3686
Sök

Oljebytet gick åt helvete, Audi A6 -12, 3.0 TDI, 245 hk

4 261 Inlägg
15 april 2017
#21
M5 skrev:
panda666 skrev:
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^

mina cents

Jodå, Deras 3.0 kommer i lite olika hk, 204, 245 samt nya 313 tror jag det var smile

Hört att många kör en liten stund för att sedan tappa ur oljan, alt läsa av oljetemp via vcds.

hmm där lärde ja mig nått nytt, trodde  Ts årsmodell kom endast med 204hk 3.0. hade ingen alls aning att 245 fanns med.

7 481 Inlägg
16 april 2017
#22
Mew skrev:
Cupra_ skrev:
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.

I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad.
Se det som lär-pengar..

Aldrig bogsera en bil med en låda tom på olja, då rasar den. Man får ta den på släp eller flak.


Vad har du för belägg för det?
Har själv bogserat hem en Jeep Wrangler TJ -06 flera mil efter det att röret från växellådan till oljekylaren sprukit. Hade motorn gående hela tiden eftersom jag ville ha servobromsar och servostyrning.
Men det är klart, det är ju fråga om en VAG-produkt, och de är ju kända för att vara allmänt överkänsliga för det mesta.

7 481 Inlägg
16 april 2017
#23
Om det är till någon tröst så kan jag försäkra dig om att du varken är den första eller sista som tappat ur växellådsoljan i tron att det var motoroljan, när det i själva verket varit växellådan de dränerat.
Som exempel kan jag nämna att hösten 1966, när SAAB presenterade 4-taktsmotor, var det flera SAAB-ägare som råkade ut för växellådshaverier efter första/100-milsservicen.
Mekarna var inte vana vid motoroljebyten utan tog den plugg som satt bäst till - växellådans.
Då utgick ett iltelegram från ANA till SAAB-verkstäderna.
Hur många bilar som råkade ut för fadäsen minns jag inte.
Men det var åtskilliga.
Dessutom fick man meddela alla SAAB-ägare, vars bilar varit inne för service(tillsyn kallade ANA det) 100 mil, att inte köra vidare innan växellådan kontrollerats.
Härutöver var ju inte SAAB´s växellådor ens då kända för driftsäkerhet.

812 Inlägg
16 april 2017
Trådstartare
#24
Nu har jag ny i olja i lådan och har bara temperatur checken kvar att göra (Man kan göra det med bilen igång om man inte har en förvärmd olja) Skall bra ha tillgång till en kontakt typ OBD 2 så man kan se temperaturen i lådan

Anledningen att jag gjorde det själv var att det var en mellan service där dom enbart byter olja / filter och kollar bromsarna något jag i normala fall hade gjort på 20 min
Senast redigerat av aakesson (16 april 2017)



Sök