2461
Sök

Köpråd - "family hatchback"

4 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
Hallå experter,

Har svårt att välja vilken av följande halvkombis jag ska köpa. Det är modeller 2016/2017.

Opel Astra 1.4 125hk (Enjoy-paketet)
Volkswagen Golf 1,2 TSI 110hk
Eller den senaste Ford Focusen 100hk

Jag vet att Forden släpar efter lite men fördelen är att den är billigare. Vilket märke / modell hade ni valt? Min budget är 150 000kr. Det måste vara en bensinare.

Kanske har ni tips på andra intressanta halvkombis?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
16 juli 2017
Den ända jag har lite erfarenhet av är Focusen (jobbat med dom) och tycker den är trevlig och motorn trots 3 cyl och 1 liter går helt ok, inte heller hört om några direkta problem men dom.

En VAG direktinsprutningsmotor verkar dock inte vara att föredra om man hör runt lite men har ingen egen erfarenhet där.

- Time Attack -

Of World
3 369 Inlägg
16 juli 2017
Skippa golfen

Opeln är helt ok gå rätt fint och inte jättemycket krångel

Focus har jag bara kört lite av men verkar vara ok bil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 632 Inlägg
16 juli 2017
En Focus facelift är trevlig, satsa på SYNC 3 !!
SYNC 2 gör sitt jobb men tycker det är bristfälligt med att du inte har några appar i den, vilket du hade i SYNC 1 ... hm

2 års garanti med fria mil och en tilläggsgaranti på 5 år eller 10.000 mil
De få 1.0orna som gått sönder har legat inom garantitiden ändå så inget att oroa sig för den vägen.

På vilket sätt släpar Focusen efter?

De/Dem

4 Inlägg
16 juli 2017
Trådstartare
xXSammy skrev:
En Focus facelift är trevlig, satsa på SYNC 3 !!
SYNC 2 gör sitt jobb men tycker det är bristfälligt med att du inte har några appar i den, vilket du hade i SYNC 1 ... hm

2 års garanti med fria mil och en tilläggsgaranti på 5 år eller 10.000 mil
De få 1.0orna som gått sönder har legat inom garantitiden ändå så inget att oroa sig för den vägen.

På vilket sätt släpar Focusen efter?

Är sync 3 något tillval? Focusen känns lite billigare än konkurrenterna. Har hört att infosystemet är riktigt kasst på focusen, samt att den inte är lika rymlig som andra bilar i samma klass. Men det är ju bara vad jag hört...

6 632 Inlägg
16 juli 2017
Eftersom Sync 3 kom vid brytpunkten av faceliften då såldes den både med Sync 2 och Sync 3.
Om de refererar Sync som infosystem så är det förståerligt, med tanke på att Sync 2 ser ut att leverera mer än vad den faktiskt gör.

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
16 juli 2017
glöm golfen...   eller det beror på vad du är ute efter...   

det är en ok bil att åka i...  inga problem att följa hastighets gränserna den går snålt.. 0.49 körde jag den från örebro-stockholm..  men helt ärligt så har jag ALDRIG kört en så slö bil.. den känns pigg tills du försöker dra på lite.. då är den dödare än död.    då kör jag en seat arosa från 1999 med en 1.4liters maskin på 60hk och t.o.m jag tycker att den är för slö för sitt egna bästa..  smile   den aktiva farthållaren är oxå riktigt ireterande.. trotts minsta avståndet så märker man gång på gång hur man hamnar bakom lastbilar och liksom aldrig kommer om innan man inser att skiten saktat ner =/

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
16 juli 2017
Både Focusen och Astran är bra bilar, mycket bra bilar. Golfen hade jag stått över.

Tips på andra bilar önskades också.
Auris 1.2T https://m.blocket.se/orebro/Toyota_Auri … 12&w=3
Rymlig, säker, pålitlig, snål och bra utrustad med ActivePlus pkt.
Det här hade, efter dina kriterier, varit mitt val efter alla problemfria Toylådor jag ägt genom åren.

4 Inlägg
17 juli 2017
Trådstartare
Evildan skrev:
Både Focusen och Astran är bra bilar, mycket bra bilar. Golfen hade jag stått över.

Det här hade, efter dina kriterier, varit mitt val efter alla problemfria Toylådor jag ägt genom åren.

Toyota är alltid bra. Sålde faktiskt min underbara Corolla förra veckan. Jag har aldrig haft några problem med den. Dock var den väldigt seg. Jag antar att Aurisen är betydligt piggare? Corollan var från 2006. Tror det var 110hk.
Senast redigerat av Kafferast (17 juli 2017)

Of World
3 369 Inlägg
17 juli 2017
Kafferast skrev:
Evildan skrev:

Toyota är alltid bra. Sålde faktiskt min underbara Corolla förra veckan. Jag har aldrig haft några problem med den. Dock var den väldigt seg. Jag antar att Aurisen är betydligt piggare? Corollan var från 2006. Tror det var 110hk.

Då tycker jag inte att du skall byta märke iaf. :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök