Är de så effektiva att värmen inte räcker? Bilen är 17 år gammal... Kör man som en jävla galning så går den upp i 87 grader eller om man eldar på med dieselvärmaren. Kan termostaten inte sluta riktigt tätt? Jag antar detta men undrar ju.
Efter 10 minuters tomgång så är det strax över 40 grader under det lilla löjliga locket...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ja det är viktigt att motorn kommer upp i arbetstemperatur ( minst 75grader) annars drar den mer bränsle, slits mer, släpper ut mer Kolväte och lämnar inte rätt effekt.
En diesel ska orka hålla arbetstemp på kombiinstrumentets mätare så länge det är varmare än ca -20°C, däremot kan det ta väldigt lång tid.
Är det en automatväxlad bil? Frågar eftersom vissa automatare har en termostat till växellådans vattenkylda oljekylare, om den termostaten inte håller tätt så blir det väldigt svårt att få upp värmen. Oftast enklare att byta än motorns termostat så jag brukar rekommendera att byta den till att börja med.