BULLIS87 skrev:
Jag provade å köra en 450 typ en hel dag å det kände bra men jag åkte fortfarande fortare med 250in!
Sen kan man ju inte jämföra vridet i en 250 4t med en 450 4t!
Isåf ska man jämföra 125 2t med en 250 4t! å då är det en jävla skillnad!
Sen har jag för mig att suzuki o kawa hade ett jävla problem med ventilerna i början!
de har dem säkert inte med dem nya!
Tycker dock att hondan är bäst i fjädring å kör egenskaper iaf, Provkörde även yamahan å tyckte inte det va nå fel på den heller! tycker du ska satsa på en Honda eller Yamaha
Åker du fortare på en 250 4t än en 450 4t är det inte hojens fel, utan brist på styrka och självförtroende!!
Visst, du blir smidigare i trixiga partier p.g.a gyro-effekten, men du har inte i närheten samma register på en 250. Lär du dig åka 450 åker du FORT!! Det handlar bara om att våga använda maskinen.
Att jämföra vrid 2t kontra 4t är ju inte riktigt rätt med tanke på att 2t bygger sin styrka på en massa hk på höga varv och lite vridmoment, medans 4t istället pumpar en massa vrid redan från tomgång och har mindre hk. Problemet är att dom modernare 250 4t ej kan leverera så mycket vrid, utan i stället en massa hk, tex nya Honda CRF 250 som levererar nästan lika mycket hk på bakhjulet som min 450. Men hur körbar blir den egentligen?? Känns ju som en bottenstarkare 250 2t......
Gällande ventilproblemen på 250 4t hade alla japanska tillverkare dom bekymmrena runt 03-04-05 då dom envisades med att använda en titan-beläggning på hela ventilen som efter mellan 10-50 kör-timmar slitits bort. I vissa fall höll dom längre och i många fall skrotades toppen alt generalmotorras.
Man kan läsa i nästan alla blocketannonser, gällande ovan nämnda årsmodeller, att ventilerna är bytta. Mao är det inte lönt att köpa en -04 som gått 35 timmar och är i nyskick, sålänge ventilerna inte är bytta.
Vad gäller fjädring kan man aldrig säga att en viss hoj har skönare fjädring än någon annan då den är justerbar åt alla håll och kanter. Köp en hoj som du sitter bra på och som känns bra att köra, åk iväg till nån grusgrop eller crossbana och laborera med fjädringen tills du är nöjd. Sitter grymmt mycket hanterbarhet, uthållighets-besparing, fäste och körglädje i fjädringen.
Good Luck!!