3671
Sök

Frågor ang om att sladda/drifta

22 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
#1
Tjenare!


Det är så här att efter nu en vecka jag har haft min 940 turbo o sladdat lite runt med den så tycker jag att den är oerhört mycket lättare att sladda runt med än min gamla E36 328i, bägge hade öppen diff och är otrimmade (volvon är otrimmad bara för tillfälligt wink ).

Är det verkligen så att volvos är enklare att kontrollera en sladd med än en Bmw eller de flesta bakhjulsdrivna bilar? Har ingen stor erfarenhet av bakhjulsdrivna bilar men jag kan iaf säga att jag tycker mycket bättre om volvons "styrning" än bmwn då det är fan i mig mycket enklare att rädda en dålig sladd eller något liknande.

Forummoderator
26 339 Inlägg
9 mars 2017
#2
Jag är verkligen ingen expert, men är inte Volvo 900-modellen längre och har längre hjulbas än en BMW E36?
Detta torde tillsammans med att Volvon dessutom kanske väger en aning mer, upplevs att den är enklare att häva en sladd med då kastet kommer långsammare?

Bara spekulerar..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
9 mars 2017
Trådstartare
#3
Grejen är att jag känner mig mycket mer självsäker och vågar mycket mer i min 940  än i en bmw. Volvon beter sig på ett sätt så att det kommer sällan överraskningar som Bmwn brukade ha, t.ex det var inte ovanligt att bmwn kunde få en sladd som kom mycket fort vilket leder till att man får lite panik och styr emot och avbryter sladden på ett osmidigt sätt.

Fick även kommentaren av en bekant till mig som talade om att 940n har en lång hjulbas vilket brukar hjälpa till med att få stabilare sladdar och så vidare.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
10 mars 2017
#4
den längre hjulbasen och den stela bakaxeln antar jag är vad som gör att du tycker att det är lättare


* Voff voff *
10 587 Inlägg
10 mars 2017
#5
Längre hjulbas och den stela axeln, som redan nämnts, gör bilen lugnare i beteendet.

Men egentligen skulle man nog kunna säga att allt beror på att Volvon på sätt  och vis har sämre väghållning, vilket gör att du inte behöver "attackera" lika hårt när du ska få ut den på ställ. Detta i sin tur ger mindre yviga rörelser och lägre fart, vilket gör det enklare att kontrollera sladdarna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 306 Inlägg
10 mars 2017
#6
Sedan brukar BMW ha rätt jämn viktfördelning, medan Volvon väger "ingenting" i baken. Märker enorm skillnad jag med, E39an (som är vinterbilen) kan ha överraskningar på lut när som helst under kastets gång. Vintern jag körde en 945 turbo hade jag inte det problemet överhuvudtaget. Detta , kombinerat med tidigare kommentarer, är egentligen något negativt (sämre väghållning), men ska du ut och sladda, speciellt om du inte är väldigt erfaren, innebär det att 940 är den överlägsna bilen.

På en sommarbil skulle jag däremot säga att det är tvärtom, jag har länge jobbat och klurat på att fä mer grepp på bakhjulen på Lolvon. tongue
Senast redigerat av Mew (10 mars 2017)


Forummoderator
17 996 Inlägg
10 mars 2017
#7
Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
10 mars 2017
#8
Hybridsmurfen skrev:
Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

med tanke på smartens hjulbas så är det inget konstigt ..


Forummoderator
17 996 Inlägg
10 mars 2017
#9
CHEEVA skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mamma hade en Smart för några år sedan. Hon tyckte den var "instabil" i snömodd. Jag provade och provocerade fram lite försiktiga sladdar. Omöjliga att häva. Det gick inte. Trots ESP.

Tanten fick åka BMW istället.

med tanke på smartens hjulbas så är det inget konstigt ..

Nej, menade det. 300C kan man köra med häng konstant om så önskas. En smula längre bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

22 Inlägg
13 mars 2017
Trådstartare
#10
Aha, då förstår man varför! Inte konstigt varför jag själv tyckte att volvon var mycket mer lugn under en sladd medans bmwn kunde lätt sladda över eller räta till sig ganska fort. wink

Grymt med en 945 på vintern i alla fall, på sommaren får man nöja sig med att köra stuk eller något liknande wink

37 Inlägg
13 mars 2017
#11
Har haft en drös med olika vinterbilar och jag håller med dig angående BMW E36, jag hade en 325a och jag upplevde den som lite lurig att sladda med. Det gick fint och så men man var tvungen att anstränga sig mycket mer än i t.ex Volvo 740/940. Det som BMWn var riktigt bra på var att sladda i höga hastigheter (över 90km/h) då kändes den riktigt stabil jämfört med Volvon. Jag tror inte att hjulbasen spelar någon större roll i detta fall, E36 och 940 har ju nästan samma 270 resp. 277cm.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
13 mars 2017
#12
Har ingen erfarenhet av BMW men tycker personligen att Volvo 7/940 är allmänt klumpiga och ostabila att sladda med.

Mercedes 190 däremot, som ett renodlat lyckopiller.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone


Sök