3233
Sök

Volvo 850- lambdasondlampa lyser trots byte

5 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
Hej! Jag har en Volvo 850 gle -97
Min lambda lampa började lysa plötsligt under körning, bytte lambdasonden fram nyss, bilen luktar inte lika illa som innan och upplever den inte som lika slö som innan bytet, problemet är att lampan fortfarande lyser, har tagit bort pluspolen på batteriet men fortfarande lyser den igen precis när man slår på bilen, kan det vara annat fel som lmm eller spjällhuset som sotat igen? Har lite halvtaskigt luftfilter men det kan väl inte vara det?

Bilen går i övrigt helt okej, kastar lite åt sidan när jag bromsar, blåryker och läker lite olja, troligtvis packboxen.

Meeen, är otroligt tacksam för hjälp
// Madde smile

2 452 Inlägg
4 februari 2017
det hjälper inte o ta bort pluspolen bara,felkoden finns ju lagrad,den skall ju släckas på riktigt sätt med en obd

döden kommer tillbaka

5 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
turbodeath skrev:
det hjälper inte o ta bort pluspolen bara,felkoden finns ju lagrad,den skall ju släckas på riktigt sätt med en obd

Åh okej! Har för mig att det är krångligare att släcka på årsmodellerna 96-97 😩
Vet inte alls hur man gör sad

1 798 Inlägg
4 februari 2017
Det är "motorelektroniklampa" som felaktigt benämns som lambdalampa i många fall.
Det går att släcka felkoderna genom att bryta strömmen, men eftersom lampan fortfarande lyser så finns det fortfarande felkoder, dvs det är inte eller kanske inte enbart lambdan som felar.

Och vad det gäller lambdasond, om man byter denna så skall det vara en sond med exakt rätt artikelnummer. Det är många som fått mer trubbel efter att bytt till en "motsvarande artikel".

Med Fenix-system (t ex 140hk) så kan du läsa ut felkoderna på motorstyrdonet genom OBD uttaget genom att använda en diod, knapp och lite kabel.
På Motronic (t ex 170hk) behöver t ex vol-fcr och ett obd-interface för att kunna läsa ut motsvarande.
Sök på nätet, det finns mycket bra information i ämnet.

Sök