2560
Sök

Volkswagen Passat -12 Startnyckeln fastnar

4 Inlägg
4 juni 2017
Trådstartare
#1
Miltal: 8.950
Bränsle: Diesel
Växellåda: Manuell

Helt plötsligt går det inte att få in startnyckeln i bilen. Jag ringer en kompis som kan lite om bilar och han tipsar om att det antagligen blivit något strul med rattlåset och att jag ska rucka lite i ratten och då går det att få i nyckeln och bilen startar.

Kruxet nästa gång blir när jag ska ta ur nyckeln och det inte går att få ut nyckeln. Efter lite lirkande fram och tillbaka får jag ur nyckeln till slut men bilens elektronik lyser fortfarande.

Jag går och hämtar reservnyckeln och prövar stoppa in den och då startar bilen och jag kan köra iväg och parkera och det går också bra att stänga av bilen som vanligt och få ut nyckeln.

Är det någon som känner igen problemet och vet vad det kan vara för fel?

Med vänlig hälsning
Johannes

1 Inlägg
14 juni 2017
#2
Jag har eller har ev haft samma problem på min passat av samma årsmodell. Var i förra veckan på VW i Borås och en tekniker där sa att det var ett väldigt ovanligt fel som beror på tändningslåset. 3.500 i delar + jobb. Tipset var att köra på och avvakta tills det blir värre. Även min reservnyckeln funkade utan problem medan ordinarie nyckeln jäklades hela tiden. Hade därför lite svårt att förstå hur det kunde vara tändningslåset! Jag tog
fram förstoringsglaset och tittade på problemnyckeln och då såg jag en liten sten/boll/skräp inkilad i skåran längst ned på nyckeln. Lyckades pilla bort skräpet och nu har det funkat utan problem i drygt 1 vecka. Bara att hoppas att problemet löstes gratis och enkelt! Kolla alltså problemnyckeln NOGA och ta bort ev skräp o dyl. Lycka till!

5 672 Inlägg
14 juni 2017
#3
Oftast är det rattlåsstyrdonet som är felet.
Väldigt sällan (men det händer) är det nyckelläsaren som är problemet. Med dina symptom verkar det luta mer åt att det är problem med nyckelläsaren.

Rekommenderar att åtgärda felet snarast möjligt då det alltid slutar med att bilen inte startar och rattlåset inte släpper om man väntar för länge. I värsta fall kan till och med nyckeln fastna i läsaren och inte gå att få ut alls utan kräver då både ny läsare och ny nyckel.



Sök