Om det är till någon tröst så kan jag försäkra dig om att du varken är den första eller sista som tappat ur växellådsoljan i tron att det var motoroljan, när det i själva verket varit växellådan de dränerat.
Som exempel kan jag nämna att hösten 1966, när SAAB presenterade 4-taktsmotor, var det flera SAAB-ägare som råkade ut för växellådshaverier efter första/100-milsservicen.
Mekarna var inte vana vid motoroljebyten utan tog den plugg som satt bäst till - växellådans.
Då utgick ett iltelegram från ANA till SAAB-verkstäderna.
Hur många bilar som råkade ut för fadäsen minns jag inte.
Men det var åtskilliga.
Dessutom fick man meddela alla SAAB-ägare, vars bilar varit inne för service(tillsyn kallade ANA det) 100 mil, att inte köra vidare innan växellådan kontrollerats.
Härutöver var ju inte SAAB´s växellådor ens då kända för driftsäkerhet.