2096
Sök

Volvo V70N Nyligen xenonkonverterat och nu funkar ej helljus

27 Inlägg
25 september 2017
Trådstartare
#1
Tjena. Xenonkonverterade nyligen min Volvo V70n -00 fas2:a. När allt var inkopplat så fungerade inte höger sida tills ja gjort en bättre jord. Men sen så slutade den fungera igen efter en stund. Gick åt många säkringar att koppla in den sidan om det har betydelse. Nu när jag skulle testa strömmen så råkade mitt klumpiga *****l att lägga jorden mot vänster sidas ballast o lampan slocknade. Den funkar dock om man drar direkt ström från batteriet men det är helt dött på båda sidorna från bilens helljuskablar. Lampan i panelen lyser o alla säkringar är hela. o det har funkat felfritt innan så antagligen inte spaken eller ljusställaren? vad mer kan det vara?
mvh

27 Inlägg
25 september 2017
Trådstartare
#2
Båda lamporna* fungerar med direkt ström från batteriet så är inget fel på xenonkiten

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 september 2017
#3
När jag råkar på såna här problem där man inte "ser  " var felet är, så tar jag fram min multimeter och kollar var det saknas "kräm   "..
I ditt fall så hade jag mätat på utgången ifrån helljusreläet.
Senast redigerat av oljan (25 september 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

27 Inlägg
25 september 2017
Trådstartare
#4
Har läst lite och som jag fattat det så ska det inte finnas ett relä på denna modellen utan de satt inbyggt nånstans? Känns som att ända stället man kan mäta just nu innan man får tag på kopplingsschema är ute vid lamporna och där är det dött hmm

10 163 Inlägg
25 september 2017
#5
Det styrs internt via CEM styrenhet, Hoppas du inte lyckats bränt den bara med allt fummel.

Kolla säkringar mät om du får fram ström och kolla om du kopplat allt rätt en extra gång.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

27 Inlägg
25 september 2017
Trådstartare
#6
Åhfan, hur svår är CEM styrenheten att byta då? skulle inte förvåna mej men förstår inte varför säkringen inte gick när jag kom åt ballasten med multimetern.
Det klickar tydligt som jag antar att det gör även när det fungerar när man slår på helljuset och instrumentlampan börjar lysa.

10 163 Inlägg
25 september 2017
#7
EKingcaab skrev:
Åhfan, hur svår är CEM styrenheten att byta då? skulle inte förvåna mej men förstår inte varför säkringen inte gick när jag kom åt ballasten med multimetern.
Det klickar tydligt som jag antar att det gör även när det fungerar när man slår på helljuset och instrumentlampan börjar lysa.

Inte så svår men dyr och lär programmeras.

Central elektronik modul står förkortningen för.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

27 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#8
Kom precis på att säkringen var brunnen på högersidan NÄR jag kollade efter spänning och råkade komma emot ballasten och lyset slocknade.. det matade alltså inte iöverhuvudtaget genom ballasten från min multimetersladd alls så nu blev de ännu mer konstigt...
Och om jag lyckats bränna Cem så borde det väl vara fler funktioner än bara själva helljusen som inte fungerar?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
26 september 2017
#9
Ja,du milde..
Ännu en fantastisk uppfinning att addera tilll följande.. ingen gaswire på nyare bilar, och nu plockar dom bort reläerna med..
Lik förbaskat så blir det bara trängre under motorhuven..
CEM borde väl vara en massa elektronik som styr olika delar, som nu, typ ljuset.
Bara för att en del fallerar i cem, så borde väl andra funktioner fungera, om inte hela brinner.
Senast redigerat av oljan (26 september 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 163 Inlägg
26 september 2017
#10
oljan skrev:
Ja,du milde..
Ännu en fantastisk uppfinning att addera tilll följande.. ingen gaswire på nyare bilar, och nu plockar dom bort reläerna med..
Lik förbaskat så blir det bara trängre under motorhuven..
CEM borde väl vara en massa elektronik som styr olika delar, som nu, typ ljuset.
Bara för att en del fallerar i cem, så borde väl andra funktioner fungera, om inte hela brinner.

Vissa delar kan slås ut mycket riktigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

27 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#11
joo men sån tur verkar ja ju haft för allt annat funkar ju inkl helljuslampan i panelen

Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
26 september 2017
#12
Sitter relä i cem:en men dom är lödda

Kör fort så hinner inget hända...

27 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Sitter relä i cem:en men dom är lödda

Lödda? har läst andra trådar bla en om en Volvo V70 d5 -02 med liknande problem och där pratar de om nån gemensam säkring för helljusen och om relän precis som att det inte var nåt konstigt...?

Borde relät klicka o indikatorlampan verkligen lysa om det var bränt?

27 Inlägg
26 september 2017
Trådstartare
#14
PROBLEMET ÄR LÖST! Det visade sog vara en gemensam säkring i motorrummet som jag inte visste om, jag som var påväg att demontera hela inredningen för o plocka ur styrenheten (Y)

10 163 Inlägg
26 september 2017
#15
Skönt det var så enkelt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök