2256
Sök

Auktoriserad eller icke auktoriserad service när bilen åkt +15,000mil?

3 Inlägg
27 februari 2017
Trådstartare
#1
Har en Mercedes A150 2006 som blinkar att det är dags för Service C. Bilen har snart åkt 15,000mil.

Hur viktigt är det med auktoriserad service när bilen börjar bli äldre? Bry sig nästa ägare om servicen är gjord på auktoriserad verkstad eller inte?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 februari 2017
#2
Ska du behålla bilen eller inte.
Ska du behålla så är det inte så noga  men har du du tänkt sälja så vill nog den petige köparn kolla serviceboken..l
Och sen om den s.k.servicen  är gjord till punkt o pricka är en annan femma. .
Senast redigerat av bowlinggreppet (27 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 140 Inlägg
27 februari 2017
#3
Jag har en VW Golf från 2009 köpt vid 2000mil  dag gått ca 10.600mil  serivceboken är helt ostämplad

skriver upp det som gjorts varje <1500 mil  på en hopvikt A4-ark 

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 februari 2017
#4
spillolja skrev:
Jag har en VW Golf från 2009 köpt vid 2000mil  dag gått ca 10.600mil  serivceboken är helt ostämplad

skriver upp det som gjorts varje <1500 mil  på en hopvikt A4-ark 

smile

Det tolkar jag som att du inte ska sälja. .smile
Skämt åsido, själv behåller jag bilskrällena tills skrotkalle visar sitt intresse..
Det viktigaste på en bil är ju trots allt motorn och är den inte i skick, ja du vet..
Senast redigerat av bowlinggreppet (27 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 011 Inlägg
27 februari 2017
#5
Servar våra bilar på en icke märkesbunden verkstad. Orsaken är att de helt enkelt är bättre än den "riktiga". Stämpel i boken och en AO är det som gäller. När jag köper bil tittar jag givetvis i serviceboken och vid dyrare bilar så ringer jag den senaste verkstaden och kollar så allt som står är gjort.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 140 Inlägg
27 februari 2017
#6
bowlinggreppet skrev:
spillolja skrev:
Jag har en VW Golf från 2009 köpt vid 2000mil  dag gått ca 10.600mil  serivceboken är helt ostämplad

skriver upp det som gjorts varje <1500 mil  på en hopvikt A4-ark 

smile

Det tolkar jag som att du inte ska sälja. .smile
Skämt åsido, själv behåller jag bilskrällena tills skrotkalle visar sitt intresse..
Det viktigaste på en bil är ju trots allt motorn och är den inte i skick, ja du vet..

inte idag iaf.    inköpsverifieringar finns på oljefilter
taxichaffisarna i Karlshamn vill inte ha stämplar i sina serviceböcker, för dom får mer betalt för kärrorna då
Senast redigerat av spillolja (27 februari 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

10 163 Inlägg
27 februari 2017
#7
spillolja skrev:
Jag har en VW Golf från 2009 köpt vid 2000mil  dag gått ca 10.600mil  serivceboken är helt ostämplad

skriver upp det som gjorts varje <1500 mil  på en hopvikt A4-ark 

smile

Varför inte bara skriva i serviceboken istället ?

Skulle kännas mycket mer seriöst tycker iallafall jag.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 354 Inlägg
27 februari 2017
#8
Edit, varning för mycket onödig text. För den givande delen läs längst ner big_smile

För mig som köpare skulle det helt och hållet bero på modell, ålder och mil. Är det t.ex en Audi RS6, BMW M, Mercedes AMG så vill jag nog att det ska vara gjort på en märkesverkstad då det är lättare för mig som konsument om det blir något generalknas med bilen som att alla packningar i motorn måste bytas i motorn alt. byta motor vilket jag helt allvarligt vet tre stycken kompisar som är Audi ägare som behövt. Är det en vanlig Volvo V70 2,4 liters sugis ifrån säg -04 så vill jag personligen som köpare ha stämplar i boken oavsett märkesbunden verkstad eller Kalle på hörnet. Är det en bil för kaffe pengar som har 20 år på nacken bryr jag mig inte så mycket. Allt hänger väl på din potentiella köpare och hur trygg du känner dig med den som gör servicen.

Tog mina mindre värda bilar till en mindre mek först för pris men sen när jag fick problem med kylarvätskeläckage så skrek han nästan åt mig att topplockspackningen garanterat gått och han kunde inte hitta felet. Då tog jag den till en märkesverkstad som hittade felet ganska fort och åtgärdade det och meken i fråga sparade det som var trasigt för att visa vad som gått sönder då det ändå gick på 8000 sen dess tar jag enbart bilen till den killen.

Sammanfattning, allt hänger på hur länge du tänkt ha bilen och vad du känner dig trygg med smile
Senast redigerat av Mack855 (27 februari 2017)

3 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#9
Jag planerar att sälja bilen. Så jag antar att auktoriserad verkstad är bäst i mitt fall.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
12 mars 2017
#10
spillolja skrev:
bowlinggreppet skrev:
spillolja skrev:
Jag har en VW Golf från 2009 köpt vid 2000mil  dag gått ca 10.600mil  serivceboken är helt ostämplad

skriver upp det som gjorts varje <1500 mil  på en hopvikt A4-ark 

smile

Det tolkar jag som att du inte ska sälja. .smile
Skämt åsido, själv behåller jag bilskrällena tills skrotkalle visar sitt intresse..
Det viktigaste på en bil är ju trots allt motorn och är den inte i skick, ja du vet..

inte idag iaf.    inköpsverifieringar finns på oljefilter
taxichaffisarna i Karlshamn vill inte ha stämplar i sina serviceböcker, för dom får mer betalt för kärrorna då

inte så jävla konstigt att dom inte vill ha stämplar och att dom inte väljer vanliga märkesverkstäder.

eftersom dom ställer ner mätaren inför varje besiktinng...  sen när dom säljer skrotet så står mätaren på väldigt lite fast skiten gått 60K

dagens så kallade taxiåkerier är inte seriösare än så tyvärr...

Kör fort så hinner inget hända...

7 447 Inlägg
12 mars 2017
#11
Tror nog tyvärr att Growe har rätt i sitt påstående.

För bilar som är nyare än 10 år och 10.000 mil är det inte fel med stämplad bok om maskinskadeförsäkringen skulle behöva utnyttjas.
Försäkringsbolagen är noga med att kolla att stämpar i boken samt besiktningsprotokoll styrker mil och ålder.

Men nog är det hutlöst med första service på en ny bil där endast olje- och filterbyte ingår, förutom koll belysning, tuta, ringtryck m m för drygt 3.800:- hos märkesverkstaden.
Jo nollställning via OBD-uttaget ingår också.

De bilar jag köpt begagnade låter jag alltid serva hos en allbilsverkstad, som även kan nolla via OBD-uttaget.
Bra med en stämpel i serviceboken vid försäljning/köp av bil.
Dessutom får jag vara med.

Hobby-/sommarbilarna servar jag naturligtvis själv.
Liksom småsaker som byte kamaxlar, omdrevning av växellådor, mont diffspärrar m m av "förädlingskaraktär".


Sök