3438
Sök

Måste katalysatorn sitta kvar på en nybliven veteranbil?

74 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
#1
Om man har en Volvo med katalysator.
Måste katalysatorn finnas där då den blir veteranbil?
In för nästa besiktning?

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
15 september 2017
#2
Så klart    samma regler som innan. Enda skillnaden är bes vart annat år och skattefri

Kör fort så hinner inget hända...

5 686 Inlägg
15 september 2017
#3
Är den av årsmodell 89 eller nyare så måste katalysatorn sitta där och fungera.

Är den av årsmodell 88 eller äldre och såldes ny med katalysator måste den sitta där men behöver inte fungera.


Forummoderator
26 341 Inlägg
15 september 2017
#4
..Och så var det de här med en bra och beskrivande rubrik.
Ändrade den åt dig den här gången men snälla tänk på den nästa gång?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Lastbilsmekaniker
5 187 Inlägg
15 september 2017
#5
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
15 september 2017
#6
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Jag har till och med 4,5 i co på Vetten (86:a) och GTA:n (87:a). Vanen (88:a) är lastbil så den mäts inte alls.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
15 september 2017
#7
Vettemannen skrev:
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Jag har till och med 4,5 i co på Vetten (86:a) och GTA:n (87:a). Vanen (88:a) är lastbil så den mäts inte alls.

/Benny

Ja men det är ju för att du har så många cylindrar, fler cylindrar ger ju högre CO eftersom det är mer bränsle som förbränns totalt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
15 september 2017
#8
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Jag har till och med 4,5 i co på Vetten (86:a) och GTA:n (87:a). Vanen (88:a) är lastbil så den mäts inte alls.

/Benny

Ja men det är ju för att du har så många cylindrar, fler cylindrar ger ju högre CO eftersom det är mer bränsle som förbränns totalt.

Ja, det slurpar väl i sig c:a 3 liter milen!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
15 september 2017
#9
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:

Jag har till och med 4,5 i co på Vetten (86:a) och GTA:n (87:a). Vanen (88:a) är lastbil så den mäts inte alls.

/Benny

Ja men det är ju för att du har så många cylindrar, fler cylindrar ger ju högre CO eftersom det är mer bränsle som förbränns totalt.

Ja, det slurpar väl i sig c:a 3 liter milen!!

/Benny

Därav din CO-dispens.
V10 före 1976 har ännu snällare avgaskrav likt raka 8cyl eftersom bränslet har längre sträcka att färdas från förgasaren och blandningen blir lite mindre korrekt eftersom en större mängd tomrum passeras i insuget.

74 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
#10
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Då ställer jag en fråga.
Var står det?
Hittar miljöfakta
Miljöklass    V.7 CO2, g/km

1 966 Inlägg
15 september 2017
#11
volvoamazon245 skrev:
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Då ställer jag en fråga.
Var står det?
Hittar miljöfakta
Miljöklass    V.7 CO2, g/km

På besiktningsprotokollet. Städa ur bilen så kanske du lyckas hitta ett.

74 Inlägg
15 september 2017
Trådstartare
#12
ehedman skrev:
volvoamazon245 skrev:
volvoqq skrev:
Finns 88a och 88b, blev mot slutet 88 som den var tvungen att funka lätt att kolla, kolla på besikningspappret står det co 3,5 bara så behöver inte katten funka men har du all fyra värdena så måste den funka

Då ställer jag en fråga.
Var står det?
Hittar miljöfakta
Miljöklass    V.7 CO2, g/km

På besiktningsprotokollet. Städa ur bilen så kanske du lyckas hitta ett.

Efedman - du behöver inte vara nedlåtande!
Du sa inte om det var reg. beviset eller besiktningspapprena.
Har full koll på mina bilar + papper.
På besiktinings resultatet står det: CO: 0.5 (3.5)
Så då behöver inte katalysatorn fungera men sitta där vid besiktning?

6 062 Inlägg
16 september 2017
#13
volvoamazon245 skrev:
På besiktinings resultatet står det: CO: 0.5 (3.5)
Så då behöver inte katalysatorn fungera men sitta där vid besiktning?

Precis. Plocka lös katten, kapa till ett rakt rör med samma längd och svetsa dit samma anslutningar. Dela sedan katten, rensa ut innehållet och sätt halvorna över röret och svetsa fast. Den katten kommer aldrig bromsa något avgasflöde.

1 966 Inlägg
16 september 2017
#14
volvoamazon245 skrev:
Efedman - du behöver inte vara nedlåtande!
Du sa inte om det var reg. beviset eller besiktningspapprena.
Har full koll på mina bilar + papper.
På besiktinings resultatet står det: CO: 0.5 (3.5)
Så då behöver inte katalysatorn fungera men sitta där vid besiktning?

Det var inte min avsikt att vara nedlåtande, jag har hittat besiktningsprotokoll på väldigt konstiga ställen i bilar jag köpt. Vanligtvis i en ihoptryckt bunt i handskfacket, men också i reservhjulsbaljan och mellan stolsrygg och sits.

Du behöver bara oroa dig om CO, katalysatorn måste sitta där men måste inte fungera.

74 Inlägg
16 september 2017
Trådstartare
#15
ehedman skrev:
volvoamazon245 skrev:
Efedman - du behöver inte vara nedlåtande!
Du sa inte om det var reg. beviset eller besiktningspapprena.
Har full koll på mina bilar + papper.
På besiktinings resultatet står det: CO: 0.5 (3.5)
Så då behöver inte katalysatorn fungera men sitta där vid besiktning?

Det var inte min avsikt att vara nedlåtande, jag har hittat besiktningsprotokoll på väldigt konstiga ställen i bilar jag köpt. Vanligtvis i en ihoptryckt bunt i handskfacket, men också i reservhjulsbaljan och mellan stolsrygg och sits.

Du behöver bara oroa dig om CO, katalysatorn måste sitta där men måste inte fungera.

Tack för det svaret Ehedman.
Jag har funderingar på att byta motor till mekaniskt sprut senare, den här har gått över 58 tusen mil redan.
Är orginalmotor på 245:an från 88:a, så det lutar åt ras framöver.
Jo papper kan man hitta precis där man minst anar det, är det så svårt att ha allt i en pärm?


Sök