Har en Volvo C30 T5 som redan är optimerad av GDM performance till 278hk. Har sedan dess satt på halvsats från JT tuning och intercooler från do88.
Målet är att göra Steg 4 hos GDM vilket ger 370hk men det kräver ny turbo (K16 Turbo) , spridare Ford Focus RS 550cc och 3" från turbon med racekat.
Är inte så kunnig så ursäkta kanske dumma frågor...
Har redan halvsats som sagt och skulle ju vilja undvika att köpa ett helt nytt system, kan jag inte komma undan billigare (än 10k för nytt system) med att komplettera mitt nuvarande så jag får racekat och 3" från turbon?
Är det något mer jag skulle kunna montera förutom ovanstående som krävs för att optimeringen till 370hk är möjlig för att den ska gå bättre?
Klarar sig koppling mm vid sådana här optimeringar? Är ändå rätt stor effektökning från original 220hk/320Nm till 370hk/500Nm. Klarar övriga original delar av det som inte bytts då som nämnt ovan.
Har redan halvsats som sagt och skulle ju vilja undvika att köpa ett helt nytt system, kan jag inte komma undan billigare (än 10k för nytt system) med att komplettera mitt nuvarande så jag får racekat och 3" från turbon?
Halvsats avser från katalysatorn och bakåt. Med andra ord behöver du en 3" downpipe och en högflödande katalysator. Detta går att beställa som paket för ca 7000 kr.
On-the-run skrev:
Är det något mer jag skulle kunna montera förutom ovanstående som krävs för att optimeringen till 370hk är möjlig för att den ska gå bättre?
Ska du upp i den effekten råder jag dig att se över både bromsar och fjädring och kraftöverföring.
On-the-run skrev:
Klarar sig koppling mm vid sådana här optimeringar?
Troligen ingen längre period. Det beror såklart på din körstil.
Har redan halvsats som sagt och skulle ju vilja undvika att köpa ett helt nytt system, kan jag inte komma undan billigare (än 10k för nytt system) med att komplettera mitt nuvarande så jag får racekat och 3" från turbon?
Halvsats avser från katalysatorn och bakåt. Med andra ord behöver du en 3" downpipe och en högflödande katalysator. Detta går att beställa som paket för ca 7000 kr.
On-the-run skrev:
Är det något mer jag skulle kunna montera förutom ovanstående som krävs för att optimeringen till 370hk är möjlig för att den ska gå bättre?
Ska du upp i den effekten råder jag dig att se över både bromsar och fjädring och kraftöverföring.
On-the-run skrev:
Klarar sig koppling mm vid sådana här optimeringar?
Troligen ingen längre period. Det beror såklart på din körstil.
Om jag går på det mindre steget och 322hk, snällare mot original kopplingen och mindre risk att den går åt helvete?
Om inte, ge gärna förslag på typ av koppling som jag kan leta upp. Ännu bättre med tips på bromsar, fjädring och kraftöverföring som du/ni skulle rekommendera. Tack!
Senast redigerat av On-the-run (17 september 2017)