2485
Sök

Diagnosverktyg för att felsöka misständningar i cylindrarna - köpråd

266 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#21
marcus80 skrev:
Eller så byter du den lilla ventilen under insuget som är vanligt fel på dessa. Kostar ca 140:- på vag. Hade ryckningar i min Audi a4 och bytte den och allt försvann.

Vad heter den ventilen? Är det den som heter inloppsventil och ser ut så här?

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7312611&lng=se

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

1 705 Inlägg
26 oktober 2017
#22
fax110 skrev:
Jag tror inte du kan logga misständningar med en ELM327.. nu har jag inte använt min på ett tag men som jag minns det kunde man få livedata på typ instrumentering med komplement, alltså tryck,temperaturer,varv osv.

Det beror nog ganska mycket på bilen och vad den lämnar ifrån sig. Har kört ELM327 på några Saabar och där ser man en hel del, rätt säker på att man såg antal misständningar också. Vet ej hur mycket man får ut av en VAG dock.


344 Inlägg
26 oktober 2017
#23
niska skrev:
marcus80 skrev:
Eller så byter du den lilla ventilen under insuget som är vanligt fel på dessa. Kostar ca 140:- på vag. Hade ryckningar i min Audi a4 och bytte den och allt försvann.

Vad heter den ventilen? Är det den som heter inloppsventil och ser ut så här?

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7312611&lng=se

ventilen var det du la upp bild på tidigare alltså in den du la upp nu. jag har varit med om att en T slang går sönder / är sönder så den skulle jag med bytt.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca … 256/lang/e

här skulle jag bytt 5 och 6(eller 6a du får kolla vilken du har och i så fall även 25)

266 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#24
fax110 skrev:
niska skrev:
marcus80 skrev:
Eller så byter du den lilla ventilen under insuget som är vanligt fel på dessa. Kostar ca 140:- på vag. Hade ryckningar i min Audi a4 och bytte den och allt försvann.

Vad heter den ventilen? Är det den som heter inloppsventil och ser ut så här?

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7312611&lng=se

ventilen var det du la upp bild på tidigare alltså in den du la upp nu. jag har varit med om att en T slang går sönder / är sönder så den skulle jag med bytt.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca … 256/lang/e

här skulle jag bytt 5 och 6(eller 6a du får kolla vilken du har och i så fall även 25)

Stort tack för hjälpen! Tog ett foto. Hoppas nu att jag fotat rätt del - jag är ganska säker på det, men hojta till annars. Vad jag kan se har jag inte 6a och därmed inte heller 25. Men som sagt, säg till om jag har fel smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-5a3c94af9dcb0605644a75385f2a21b3.jpg

Borde jag byta ut 15 också? Den ser iofs hel ut på min bil. Men kanske kan fela ändå?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-691dace93589dd0908dbd06d3a1680a7.jpg

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

344 Inlägg
26 oktober 2017
#25
niska skrev:
fax110 skrev:
niska skrev:

Vad heter den ventilen? Är det den som heter inloppsventil och ser ut så här?

https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=7312611&lng=se

ventilen var det du la upp bild på tidigare alltså in den du la upp nu. jag har varit med om att en T slang går sönder / är sönder så den skulle jag med bytt.

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca … 256/lang/e

här skulle jag bytt 5 och 6(eller 6a du får kolla vilken du har och i så fall även 25)

Stort tack för hjälpen! Tog ett foto. Hoppas nu att jag fotat rätt del - jag är ganska säker på det, men hojta till annars. Vad jag kan se har jag inte 6a och därmed inte heller 25. Men som sagt, säg till om jag har fel smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-5a3c94af9dcb0605644a75385f2a21b3.jpg

Borde jag byta ut 15 också? Den ser iofs hel ut på min bil. Men kanske kan fela ändå?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-691dace93589dd0908dbd06d3a1680a7.jpg

japp det ser ut som att du har 6 och inte 6a/25. jag skulle nog bytt 15 också borde inte kosta så mycket, eller rättare sagt jag har bytt den när jag gjort detta jobb tidigare. där jag länkade hittar du också artikelnummren, sök på dom på Autopartsmarket.eu eller autodoc.se så borde du hitta delarna till bra pris.

266 Inlägg
26 oktober 2017
Trådstartare
#26
Tack! Jag har beställt nu.

Det enda jag är fundersam över är klämmorna. Jag är lite osäker på vad jag behöver. På en del klämmor står det "clamp" och på andra "hose clip". Funkar det om jag använder skruvklämmor på rubbet?

Sedan benämns en klämma som 23-35x9x.5. Det tolkar jag som att den klarar av slangar som har diameter mellan 23 och 35 mm. Men vad betyder 31x10x0.8mm och 21X7X0.60? Är det diametern som är 31 respektive 21mm? På Julia finns en skruvklämma som är 20-32 mm - kan jag köpa en bunt sådana då - det borde ju passa till alla slangar. Eller tänker jag fel?

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

344 Inlägg
27 oktober 2017
#27
niska skrev:
Tack! Jag har beställt nu.

Det enda jag är fundersam över är klämmorna. Jag är lite osäker på vad jag behöver. På en del klämmor står det "clamp" och på andra "hose clip". Funkar det om jag använder skruvklämmor på rubbet?

Sedan benämns en klämma som 23-35x9x.5. Det tolkar jag som att den klarar av slangar som har diameter mellan 23 och 35 mm. Men vad betyder 31x10x0.8mm och 21X7X0.60? Är det diametern som är 31 respektive 21mm? På Julia finns en skruvklämma som är 20-32 mm - kan jag köpa en bunt sådana då - det borde ju passa till alla slangar. Eller tänker jag fel?

du har ju ditt foto på delen längre upp du ska byta och 2 av 4 som syns där är slangklammer du kan återanvända, kolla vad som sitter till vänster om T korset på din bil är det en slangklämma där så är det ju lungt till T delen i alla fall då är det bara till slangen som sitter på ventilen du behöver en slangklämma till då det sitter en "engångs" variant där. så då är det bara att mäta / uppskatta storleken på den slangen!

4 140 Inlägg
27 oktober 2017
#28
Om du vill ha en bra felkodsläsare så är denna mycket kompetent med livedata:
http://www.kds-online.com/Shop6a/catalo … eld-p-2345
(finns även hos conrad)
eller en billig från kina:
https://www.ebay.com/itm/172697574362    billigare än en fika med baguette på ett konditori

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

266 Inlägg
27 oktober 2017
Trådstartare
#29
fax110 skrev:
niska skrev:
Tack! Jag har beställt nu.

Det enda jag är fundersam över är klämmorna. Jag är lite osäker på vad jag behöver. På en del klämmor står det "clamp" och på andra "hose clip". Funkar det om jag använder skruvklämmor på rubbet?

Sedan benämns en klämma som 23-35x9x.5. Det tolkar jag som att den klarar av slangar som har diameter mellan 23 och 35 mm. Men vad betyder 31x10x0.8mm och 21X7X0.60? Är det diametern som är 31 respektive 21mm? På Julia finns en skruvklämma som är 20-32 mm - kan jag köpa en bunt sådana då - det borde ju passa till alla slangar. Eller tänker jag fel?

du har ju ditt foto på delen längre upp du ska byta och 2 av 4 som syns där är slangklammer du kan återanvända, kolla vad som sitter till vänster om T korset på din bil är det en slangklämma där så är det ju lungt till T delen i alla fall då är det bara till slangen som sitter på ventilen du behöver en slangklämma till då det sitter en "engångs" variant där. så då är det bara att mäta / uppskatta storleken på den slangen!

Så bra att det går att återanvända! Jag har varit på både Jula och Biltema och de har endast 12 mm breda slangklämmor, vilket ju är för brett till höger/vänster på T-korset.  Men hur ser du att de går att återanvända på fotot? Menar du att detta är skruvslangklämmor eller hur gör man för att återanvända dem? Behöver jag något specialverktyg? Ursäkta att jag är så frågvis, men jag har kollat på 5 youtube-filmer som handlar om att åtgärda vevhusventilationen och ingen nämner någonting om hur man återanvänder dessa slangklämmor.
Senast redigerat av niska (27 oktober 2017)

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

344 Inlägg
27 oktober 2017
#30
niska skrev:
fax110 skrev:
niska skrev:
Tack! Jag har beställt nu.

Det enda jag är fundersam över är klämmorna. Jag är lite osäker på vad jag behöver. På en del klämmor står det "clamp" och på andra "hose clip". Funkar det om jag använder skruvklämmor på rubbet?

Sedan benämns en klämma som 23-35x9x.5. Det tolkar jag som att den klarar av slangar som har diameter mellan 23 och 35 mm. Men vad betyder 31x10x0.8mm och 21X7X0.60? Är det diametern som är 31 respektive 21mm? På Julia finns en skruvklämma som är 20-32 mm - kan jag köpa en bunt sådana då - det borde ju passa till alla slangar. Eller tänker jag fel?

du har ju ditt foto på delen längre upp du ska byta och 2 av 4 som syns där är slangklammer du kan återanvända, kolla vad som sitter till vänster om T korset på din bil är det en slangklämma där så är det ju lungt till T delen i alla fall då är det bara till slangen som sitter på ventilen du behöver en slangklämma till då det sitter en "engångs" variant där. så då är det bara att mäta / uppskatta storleken på den slangen!

Så bra att det går att återanvända! Jag har varit på både Jula och Biltema och de har endast 12 mm breda slangklämmor, vilket ju är för brett till höger/vänster på T-korset.  Men hur ser du att de går att återanvända på fotot? Menar du att detta är skruvslangklämmor eller hur gör man för att återanvända dem? Behöver jag något specialverktyg? Ursäkta att jag är så frågvis, men jag har kollat på 5 youtube-filmer som handlar om att åtgärda vevhusventilationen och ingen nämner någonting om hur man återanvänder dessa slangklämmor.

Ja dom som har 6 kantiga skallar med spår i sig går att skruva på för att förstora / förminska, skruva motsols med en platt mejsel eller en slangklammer mejsel så blir dom större och slangarna går att plocka lös. skruva medsols så blir klammrerna mindre och håller fast slangarna smile dom som inte har en sexkantig skalle med spår går "inte" att återanvända på något enkelt vis så dom får du lov att byta ut. den jag kan se på bilden med Tet som måste bytas går det bra med klammer i vilken bredd som helst men 12mm lät mycket!

dessa ska du ha i lämplig storlek där du måste byta http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Verkt … 000019557/

här ser du hur dom ej återanvändningsbara ser ut, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000035863/ man klämmer ihop dom när dom ska på plats och sen bryter/klipper man lös dom med t.ex. en avbitare när dom ska bort.

266 Inlägg
27 oktober 2017
Trådstartare
#31
Tack @fax110! Nu har jag stenkoll :-D

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

266 Inlägg
28 oktober 2017
Trådstartare
#32
Jag har kommit en bit på väg nu. Lyckas dock inte få ut t-korset, trots att jag lossat på slangklämmorna. Slangarna på sidan går i princip inte att rubba. Måste jag ta bort 2 (breather line) för att få bort och sätta dit nytt t-kors?

Här är hursomhelst foton på de gamla ventilerna. Tror ni klägget kan påverka? I övrigt ser de hela ut. Klägget kanske tyder på att något annat är fel? Tacksam om någon har möjlighet att kommentera dessa foton.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d73052495ee0cc793a224cb535db545b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-d4516c4265b4d5186f9455123c21bdff.jpg

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

266 Inlägg
28 oktober 2017
Trådstartare
#33
Nu är jag klar med byte av båda ventilerna samt t-korset. Jag har dock inte provkört någon längre tur ännu. "Breather line" gick sönder lite i kanten, men jag tror inte det påverkar så mycket. Bilen rullar och jag skall byta ut "breather line" vid första bästa tillfälle.

Här är ett foto på "breather line", som synes gick den sönder lite under o-ringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-78d595f923000d228ca830ff8e0e5cb2.jpg

Det skulle vara intressant att höra vad ni har att säga om "klägget" som jag visade i förra inlägget. Tyder detta klägg på att det är något annat fel? Eller har jag bytt rätt grejer. Hoppas på det senare smile

Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005


Sök