1 oktober 2017
Trådstartare
Jag har en Mazda 6, årsmodell 2010 men modelår 2011. Jag har länge velat montera e-märkta DRL lampor på bilen, men är osäker om det är lagligt eller inte. Poliserna verkar jobba VÄLDIGT olika gällande detta, transportstyrelsen ger flummiga svar. Bilprovningen är som ett lotteri, beroende vem man får så går bilen igenom eller inte med eftermonterade DRL.
Jag har ställt frågan till transportstyrelsen så här:
Angående DRL, det som heter Day running lights. Jag har tänkt att eftermontera ljuskällor som ska fungera som DRL och som är på full effekt när alla andra ljus är släckta. När man tänder halvljuset så kommer DRL effekten halveras för att inte blända, men de är fortfarande på.
Detta ser man original på vissa bilar. Frågan är nu, om detta är lagligt? Jag har en bil med tillverkningsår 2010 men modelår 2011. Viktigt att får ett vattentätt svar.
Tack på förhand
SVAR:
DRL belysning får inte lysa tillsammans med annan belysning fram på ett fordon. Du kommer inte att få det godkänt om det fungerar som du beskriver.
Monterar du DRL på din bil, som sannolikt är helfordonsgodkänd, så ska den genomgå en registreringsbesiktning. Blir den godkänd är det fritt fram att använda DRL-ljusen på bilen vid färd dagtid under goda ljusförhållanden.
ALLA DRL lampor som jag vet dimmas endast ner vid halvljus, detta är ju även original på de flesta bilarna. Men alltså DRL får inte lysa tillsammans med något annat ljus.
På min Mazda har jag parkeringsljus som allitd lyser oavsett halvljus/fullljus. Så DRL plus parkeringsljuset är olagligt? Att ta bort parkeringsljusen är också olagligt..
Funderar på philips day 8 DRL, och som sagt dessa stängs aldrig av vid halvljus utan dimmas ner, hur löser man detta?