Lite av "att göra listan" för att få denna E36a fin igen. Detta är absolut inte allt. Bakvagn, underrede och motor är inte nämnt. Det komiska är att listan alltid ökar. Ett steg framåt, och så självklart två steg bakåt ... suck haha.
Inredningen:
• Få tag på svart golv/matta.
• Få tag på svarta dörrsidor fram.
• Få tag på nytt instrumenthus.
• Byta fläktmotståndet.
• Byta instrumenthuset.
• Byta ratt.
• Byta inredning (mattan är värst).
• Laga innertaket (hela taket hänger ner längst bak).
• Ur med hatthyllan och få den svart igen.
• Få tag på, och byta typ alla gummilisterna som är trasiga och jävliga. De har verkligen gjort sitt.
Under:
• Byta bakre avgassystemet.
• Byta ut fjäderben och dämpare till dom nya.
• Byta till nya camberstagen bak.
• Byta krängningshämmarna fram och bak.
• Smiska på Powerflex på nya länkarmskittet.
• Byta ut det gamla mot det nya länkarmskittet.
• Byta alla PDC-sensorerna.
• Byta ut kablaget mellan boxen till PDC-systemet och sensorerna.
• Byta ena tröskeln, och eventuellt mer rostlagning i samma veva.
* Ska även byta kylaren som läcker lite lätt.
Hjul/bromsar:
• Ta tag i tunnorna till AC Schnitzer och få bort allt gammal silikon (usch), och sen lite ny färg på det.
• Kränga på däcken på fälgarna och se hur jävla galet det blir. Kanske kan köra 215 bak istället för 205, och eventuellt köra 205 fram istället för 195.
• Få tag på en uppsättning 17" Style 24 för mer slit och släng. Är för rädd om mina Type 1, som är en utav mina drömuppsättningar när det gäller fälgar.
• Hitta på några dugliga däck till Style 24'orna.
* Bromsar ... Ska man tänka långsiktigt så är det väl lika bra att göra det rejält på en gång istället för att göra om jobbet två gånger. Några större skivor och grövre ok med fler kolvar helt enkelt, så att SFRO blir nöjda och inte klankar ner på mig allt för mycket.
Lack:
• Helst redan i höst så ska väl bilen rivas isär för en behövlig hellack.
Ena bakskärmen skiftar i grönt, och man kan tydligt se hur flera olika "konstnärer" i omgångar lekt med lacken. Ett par tråkiga repor, varav en av dom är på förardörren och dessvärre syns väldigt bra. Dessutom några små riktigt störande dörruppslag, som tyvärr också syns förbannat bra på en svart bil. Sist men inte minst så sitter typ stötfångarna, kjolarna, och vissa lister halvdant. Tror inget av det sitter med rätt mängd hela klips eller skruv. Därför känns det förbannat bra att få göra om och göra rätt istället för det fantastiska verk som någon/några andra nu har åstadkommit.
Hela vägen hit är tanken att bilen ska vara ett mer eller mindre rullande projekt under rätt årstid, men
efter allt detta (typ år 2028), så kanske man kan satsa på det roliga i det hela och lägga locket på för min absoluta drömbil (efter en Eurospec Supra). En SFRO-reggad mini-Supra går f*n nästan hand i hand, och skulle med all rätt och värdighet få följa med mig livet ut