3318
Sök

Oljebytet gick åt helvete, Audi A6 -12, 3.0 TDI, 245 hk

812 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#1
skulle göra ett enkelt oljebyte men det gick rent sagt åt helvete... tömde ut oljan men när jag sen såg att oljorna i tråget och filtret inte hade samma färg så förstog jag att det inte gått så bra.
kan det varit s-tronic oljan jag tömde ut? Hur fyller jag på ny och vilken sort skall jag ha (kan inte vänta tills nästa vecka)
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/283/283-45cf770dee7228d29c73504dfefd212c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/283/283-9c73b9e267b3b0e43dcefc9e715495b2.jpg[/url]


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
14 april 2017
#2
aakesson skrev:
skulle göra ett enkelt oljebyte men det gick rent sagt åt helvete... tömde ut oljan men när jag sen såg att oljorna i tråget och filtret inte hade samma färg så förstog jag att det inte gått så bra.
kan det varit s-tronic oljan jag tömde ut? Hur fyller jag på ny och vilken sort skall jag ha (kan inte vänta tills nästa vecka)
https://www1.garaget.org/gallery/images … fd212c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 5495b2.jpg[/url]

Ska det inte vara samma olja i motorns oljetråg som i motorns oljefilter? Eller har du tappat ut någon annan olja?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 april 2017
#3
Vettemannen skrev:
Ska det inte vara samma olja i motorns oljetråg som i motorns oljefilter? Eller har du tappat ut någon annan olja?

/Benny

Tror nog han menar att han råkat tömma automatlådan istället för motorn? Eller fanns det två oljepluggar till motorns oljetråg?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 163 Inlägg
14 april 2017
#4
Tror du tömt växellådan svårt se på bilderna dock.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

812 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#5
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv
Senast redigerat av aakesson (14 april 2017)


10 163 Inlägg
14 april 2017
#6
aakesson skrev:
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv

Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?

Gäller att passa sig när man servar bilar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 april 2017
#7
Aldrig fel att byta olja i lådan. Iofs.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

812 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#8
caromania skrev:
Aldrig fel att byta olja i lådan. Iofs.

det är sant men den byttes för 1500 mil sen


812 Inlägg
14 april 2017
Trådstartare
#9
Djo skrev:
aakesson skrev:
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv

Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?

Gäller att passa sig när man servar bilar.

Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a


1 146 Inlägg
14 april 2017
#10
aakesson skrev:
Djo skrev:
aakesson skrev:
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv

Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?

Gäller att passa sig när man servar bilar.

Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a

Har för mig de använder sig av en speciell pump som värmer oljan innan den åker in i växellåda så att är något man inte kan göra själv...

10 163 Inlägg
15 april 2017
#11
aakesson skrev:
Djo skrev:
aakesson skrev:
jag har nu kommit fram till att det är växellådsoljan jag har tömt ut, har 2 st hasplåtar under bilden och vid tillfället så tog jag bara bort det ena och där fanns en olje plugg som var på samma ställe som min förra bil så därför tog jag bort den. Men efteråt tog jag bort den främre skyddsplåten också och där satt den oljepluggen som jag skulle tagit. Bara ett 1500-3000 kronors fel.... där fick man för man skulle spara lite pengar och byta oljan själv

Ajfan vart det så dyrt. Automat eller nå DSG variant ?

Gäller att passa sig när man servar bilar.

Japp automat. Hette innan DSG men nu heter den S-tronic på min A6:a

Ja juste ja ja då förstår jag varför det vart så dyrt. Ja du har lärt dig till en annan gång iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 261 Inlägg
15 april 2017
#12
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^

mina cents

2 665 Inlägg
15 april 2017
#13
Vore jag dig skulle jag lämna in den nästa gång! Hoppas det ordnar sig.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Cupra_
15 april 2017
#14
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.

I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad.
Se det som lär-pengar..

2 306 Inlägg
15 april 2017
#15
panda666 skrev:
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^

mina cents

Ofta gör man ett oljebyte mellan servicarna om man är rädd om bilen, speciellt om man kör på LongLife-servicar.


2 306 Inlägg
15 april 2017
#16
Cupra_ skrev:
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.

I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad.
Se det som lär-pengar..

Aldrig bogsera en bil med en låda tom på olja, då rasar den. Man får ta den på släp eller flak.


7 381 Inlägg
15 april 2017
#17
garanterat vxl oljan du tömt,, då motorn sitter LÅNGT fram på en audi,, som fg talare sa,, frakta den till en verkstad,, ta bärgare för du hittar ingen normal släp som får frakta en så tung bil lagligt


10 163 Inlägg
15 april 2017
#18
granadadr skrev:
garanterat vxl oljan du tömt,, då motorn sitter LÅNGT fram på en audi,, som fg talare sa,, frakta den till en verkstad,, ta bärgare för du hittar ingen normal släp som får frakta en så tung bil lagligt

Dragbil och chaufför som får framföra det ekipaget är nog än större problem.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Cupra_
15 april 2017
#19
Mew skrev:
Cupra_ skrev:
Verkstaden använder en hävertliknande grej och fyller oljan underifrån. Oljan värms INNAN den tappas ur. Mängden urtappad olja mäts upp, sen fylls ny olja på i motsvarande mängd, uppvärmd till mellan 30 och 40 grader.

I ditt fall hade jag bogserat/bärgat bilen till auktoriserad verkstad.
Se det som lär-pengar..

Aldrig bogsera en bil med en låda tom på olja, då rasar den. Man får ta den på släp eller flak.

Haha japp, tänkte lite fel där tongue

24 Inlägg
15 april 2017
#20
panda666 skrev:
Vill man inte ha stämplar på s-boken på en sån fin/nyare bil? kostar ju runt 2-3k att byta olja på meca eller nått. själva oljan och filter kostar ju minst 1000kr beroende på vart man handlar, om man ska ha bra olja, skitolja finns väl billigt annars, bilen var trimmad också vad jag kan se, 3.0 har väl inte 245hk org?^^

mina cents

Jodå, Deras 3.0 kommer i lite olika hk, 204, 245 samt nya 313 tror jag det var smile

Hört att många kör en liten stund för att sedan tappa ur oljan, alt läsa av oljetemp via vcds.


Sök