simlar skrev:
Byt kamaxelgivare, låter då som att den är trasig med tanke på symptomen.
Om det inte är givaren kan det vara kamremmen/kedjan som kuggat.
Ger kamaxelgivaren knasiga värden till ECUn så kan den sätta felkod på vevaxelgivaren och eventuella kamaxelomställare/solenoider för kamaxelomställare.
Tror bilen är så pass smart att felkoder ej raderas av att hänga av batteripolen utan måste göras med felkodsläsare.
Hej.
Motorn går ju att starta och går bra tidvis, så tror inte remmen kuggat.
Jag tänkte faktiskt byta givaren men när jag fick se priserna 1000-1500kr , fick jag kalla fötter.
Men då jag nu hittat en återförsäljare i England CAMSHAFT SENSOR FOR VAUXHALL OPEL ASTRA F VECTRA B, för 14.3 pund, så hoppas jag det blir ett byte och att jag inte blivit blåst.
Jag noterade också, med hjälp av en gammal tändinställningslampa, stroboscop, att den misständer mer eller mindre på alla cylindrar, kan det ha att göra med att den gått i limp mode?
Vectra b är så gammal att den inte går att läsa med en vanlig OBD utrustning, inte ens Opeltech förstår den.
Men det går att bygla två stift, slå till tändningen, varpå den blinkar fram koderna med motorlampan.
Och det verkar fungera, men att nolla enligt instruktionerna verkar tveksamt, tycker att har inte motorn gått några varv borde inte ECUn kunna veta om givarna fungerar eller ej. Men det är vad jag tycker, det är kanske mer avancerat än så.