Någon i tråden skrev det bästa förslaget, fyll tanken full och nolla trippmätaren och kör till färddatorn visar 70-80km till tom tank.
Dela bränslemängden med miltalet så får du liter/mil, gör det med två decimaler på båda.
T.ex. 49,87l / 55,34mil = 0,90 l/mil eller 9l/100km om man nu hellre vill ha den siffran.
Detta är det enda sättet att säkert mäta förbrukningen då färddatorn jobbar med en algoritm och beräknar fram förbrukningen med hjälp av en faktor (parameter) i kalibreringen.
Denna parameter måste baseras på en längre tids körning och om du ändrar en massa andra parametrar så som bränsleparametrar, tändvinklar och laddtryck så kan den ursprungliga faktorn från fanrik ge dig en falsk bild av verklig förbrukning. Km till noll brukar dock vara hyfsat trygg fortfarande.
Men till din verkliga fråga, skall inte förbrukningen gå ned med en mjukvara?
Om du kör likadant som före trim eller åtminstone något sånär likvärdigt så är min bild att det skall vara samma eller möjligen något lägre. Miljötrim är bara ett argument och det håller inte i verkligheten.
Får du markant lägre förbrukning så går motorn konstant magert och det är inte bra för motorn och det är inte bra för miljön. Flera stora biltillverkare har fått kännbara straff efter att ha försökt med denna taktik borta i USA.
Låt oss veta vad du kommer fram till när det gäller förbrukning!