mekkarn skrev:
Sedan är den tung och en automat. Så det kanske påverkar.
Aha, automat, det förklarar en hel del.
Hur mycket är skivorna slitna?
Kolla längst in mot navet.
Att bedöma längst ut kan vara missvisande på grund av "rostkanten".
För de flesta skivor gäller att de ska bytas vid 3 mm förslitning.
Är skivorna jämnt slitna och utan sprickor - kolla noga - skulle jag inte byta dem.
Avlägsna, med en liten rondellslipmaskin, den yttre rostkanten.
Knacka inte bort "rostkanten" med slagghacka eller dylikt, risk finns att skivan spricker.
Jag vill avråda från, om det är drivhjulen det är fråga om, att palla bilen, demontera hjulen på samma axel, lägga in ettan och starta motorn, så att skivorna roterar, samt slipa av kanten med rondellslipmaskin.
Jag har gjort det flera gånger på egna bilar, men det kan vara riskabelt om bilen inte är stabilt uppallad.