Vi börjar väl inlägget hur sommaren 16 slutade, ett bänkpapper från när jag körde 60mil ner till Mattias i Sävar för att få bilen mappad av någon som kan
Bilen gick relativt bra enligt mitt tycke sen tidigare, men dendär köpeskänslan kom inte fram förrän Mattias hade trollat med fingrarna! Stort Tack :thumbright:
Med en kraftigt slirande växellåda så var det väldigt ostabila värden under 2500rpm Hur mycket drivlineförlust det är kan nog vara svårbedömt, men en helt standard 440 av denna årsmodell ska ha 325-350hp enligt spec.
Tydligen så räckte effekten för att utföra detta iallafall! Kan eventuellt ha att göra med lite väl tung bil också. :whistle:
I sommras kom även skrotgubben från grannbyn förbi med sitt släp, han lät det stå en vecka så jag hann lasta allt jag ansåg vara skrot! :hihi: Totalt står det 8 karosser där i olika form, något gäng skotrar och sedan några skopor allmänt järnskrot!
Så tillbaka till bilen och dags att riva i höstas! Detta blir sista bilden för hur motorrumet såg ut en gång i tiden. Nu skall här tryckas ner fler prylar! :banana:
Motor plockas ur och front m.m demonteras.
En bättre bild på hur min kylarkåpa med elfläkt blev, tidigare satt det en "spal"fläkt där utan kåpa, bara direktmonterad mot kylaren, då ville bilen till att gå varm när man cruisade. Efter ombyggnation med en identisk SPALfläkt som vägde ca 3ggr mer och en riktig fläktkåpa så blev det betydligt bättre på kylfronten. Fläkten går som längst ca 1 minut innan den är nere under termostatens stängning
En bild på motorn framifrån, en bild på hur fäste för generator och triggergivare blev också
Motorn urplockad och redo för byggnation av nya grenrör, ja de gamla mynnar ju ut i nederkant bak på motorn, de nya ska mynna ut uppåt och framåt för att efterbehandla avgaserna i en avgasluftsönderslagningsturbin för bättre miljöklassning :roll:
Svarvade till en klump för att kunna pressa 48mm rör fyrkantigt i ena ändan, det sista fick CNC-vinkelslipen åtgärda.
Flänsarna fick jag av en kille på facebook, om du håller till här så stort Tack!
Gick utmärkt att bara kallpressa fast måttet var såpass stort :thumbright:
Då var det dags för vuxenlego och bygga grenrören.
V-bandsfläns mot kollektorrören
Eftersom att jag vill få ner en downpipe på passagerarsidan måste jag göra ett av rören i lite specialform, fullstor bil men ändå dåligt med plats :doh:
Blev en extra uppsättning konor ifall man vill bygga nya grenrör en gång till
Mitt i allt så råkade jag köpa mig ett till sidoprojekt, nämligen en badnvagn som var till salu lite för billigt :hihi: Så då gick det åt endel av mellandagarna för att bygga ihop denna skapelse och bygga en hytt på den. Den var rätt isärplockad och okpmplett så lite special blir det allt!
Ungefär såhär såg den ut vid köptillfället.
Skapelsen i fråga är en Studebaker Weasel ombyggd med mercedes 200d motor och växellåda från en MB 190
Karossen är kraftigt nerkapad och motorn bakflyttad från orginalposition.
Några sena kvällar med en ivrig kompis så var maskinen såpass ihopsatt att det var dags för provkörning!
Efter första riktiga provkörningen uppstod dock en stor fundering! Hur i Helvete har jag klarat mig utan en bandvagn hela mitt liv?!! :doh: :thumbright: :shock:
Riktigt rolig grej att köra med, inga problem att bara köra rakt över mindre träd :hihi:
Hytt påbörjades för att sedan kapas ner och byggas om då jag insåg att den blev för klumpig i skogen.
Påbörjad ombyggnation
Några timmars arbete så blev det både hytt, växelstag och säten donerade från en 60-tals Ford transit
Ledramp måste man också ha så den är redo för nattliga bravader!
Nåväl Tillbaka till Chryslern!
Ett S400 aggregat fick jag av en kollega, lagrena var slut men beställde nya lager från GIK och bytte dem själv, bara hoppas turbon håller ihop nu!
Det är väl egentligen lite för litet till denna motor, men eftersom motorn är helt standard i övrigt, även orginalkam. Så tänkte jag prova med det först.
Mockup av turbo påbörjad.
Turbofäste bankades till och blev förhoppningsvis nog stabilt!
Blir lite trångt att komma åt generatorn där under, men man kan ju inte få allt här i världen.
Med en 33cl burk liggandes på turbon tog den precis i när man stänger huven. Gott om plats med andra ord :thumbright:
Testar lite nya funktioner på nytelefon, Huawei Honor 8 Riktigt nöjd faktiskt
Wastegate av ebaymodell köptes, snabb frakt och riktigt seriöst packad. Självklart "made in USA" :hihi:
Intercoolern passade förvånadsvärt bra på framsidan. Skall dock svetsas om en heldel.
Det tar sig med TIG-svetsen, dessutom höll det tätt :thumbright:
Svarvade till en egen svetsmutter till IAT givaren, bara på skoj så tog jag ett A4 papper och gjorde en "fotostudio" Blev nöjd själv iallafall, synd att inte alla bilder håller samma kvalitet :doh:
Svetsade fast muttern och provmonterade intercoolern
Som ni ser har jag även svetsat igen det fula vinkelslipade hålet vart röret går igenom.
4" downpipe som sedan ska konas ner till 3,5"
Wastegateröret får en flexböj då det blir ganska långt
Röret över från förarsidan ska se ut något sådär.