3471
Sök

Hög bränsleförbrukning efter mappning

6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#1
Lämnade in bilen på mappning hos bsr och nu har bränsleförbrukningen skjutigt i höjden. Bilen drar ca 0.9l/h på tomgång och ca 1-1.5l/mil fram tills 6 e växel där det står att den drar ca 0.7-0.9l/mil. Dessa siffror är ungefärliga då jag är osäker på exakta värdena. Det jag har märkt är att man kan nästan se soppa mätaren sjunka när man kör(!). Är det inte så att bränsleförbrukningen skulle sjunka något vid mappning eller har jag fått det helt om bakfoten? Kan det vara så att datorn bara tror att bilen drar så pass mkt medans den inte gör det i verkligheten? Väntar även på nytt avgas som ska monteras, kommer det ändra någe?
Modell: golf gti -09
Standard effekt: 210hk
Mappad effekt: 240hk
Vrid orginal: 288nm
Vrid mappat: 342nm

5 700 Inlägg
18 mars 2017
#2
Kör du likadant som innan mappningen?

Ringt och snackat med BSR om "problemet" ?

Hur mycket drog bilen innan mappning?


6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#3
Jag har väl gasat lite mer  men även när man ligger och puttrar i 100 i ca 2 mil så drar den mer än annars. Större skildnad desto högre cruising hastighet. I uppförsbackar så går den från 0.8 till 1.1 ca. Får ej tag på bsr då dem har stängt på helgerna här.
Om man rullar på 1 an och 2 an så drar den mellan 1.1 - 3.5. Innan mappning drog väl bilen mellan 0.6-0.7 om jag inte missminner mig.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
18 mars 2017
#4
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
18 mars 2017
#6
Mooser skrev:
Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

En halv tank på en och en halv dag? Min V70 drog en halv tank bara igår... Återigen, det säger ingenting. Kör en längre sträcka som du VET tidigare förbrukning för och jämför sedan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 271 Inlägg
18 mars 2017
#7
Mooser skrev:
Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

Det låter jättekonstigt. Min drar faktiskt ingenting när den står parkerad.

Allvarligt talat. Jag har inga problem att köra upp en hel tank på några timmar. Din mätmetod behöver du fullständigt göra om.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

6 634 Inlägg
18 mars 2017
#8
Vilka hastigheter ligger du i då?

De/Dem

6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#9
Soulman skrev:
Mooser skrev:
Brådhis skrev:
Sluta kolla på momentana förbrukningen och kolla på vad den drar över en hel tank. Momentan förbrukning säger just ingenting egentligen...

//Brådhis

Ok ska ut på en långtur idag ändå men om vi säger sågär så har bilen dragit 1/2 tank på 1 och en halv dag med vardagsåkande dvs åka butik etc.

Det låter jättekonstigt. Min drar faktiskt ingenting när den står parkerad.

Allvarligt talat. Jag har inga problem att köra upp en hel tank på några timmar. Din mätmetod behöver du fullständigt göra om.

Jo det verkar så. Nollställt mätaren nu å fyllt tanken så får se hur det blir.

6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#10
xXSammy skrev:
Vilka hastigheter ligger du i då?

Över 110 så drar den som fan. Verkar ligga bra till nu om man ligger runt 90 knyck å puttrar landsväg.

6 634 Inlägg
18 mars 2017
#11
Hastigheter över 90-100 är ointressanta då tillverkades siffror bara gäller till landsväg hastighet, 70-90 (Motorväg klassas inte som landsväg)

Ska en bil dra 0.8 landsväg och drar 1.2 liter på motorvägen är det inget fel

De/Dem

6 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#12
xXSammy skrev:
Hastigheter över 90-100 är ointressanta då tillverkades siffror bara gäller till landsväg hastighet, 70-90 (Motorväg klassas inte som landsväg)

Ska en bil dra 0.8 landsväg och drar 1.2 liter på motorvägen är det inget fel

Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

528 Inlägg
18 mars 2017
#13
Mooser skrev:
Lämnade in bilen på mappning hos bsr och nu har bränsleförbrukningen skjutigt i höjden. Bilen drar ca 0.9l/h på tomgång och ca 1-1.5l/mil fram tills 6 e växel där det står att den drar ca 0.7-0.9l/mil. Dessa siffror är ungefärliga då jag är osäker på exakta värdena. Det jag har märkt är att man kan nästan se soppa mätaren sjunka när man kör(!). Är det inte så att bränsleförbrukningen skulle sjunka något vid mappning eller har jag fått det helt om bakfoten? Kan det vara så att datorn bara tror att bilen drar så pass mkt medans den inte gör det i verkligheten? Väntar även på nytt avgas som ska monteras, kommer det ändra någe?
Modell: golf gti -09
Standard effekt: 210hk
Mappad effekt: 240hk
Vrid orginal: 288nm
Vrid mappat: 342nm

Som *alltid* när man talar om förbrukning så kör du från full tank till full tank.  Dela sedan mängden bensin mot sträckan och få en verklig förbrukning på genomsnittsmilen. DEN siffran kan vara intressant, men bara om du kört ungefär i samma stil som du brukar.

6 634 Inlägg
18 mars 2017
#14
Mooser skrev:
Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

Vissa drar mindre, vissa lika mycket
men oftast drar det mer eftersom bilen blev roligare att köra wink

De/Dem

7 Inlägg
13 april 2017
#15
Har själv en Golf GTI 2011 och mappade den hos Stertman. Det har liknande siffror (0.7-0.9l/mil från A-B på cirka 3-6mil). Över en tank(räknat för hand vid tankning och kollat mätaren i bilen för långdistans) så drar den i medel 0.86-0.9(dock gas-glad på fredagar tongue)
Dock ingen koll på "1-1,5L/mil under 6ans växel", men brukar se normalt ut när jag kollar lite snabbt och ligger i en konstant hastighet(50-70km/h vägar)

Jag har även loggat förbrukning från Dag 1 när jag köpte bilen för cirka ett år sen(Via en app, Drivvo), om du vill kan du få dom uppgifterna också smile
Senast redigerat av Crowling (13 april 2017)


89 Inlägg
14 april 2017
#16
En mappad motor kan både bli snålare men även dra mer bränsle.

Generellt sjunker förbrukning något vid normalkörning, dock vid belastningen ökar förbrukningen då motorn kan utveckla mer kraft.
Mera kraft behöver mer luft och då även mera bränsle.

I ditt fall tror jag den ökade förbrukningen beror på dels programmet ska "köras in" dvs den ska göra en adaption.
Sen beror det säkerligen också på högerfoten, det är roligt med den extra effekten.
Körs bilen hårt en stund liggen kvar i det läget och drar mycket, kör du försiktigt mappar bilen ner sig själv.

Ge det lite tid och kör lite försiktigt så ska du se på andra siffror.

7 275 Inlägg
14 april 2017
#17
Du kan ju inte jämföra olika körstilar och momentana förbrukningar mot vad den drog i snitt förut.
Kör samma sträcka I samma hastighet med dom olika mapparna så lovar jag att det är i princip ingen skillnad.


1 271 Inlägg
14 april 2017
#18
Jag har optimerat fem av mina senaste  bilar. Alla ligger väldigt nära 10% lägre förbrukning.

Det TS antagligen inte fattar är att gasar man mer drar bilen mer. Detta gäller ju oavsett optimering...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 april 2017
#19
Mooser skrev:
Jaha så då är det inte konstigt att den drar mer efter mappning? Trodde det skulle gå ner något efter mappningen. Är väl bara ovan med det.

Tja, mer effekt = mer soppa. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

31 Inlägg
17 april 2017
#20
Någon i tråden skrev det bästa förslaget, fyll tanken full och nolla trippmätaren och kör till färddatorn visar 70-80km till tom tank.
Dela bränslemängden med miltalet så får du liter/mil, gör det med två decimaler på båda.
T.ex. 49,87l / 55,34mil = 0,90 l/mil eller 9l/100km om man nu hellre vill ha den siffran.
Detta är det enda sättet att säkert mäta förbrukningen då färddatorn jobbar med en algoritm och beräknar fram förbrukningen med hjälp av en faktor (parameter) i kalibreringen.
Denna parameter måste baseras på en längre tids körning och om du ändrar en massa andra parametrar så som bränsleparametrar, tändvinklar och laddtryck så kan den ursprungliga faktorn från fanrik ge dig en falsk bild av verklig förbrukning. Km till noll brukar dock vara hyfsat trygg fortfarande.

Men till din verkliga fråga, skall inte förbrukningen gå ned med en mjukvara?
Om du kör likadant som före trim eller åtminstone något sånär likvärdigt så är min bild att det skall vara samma eller möjligen något lägre. Miljötrim är bara ett argument och det håller inte i verkligheten.
Får du markant lägre förbrukning så går motorn konstant magert och det är inte bra för motorn och det är inte bra för miljön. Flera stora biltillverkare har fått kännbara straff efter att ha försökt med denna taktik borta i USA.
Låt oss veta vad du kommer fram till när det gäller förbrukning!



Sök