3587
Sök

Golf mk4 1.6 -00 (ECU?) Startar inte 4st felkoder lagrade!

3 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#1
Hej!!


Mitt problem började såhär...

Jag hade fått en felkod på Hallgivare (kamaxelpositons givare)
så jag bytte ut den, som ni vet så sitter den bakom kamremmen på en golf 1,6 Sr -00 (vet ej vad det är för motorkod).
Efter det ville den inte starta längre.

Så jag trodde att felet låg i kamaxelns eller vevaxelns justeringar (hade hoppat nå kugg).
Icke sa nicke. Ringde en bekant som är mekaniker,som fick komma hem till mig och kontrollerade om motorn sammarbetade, han kunde konstatera att det inte var fel med det, då markörerna också stämmde.

Han tog med sig en OBDII läsare och felsökte bilen.
Då fick jag fram 4st felkoder.

1a var : 017978 Motorstyrdon Spärrat -Permanent
2a var : 01177 Styrdon Defekt -Intermittent
3e var : 01314 Motorstyrenhet, Ingen kommunikation -Permanent
4e var : 00668   -+ 30 spänning, Avbrott -Permanent

Så jag demonertade bort ECUn och bad fashan ta en titt på den då han är kunnig inom elektronik(?)
Och han kunde inte hitta nå fel i den. Inga brända komponenter, fukt eller annan dylikt.

Strömförsörjningskabeln till ECUn är checkad och den låg på 12.32V 
Får inte upp någon startspärr idikation i instrumentet överhuvudtaget.
Den ska väll lysa i nån sekund sen slockna om det är OK i systemet?

Har ni nån aning om vad det kan vara?
VW ville att jag skulle få dit bilen. Vilket kommer kosta mig väldigt mycket (studentlivet är inte lätt...)

Har nyckeln tappad kod?
Om så, hur får jag fram min kod?
Ev en annan åtgärd

Mvh smile


5 732 Inlägg
26 oktober 2017
#2
1a felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 570/005488

2a felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01177

3e felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01314

4e felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00668

Allihop verkar tyda på antingen defekt immobilizer eller kabelbrott till motorstyrdonet.
Immobilizern är inbyggd i mätarhuset.

Koda nyckel kan endast VW göra vad jag vet.

Hur gjorde du när du bytte kamrem? Beskriv hela förloppet och alla kontakter du kopplat loss, känns som att det är något samband mellan kamremsbytet och att bilen sen inte startar.

En sak du kan prova är att koppla bort batteriet och koppla ihop pluskabeln mot minuskabeln med en liten testkabel eller något, detta kan ibland lösa skumma problem.
Var riktigt försiktig om du gör detta, ta helst bort batteriet helt ur bilen så det inte finns någon risk att kablarna kan ta i batteripolerna.


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
26 oktober 2017
#3
Lyser motorlampan?

Felkoderna är dom kvar efter nollning   

Ibland har man en del felkoder ligger sedan tidigare pga tex låg batterispänning vid något tillfälle
Senast redigerat av Growe (26 oktober 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#4
simlar skrev:
1a felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph … 570/005488

2a felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01177

3e felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01314

4e felkoden: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00668

Allihop verkar tyda på antingen defekt immobilizer eller kabelbrott till motorstyrdonet.
Immobilizern är inbyggd i mätarhuset.

Koda nyckel kan endast VW göra vad jag vet.

Hur gjorde du när du bytte kamrem? Beskriv hela förloppet och alla kontakter du kopplat loss, känns som att det är något samband mellan kamremsbytet och att bilen sen inte startar.

En sak du kan prova är att koppla bort batteriet och koppla ihop pluskabeln mot minuskabeln med en liten testkabel eller något, detta kan ibland lösa skumma problem.
Var riktigt försiktig om du gör detta, ta helst bort batteriet helt ur bilen så det inte finns någon risk att kablarna kan ta i batteripolerna.

Som sagt så fick jag felkod på Hallgivare (kamaxelgivare)

Den sitter bakom kamremmen.

Stack iväg till självplock skrot och demonterade en sådan från en golf som hade en 1.6l motor (såg iaf ut som min)

Strippade fast kamremmen i själva kuggen till kamaxeln. Så den inte hoppar något.

Sen lossade jag bulten till kuggen och hängde upp kuggen i motorhuven med eTT rep.

Lossade givaren med en insekts nyckel samt en liten skruv 10a.

Byte givare sedan tillbaka med kuggen som den var.

Rullade motorn för hand från vevaxeln och den gick som den skulle.

Efter det startade den inte

Mvh


3 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#5
Growe skrev:
Lyser motorlampan?

Felkoderna är dom kvar efter nollning   

Ibland har man en del felkoder ligger sedan tidigare pga tex låg batterispänning vid något tillfälle

Bilen är lekt. Motorlampan är död, går inte ens igång när bara tändningen är på.

Felkoder är rederade sen så har jag felsökt den 10 gånger efter det men de kmmer tillbaka.


Mvh


Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
26 oktober 2017
#6
då är det nog ecu som är stekt...  förutsatt att den har ström fram till sig..


det är det första jag lärt mig titta efter när man felsöker sånna fel.. lyser inte motorlampan så får antingen ecu ingen ström eller så är den stendöd..

polarn fick in en bil där ägaren kört med startkablar...  jävlar så eldad ecu kan jag säga.. någon kopplade startkablarna fel smile   den var riktigt bränd.   men den fick man inte ens kontant med..  men gick att läsa ut det nödvändiga så det gick att lägga in allt i en ny styrbox smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök