3043
Sök

Volvo 940 Ltt Ladd problem

6 Inlägg
17 februari 2017
Trådstartare
#1
Hej, har en 945 classic ltt som laddtrycker spökar på.

När jag köpte den så satt det 4st brickor som skött bak wastegaten och då laddade den 0,3 under 3000varv sen laddade den 1,0+ bar. Har nu plockat bort alla brikor och nu laddar den 0,1 bar igenom hela registret, sen provade jag att sätta dit 2 st brickor och ingen skilnad.

Och nu till det mer konstiga, satte dit en biltema boost control och med den fullt stängd så laddar den samma som innan bara att den går upp till 1,0bar+ direkt, provat att kört med den lite öppen och det hjälper inte.

Även om jag kör med bara wastegaten så låter det som att den dumpar i luften, det låter i insuget.
Bilen innan jag hade (944 ltt) dumpade inte sådär, ska det vara så eller har någon pillat med orginal dumpen?

Tack i förhand

311 Inlägg
17 februari 2017
#2
- Kolla så att slangen från avlastningsventil till insug är hel.
-Ta bort avlastningsventilen och kolla hur membranet ser ut samt hur fjädern känns.
- Pröva även att köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och kolla om laddtrycket är lika skumt fortfarande. (Den bör inte ladda 1 bar med slangen bortkopplad)
- Ta bort wastegate helt och känn ur hårt den fjädrar. Du ska behöva ta i lite för att kunna dra ut armen smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

1 230 Inlägg
17 februari 2017
#3
BillyBooy skrev:
- Kolla så att slangen från avlastningsventil till insug är hel.
-Ta bort avlastningsventilen och kolla hur membranet ser ut samt hur fjädern känns.
- Pröva även att köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och kolla om laddtrycket är lika skumt fortfarande. (Den bör inte ladda 1 bar med slangen bortkopplad)
- Ta bort wastegate helt och känn ur hårt den fjädrar. Du ska behöva ta i lite för att kunna dra ut armen smile

+ kolla över ALLA vakuumslangar så dom är hela, har du ett vakuumläckage så drar det med sig dump och allt smile


6 Inlägg
17 februari 2017
Trådstartare
#4
BillyBooy skrev:
- Kolla så att slangen från avlastningsventil till insug är hel.
-Ta bort avlastningsventilen och kolla hur membranet ser ut samt hur fjädern känns.
- Pröva även att köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och kolla om laddtrycket är lika skumt fortfarande. (Den bör inte ladda 1 bar med slangen bortkopplad)
- Ta bort wastegate helt och känn ur hårt den fjädrar. Du ska behöva ta i lite för att kunna dra ut armen smile

Membranet ser bra ut och fjädern är hård
Provad och köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och den laddade samma som innan 0,1
Wastegate fjädern är också hård (det var massa olja i wastegaten, såg någon droppe när jag plockade bort dumpen).

311 Inlägg
17 februari 2017
#5
Tobiasko5 skrev:
BillyBooy skrev:
- Kolla så att slangen från avlastningsventil till insug är hel.
-Ta bort avlastningsventilen och kolla hur membranet ser ut samt hur fjädern känns.
- Pröva även att köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och kolla om laddtrycket är lika skumt fortfarande. (Den bör inte ladda 1 bar med slangen bortkopplad)
- Ta bort wastegate helt och känn ur hårt den fjädrar. Du ska behöva ta i lite för att kunna dra ut armen smile

Membranet ser bra ut och fjädern är hård
Provad och köra utan slangen inkopplad på avlastningsventilen och den laddade samma som innan 0,1
Wastegate fjädern är också hård (det var massa olja i wastegaten, såg någon droppe när jag plockade bort dumpen).

Då återstår det att leta efter läckage alternativt pröva nya/begagnade delar.
Börja leta läckage med hjälp av startgas!
Laddtrycket på dessa maskiner är ju helt och hållet mekaniskt styrt så någon del eller någon slang är garanterat defekt!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

357 Inlägg
17 februari 2017
#6
Så den laddade 0.1 bar utan några brickor och efter att du monterat pysventil så laddade den 1 bar och det går inte att sänka, även detta utan brickor. Eller har jag läst fel?  För om det inte går att sänka så är troligen pysventilen fel monterad.


6 Inlägg
17 februari 2017
Trådstartare
#7
aF skrev:
Så den laddade 0.1 bar utan några brickor och efter att du monterat pysventil så laddade den 1 bar och det går inte att sänka, även detta utan brickor. Eller har jag läst fel?  För om det inte går att sänka så är troligen pysventilen fel monterad.

Jag kopplade den så här, http://i36.tinypic.com/2q03i1i.jpg
Men om Boostern är helt stängd så kan ju inte luften ta vägen någonstans? eller har jag fel?

2 452 Inlägg
17 februari 2017
#8
en orginal ltt utan att bricka den har ett ladd på 0,3,,troligt så har du gjort något fel när du monterat pysventil,sen är ju inte pysventiler bra utan folk brukar köpa nya wastegate som man kan skruva o ställa lafet på...finns o köpa på bsr och klracing mm ställen...kostar typ från 795 kr o uppåt

döden kommer tillbaka

357 Inlägg
17 februari 2017
#9
Tobiasko5 skrev:
Men om Boostern är helt stängd så kan ju inte luften ta vägen någonstans? eller har jag fel?

Stänger du den helt så blir det samma funktion som utan ventilen. När du öppnar den så minskar trycket till tryckklockan vilket ger ett högre laddtryck.


6 Inlägg
17 februari 2017
Trådstartare
#10
turbodeath skrev:
en orginal ltt utan att bricka den har ett ladd på 0,3,,troligt så har du gjort något fel när du monterat pysventil,sen är ju inte pysventiler bra utan folk brukar köpa nya wastegate som man kan skruva o ställa lafet på...finns o köpa på bsr och klracing mm ställen...kostar typ från 795 kr o uppåt

Det ligger något i det som du säger,  Innan jag tog bort brickorna så laddade den 0,3 på låga varv sen skenade den iväg. Har 531 topp med VX3 kam så kan westgaten porten vara för liten?,
Ska man satsa på en ny lite störe turbo, (TD04 16T med vinklat avgashus Volvo)?

168 Inlägg
23 februari 2017
#11
Min 940 laddade typ 0, 5 med 3 brickor och 1,6 med 4 brickor. Jag tror din wastegate är dålig, den orkar inte hålla emot trycket



Sök