Mattia-SS skrev:
Jag har lite funderingar kring hur elmotorn funkar. Det stör mig lite bara när jag inte har 100 koll:-) När man slår på elmotorn manuellt med knappen så stänger den av... är det vid 30kmh eller nåt? Men däremot när man aktiverar elmotorn genom att släppa pedalen så går det ju att använda den ända upp till 70kmh! Varför kan man inte då använda den upp till 70km när man aktiverat den manuellt?? är det någon tanke bakom som jag inte fattar?
Trycker man in EV-knappen så går den på el upp till 50 km/h. Gäller genII. Kör man på "auto" så går den mycket riktigt upp till cirka 90 km/h på el om omständigheterna tillåter. Att omvandla bensin till el drar soppa. Man bör köra så mycket som möjligt med bensinmotorn i gång. I inbromsningar och motorbromsningar så laddas batterierna. Därför bör man motorbromsa så mycket så möjligt.
Jag ska dock erkänna att det är kul att slå på EV på ICA:s parkeringen eller liknande och skrämma skiten ur folk...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!