3567
Sök

Volvo 940 FK startar inte efter generatorremmen gick av?

87 Inlägg
3 februari 2017
Trådstartare
Hej.

Generatorremmen gick av på min 940, körde så långt det gick och kastade sedan in ett annat batteri och kom hem. Men precis när jag kom hem så dog den, batteriet tog slut. Har nu satt i ett annat batteri med den startar inte. Luktar bensin så soppa har den iaf..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 februari 2017
Rent spontant då skulle man tro att generatorn är boven..
Lägg av remmen på generatorn och starta..
Alternativet är att nya batteriet är oladdat..
Det gamla batteriet kan du ladda upp igen och prova med annars.
Sista blir att försöka springa/dra igång den.
Senast redigerat av tommen1 (3 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

87 Inlägg
3 februari 2017
Trådstartare
Batteriet är laddat. den går runt med bra fart, men startar inte.. Har ingen rem på för tillfället,

5 705 Inlägg
3 februari 2017
Gnista, bränsle och luft är dom tre grunderna som behövs i en ottomotor så det är alltid där man börjar felsöka när motorn inte startar.

Luft bör den få om du inte luftfiltret helt plötsligt stockat igen när du kom hem.

Soppa får den förmodligen då du skriver att det luktar soppa efter alla startförsöken.

Då är det kvar att kolla gnistan.

Hoppar varvräknaren till när du drar på starten? Det ska den göra på 740/940, om inte så triggas inte tändspolen av någon anledning. Oftast pga trasig kamrem eller vevaxelgivare.

Om varvräknaren ger tecken på gnista så kan du prova spruta in startgas i insuget (efter LMM så du inte skadar den), startar den då så är det soppan det är problem med fastän det stinker bränsle.

Har du dom tre grunderna i ordning så är det mest troligt kompression som saknas och då ofta pga felaktiga ventiltider (kamrem som kuggat).
Senast redigerat av simlar (3 februari 2017)

Sök