3389
Sök

Kylfläkt Mercedes W169 (A-klass) 2005

8 Inlägg
13 april 2017
Trådstartare
Det har börjat lysa ett kul meddelande i bilen, "coolant visit Workshop" i bilen, fyllde på kylarvätska men det dök fortfarande upp (framför allt när man satt i bilkö och liknande). I brist på bättre möjligheter att fixa det själv åkte jag till min närmsta verkstad som sa att kylfläkten var trasig. Inga konstigheter, han skulle leta reservdel och återkomma med kostnadsförslag.

Lite senare ringde han och sa att en ny fläkt kostar 7 500 och måste beställas direkt från Mercedes?! När jag började diskutera det här med honom sa han att det var den enda fläkten han kunde hitta där serienumret på fläkten stämde överens med det som var på fläkten i bilen... Men när jag själv googlar och kollar så hittar jag ju fläktar från 1500kr ungefär, vilket är en bra bit mindre än 7500kr.

Så min fråga nu är - Vad är det värsta som kan hända att byta fläkten själv (med lite hjälp från vänner)? Om serienumret inte matchar, är det risk att fläkten inte matchar? Jag sökte ändå på typ bildelaronline24.se där man kan söka på regnumret, det känns ju som att de borde veta om fläkten går att använda eller inte med tanke på att de då har fått registreringsnumret? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala knappt 1/3 av bilens värde för detta?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 april 2017
Ja, dedär förbenade tillverkarna har verkligen fått ett rejält strupgrepp på köpare av nyare modeller som tvunget ska MJÖLKAS in med dator..
Men jag hade förbaskade chansat med att ta av ena polen på batteriet ifall att..
Jag hade även mätt motståndsvärdet i den gamla och jämfört med den nya så den är inom rimliga gränser..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök