skött av föregående ägare/ägarna

Lycka till med ditt hojköp så du kan få ge dej ut på banorna när säsongen startar upp igen smile

/Henke



Sök