3485
Sök

Rätt däcktryck?

20 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#1
Hej, när jag köpte min nya bil så var det ojämt med luft i däcken så slängde i 2.5 bar i alla fyra och kände då att den reagerade mer mot asfalten med lite mer vibrationer och liknande, kollade tanklocket och där stod det 2.2 men har 225/45 17 och tycker det låter lite lite, vad bör jag trycka i?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2017
#2
Biltillverkarens rekommendationer brukar vara ganska låga då det ger en mer bekväm bil, därmed inte sagt att den går bäst och att däcken håller längst. Experimentera själv där du utgår från 2.2 och sedan pumpar du i en tiondel per vända. Du kan justera ganska mycket hur bilen beter sig i kurvtagning genom att leka med en viss skillnad mellan fram och bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 642 Inlägg
12 juli 2017
#3
Om du tycker det blev stötigare med 2.5 så bör du ju prova med 2.2..

De/Dem

Forummoderator
18 117 Inlägg
12 juli 2017
#4
Vår Däckmånglare säger "lägg till 0.2 till 0.3 bar på allt"

Kör med 2.5 på stora bilarna och 2.4 på de mindre bilarna..

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 164 Inlägg
12 juli 2017
#5
Vad för bil ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

5 725 Inlägg
12 juli 2017
#6
Om biltillverkaren specat 2,2bar med 225/45-17 så är ju det tekniskt sett det korrekt däcktrycket.

Du kan även läsa i instruktionsboken där brukar det ofta stå olika däcktryck beroende på om det är bränsleförbrukning, komfort eller köra tung last som är målet.

Däremot vad jag upptäckt så är 2,4bar ett däcktryck som passar in på så gott som alla normala däckdimensioner och är oftast relativt i mitten av biltillverkarens specifikationer på högsta och lägsta däcktryck.


20 Inlägg
19 juli 2017
Trådstartare
#7
är en seat leon -14, står som sagt 2.2 bak i tanklocket och hitta inget annat i instruktionsboken.

provade med 2.2 men tyckte han blev för mjuk och änna gungig så körde i 2.3 vilket kändes bättre förutom på en specifik 80 raka på ena sidan då det vid vissa tillfällen känns som det vibrerar lite för mycket.

Forummoderator
18 117 Inlägg
19 juli 2017
#8
Magnussonj skrev:
är en seat leon -14, står som sagt 2.2 bak i tanklocket och hitta inget annat i instruktionsboken.

provade med 2.2 men tyckte han blev för mjuk och änna gungig så körde i 2.3 vilket kändes bättre förutom på en specifik 80 raka på ena sidan då det vid vissa tillfällen känns som det vibrerar lite för mycket.

Vibrerar? Med 2.3 i däcken? Det ska man nog inte skylla på däcktrycket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 164 Inlägg
19 juli 2017
#9
Magnussonj skrev:
är en seat leon -14, står som sagt 2.2 bak i tanklocket och hitta inget annat i instruktionsboken.

provade med 2.2 men tyckte han blev för mjuk och änna gungig så körde i 2.3 vilket kändes bättre förutom på en specifik 80 raka på ena sidan då det vid vissa tillfällen känns som det vibrerar lite för mycket.

liten bil är nog korekt med 2,2

vibrationer är nog något annat fel eller fel på vägen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 966 Inlägg
19 juli 2017
#10
Då har du troligtvis dåliga gummin. Kan det vara obalans eller ovalitet, snedslitet, separerat?

366 Inlägg
19 juli 2017
#11
Jag har 225/45-17 och kör med 3 bar runt om, det funkar bra. Jag har inte märkt något som att däcket är slitet i mitten osv.
Senast redigerat av mejmotorsport (19 juli 2017)

6 202 Inlägg
20 juli 2017
#12
Hej!
Brukar köra med 2,8-2,9 bar i fram och 2,6bar i bak på min 28 år gamla Audi 100 Avant 2,0E.
Tror fabriken rekommenderar 2,2 bar fram och 2,0 bak.
Kör med Michelin 185/70 x14 (sommar) och 185x65x15 Continental (vinter/dubb).


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 juli 2017
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Brukar köra med 2,8-2,9 bar i fram och 2,6bar i bak på min 28 år gamla Audi 100 Avant 2,0E.
Tror fabriken rekommenderar 2,2 bar fram och 2,0 bak.
Kör med Michelin 185/70 x14 (sommar) och 185x65x15 Continental (vinter/dubb).

Det är väldigt mycket du tar i då, går den inte väldigt slingrigt på vägen? Farsan köpte ju en ny  Audi 100 1987 (iofs 1.8) som vi hade kvar fram till för 2 år sedan och körde +40k mil med och den pumpades aldrig så hårt och gick verkligen sanslöst bra på vägen. Han hade också Michelin 185/70/14 de senaste bytena. Annars är det iofs sällan fel att pumpa hårdare än biltillverkaren rekommenderar av ovan givna anledning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
20 juli 2017
#14
mejmotorsport skrev:
Jag har 225/45-17 och kör med 3 bar runt om, det funkar bra. Jag har inte märkt något som att däcket är slitet i mitten osv.

Den är rätt spännande.   Kommer inte ihåg exakt rekommendation på vw passat vi hade i arbete. Men körde vi rekommenderat hade vi inget gummi kvar i mitten.  Vi körde alltid på 3 och då funkade de för de mesta, förutom bak för de var fel på hjulinställningarna på de 9 bilarna och de gick inte att göra vid :p


Sök