skulle göra ett enkelt oljebyte men det gick rent sagt åt helvete... tömde ut oljan men när jag sen såg att oljorna i tråget och filtret inte hade samma färg så förstog jag att det inte gått så bra. kan det varit s-tronic oljan jag tömde ut? Hur fyller jag på ny och vilken sort skall jag ha (kan inte vänta tills nästa vecka)
skulle göra ett enkelt oljebyte men det gick rent sagt åt helvete... tömde ut oljan men när jag sen såg att oljorna i tråget och filtret inte hade samma färg så förstog jag att det inte gått så bra. kan det varit s-tronic oljan jag tömde ut? Hur fyller jag på ny och vilken sort skall jag ha (kan inte vänta tills nästa vecka) https://www1.garaget.org/gallery/images … fd212c.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images … 5495b2.jpg[/url]
Ska det inte vara samma olja i motorns oljetråg som i motorns oljefilter? Eller har du tappat ut någon annan olja?
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?
Gäller att passa sig när man servar bilar.
Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?
Gäller att passa sig när man servar bilar.
Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a
Har för mig de använder sig av en speciell pump som värmer oljan innan den åker in i växellåda så att är något man inte kan göra själv...
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?
Gäller att passa sig när man servar bilar.
Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a
Ja juste ja ja då förstår jag varför det vart så dyrt. Ja du har lärt dig till en annan gång iallafall.
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.
I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad. Se det som lär-pengar..
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^
mina cents
Ofta gör man ett oljebyte mellan servicarna om man är rädd om bilen, speciellt om man kör på LongLife-servicar.
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.
I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad. Se det som lär-pengar..
Aldrig bogsera en bil med en låda tom på olja, då rasar den. Man får ta den på släp eller flak.
garanterat vxl oljan du tömt,, då motorn sitter LÅNGT fram på en audi,, som fg talare sa,, frakta den till en verkstad,, ta bärgare för du hittar ingen normal släp som får frakta en så tung bil lagligt
garanterat vxl oljan du tömt,, då motorn sitter LÅNGT fram på en audi,, som fg talare sa,, frakta den till en verkstad,, ta bärgare för du hittar ingen normal släp som får frakta en så tung bil lagligt
Dragbil och chaufför som får framföra det ekipaget är nog än större problem.
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.
I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad. Se det som lär-pengar..
Aldrig bogsera en bil med en låda tom på olja, då rasar den. Man får ta den på släp eller flak.
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^
mina cents
Jodå, Deras 3.0 kommer i lite olika hk, 204, 245 samt nya 313 tror jag det var
Hört att många kör en liten stund för att sedan tappa ur oljan, alt läsa av oljetemp via vcds.