18 augusti 2017
Trådstartare
Antar att detta är en ovanlig fråga. Hittade ingen tidigare tråd på detta, kanske har jag bara sökt dåligt.
Eftersom jag inte har råd eller plats med egen bil än, så får jag klara mig med morsans BMW e46 320i från 1998. Helt vanlig spec, har inte ändrats på något sätt.
Så länge jag inte har sönder den så får jag göra vad jag vill med den under huven. Och jag tycker att den är lite för törstig (hittar siffror på 1,2 l/mil stad och runt 0,7 landsväg). Skulle vilja ändra på detta.
JA JAG VET att det är mycket smidigare att köpa en liten japanare eller hybrid om jag är petig med förbrukning, men nu är det en e46 jag har att göra med, så spara gärna på onödiga kommentarer.
Det här med chip har jag inte så mycket koll på. Man brukar väl chippa för mer prestanda men finns det chip för ekonomi också? Hur mycket kan det påverka?
Har även läst om varmluftsintag. Mycket info om kalluftsintag för mer prestanda, men vad jag förstått kan man göra tvärtom och rikta om intaget så det tar in luft inifrån motorrummet. Varm motor = varm luft runtom, eller hur? Detta ska göra motorn lite tröttare men ska också sänka förbrukningen. Någon som testat detta?
Har ni andra tips? Målet är att få ner förbrukningen i stan under 1 l/mil. Går det?